اسرائیل پیش از راهپیمایی جنجالی ملی‌گرایان یهودی با پرچم در اورشلیم، حضور شدید پلیس را مستقر کرد.

اسرائیل پیش از راهپیمایی جنجالی ملی‌گرایان یهودی با پرچم در اورشلیم، حضور شدید پلیس را مستقر کرد.

اسرائیلی‌ها پرچم‌های ملی را پیش از راهپیمایی به مناسبت روز اورشلیم به اهتزاز در می‌آورند، یک تعطیلات اسرائیلی برای جشن گرفتن تسخیر اورشلیم شرقی در جنگ خاورمیانه در سال 1967، در شهر قدیمی اورشلیم. AP

روز پنجشنبه، اسرائیل تقریباً 2000 پلیس را برای راهپیمایی ملی‌گرایان یهودی پرچم‌دار در خیابان اصلی فلسطین در شهر قدیمی اورشلیم مستقر کرد، رویدادی تحریک‌آمیز که در زمانی رخ می‌دهد که احساسات از قبل بالا رفته است.

مقامات گفتند که افزایش امنیت بخشی از تلاش هماهنگ برای اطمینان از اینکه راهپیمایی بدون حادثه برگزار می شود.

علیرغم افزایش خشونت اسرائیل و فلسطین در سال گذشته و درگیری شدید بین اسرائیل و تروریست های فلسطینی در غزه در هفته گذشته، پلیس تصمیم گرفته است به هزاران معترض اجازه دهد تا مسیر معمول را از طریق دروازه دمشق در شهر قدیمی طی کنند.

مقالات مرتبط

غزه

آتش بس غزه پس از پنج روز درگیری مرگبار اجرایی می شود. ایالات متحده از این اقدام استقبال می کند

غزه

در حمله اسرائیل فرمانده ارشد موشکی در غزه کشته شد

اوایل روز پنجشنبه، صدها یهودی به عنوان بخشی از فعالیت های روز، به مکان حساس اورشلیم که برای یهودیان و مسلمانان مقدس است، رفتند، بازدیدهایی که فلسطینیان آن را تحریک آمیز می دانند. به گفته فعالان یهودی که این بازدیدها را رهبری می کردند، در میان آنها حداقل یک وزیر کابینه اسرائیل از دولت دست راستی این کشور بود.

در حالی که مقامات اسرائیلی این راهپیمایی را به عنوان یک رژه جشن توصیف می کنند، این راهپیمایی با شعارهای نژادپرستانه ضد عربی و خشونت علیه فلسطینیان محلی توسط برخی از راهپیمایان مخدوش شده است. دو سال پیش، به جرقه جنگ 11 روزه بین اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی در غزه کمک کرد و گروه شبه‌نظامی حماس از فلسطینی‌ها خواست تا امسال با رژه مقابله کنند.

رئیس پشتیبانی یورام سگال، یک مقام ارشد پلیس اورشلیم، چهارشنبه به خبرنگاران گفت که مقامات مصمم هستند که این بار از خشونت جلوگیری کنند.

او گفت که حدود 2500 افسر در سرتاسر منطقه مستقر شده اند، هم برای اطمینان از ایمنی و هم برای واکنش سریع به هرگونه خشونت احتمالی.

او گفت: «ما با هر کسی که بخواهد صلح را برهم بزند به شدت برخورد خواهیم کرد. او گفت که مشکلات گذشته توسط اقلیت کوچکی از مردم ایجاد شده است، اما گفت که هیچ تحملی برای تحریک یا خشونت وجود ندارد که بتواند “مردمی را که در مسیر هستند یا در طول مسیر زندگی می کنند به خطر بیاندازد.”

سگال گفت که پلیس “دست در دست” با رهبران جامعه یهودی و فلسطینی کار کرده است تا اوضاع را آرام کند. او همچنین تأیید کرد که تعدادی دستگیری پیشگیرانه از افرادی صورت گرفته است که گمان می رود در حال برنامه ریزی برای ایجاد اخلال در خشونت بودند. او از توضیح بیشتر خودداری کرد.

این راهپیمایی «روز اورشلیم» را جشن می‌گیرد که تسخیر اورشلیم شرقی توسط اسرائیل در جنگ خاورمیانه در سال 1967 را جشن می‌گیرد. اسرائیل تمام بیت‌المقدس را پایتخت ابدی خود می‌داند، اما الحاق بخش شرقی، محل مهم‌ترین مکان‌های مقدس شهر، در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است. فلسطینی ها قدس شرقی را پایتخت کشور آینده خود می دانند.

هر سال هزاران ملی‌گرای اسرائیلی در این راهپیمایی شرکت می‌کنند و پرچم‌های آبی و سفید اسرائیل را به اهتزاز در می‌آورند و آهنگ می‌خوانند. اما در برخی موارد، معترضان هنگام عبور از کنار تماشاچیان و شرکت های تجاری فلسطینی، شعارهای ضد عربی سر می دهند.

وزیر امنیت ملی اسرائیل، سیاستمدار راست افراطی، ایتامار بن گویر، در سال های گذشته به این راهپیمایی پیوست. مشخص نبود که آیا او امسال به عنوان اولین وزیر کابینه خواهد پیوست یا خیر.

روز چهارشنبه، گروه شبه نظامی حماس حاکم غزه از فلسطینیان خواست تا با برگزاری رژه مخالفت کنند.

مشیر المصری، یکی از مقامات حماس در غزه گفت: ما از مردم بیت المقدس می خواهیم که توده ها را برای مقابله با راهپیمایی پرچم ها در اورشلیم فردا بسیج کنند.

حماس از فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی و داخل اسرائیل خواست تا «با اشغالگران درگیر شوند». همچنین اعلام کرد که تظاهراتی برگزار خواهد کرد و مردم پرچم فلسطین را در امتداد مرزهای غزه با اسرائیل به اهتزاز در خواهند آورد.

نبیل ابورودینه، سخنگوی رئیس‌جمهور فلسطین گفت که اجازه دادن به راهپیمایی در مناطق فلسطینی شهر قدیمی «تنها به افزایش تنش منجر می‌شود و می‌تواند منجر به انفجار شود».

به گفته Beyadenu، یک گروه فعال که بازدید یهودیان از این مکان را تبلیغ می کند، در آزمایشی قبل از رژه، حدود 900 یهودی در اوایل پنجشنبه از حساس ترین مکان مقدس اورشلیم بازدید کردند. پلیس در حال اسکورت گروه‌هایی از بازدیدکنندگان یهودی که در محوطه قدم می‌زدند و چندین قانون‌گذار ائتلاف نیز به محل رسیدند، مشاهده شد.

محوطه بالای تپه برای یهودیان به عنوان کوه معبد شناخته می شود، محل معابد باستانی یهودیان است و مقدس ترین مکان در یهودیت است. فلسطینی ها آن را به عنوان حرم شریف می شناسند و امروزه مسجد الاقصی، سومین مکان مقدس در اسلام، در آن قرار دارد.

بر اساس قراردادهای طولانی مدت، یهودیان مجاز به بازدید از این مکان هستند اما در آنجا نماز نخوانند. اما افزایش چنین بازدیدهایی، همراه با صحنه هایی از دعای آرام برخی از یهودیان، نگرانی فلسطینی ها را در مورد تلاش اسرائیل برای تغییر وضعیت موجود ایجاد کرده است – اتهامی که اسرائیل آن را رد می کند.

ادعاهای رقیب در مورد این سایت در قلب درگیری اسرائیل و فلسطین قرار دارد و اغلب به خشونت، از جمله جنگ 2021 بین اسرائیل و حماس سرایت می کند.

این رژه در حالی برگزار می شود که نبرد در کرانه باختری اشغالی و قدس شرقی در بالاترین سطح خود در دو دهه اخیر قرار دارد. این همچنین تنها چند روز پس از اجرایی شدن آتش بس که به پنج روز درگیری شدید بین اسرائیل و گروه شبه نظامی جهاد اسلامی در غزه پایان داد، صورت می گیرد.

حماس در طول جنگ در حاشیه ماند و اسرائیل از حمله به این گروه در تلاش هر دو طرف برای مهار خشونت اجتناب کرد.

اما در صورت بروز ناآرامی در اورشلیم، حماس می تواند وارد معارضه شود. دو سال پیش، هفته‌ها ناآرامی در اورشلیم به جنگ 11 روزه در جریان رژه تبدیل شد.

المصری گفت: «مقاومت آماده حفاظت از مسجد الاقصی و جلوگیری از یهودی شدن بیت المقدس است».

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام