اسپیس ایکس می گوید که آنها عمداً موشک استارشیپ خود را در حین پرتاب منفجر کردند و پرتاب را موفقیت آمیز خواند

اسپیس ایکس می گوید که آنها عمداً موشک استارشیپ خود را در حین پرتاب منفجر کردند و پرتاب را موفقیت آمیز خواند

اسپیس ایکس اعلام کرد که پرتاب موشک استارشیپ آنها با وجود منفجر شدن موشک در پایان پرتاب آزمایشی، موفقیت بزرگی بود. اسپیس‌ایکس همچنین می‌گوید که آنها عمداً باعث ایجاد انفجار شده‌اند.

اسپیس‌ایکس ادعا می‌کند که ماشه‌ای را که استارشیپ را در جریان دومین پرواز مداری آن در روز پنجشنبه در هوا منفجر کرد، کشیده است. پشته ماموت 395 فوتی که شامل موشک سوپر هوی و استارشیپ می‌شد، در ساعت 9:33 صبح به وقت شرقی برای اولین پرتاب مداری خود به پرواز درآمد اما چهار دقیقه بعد در شعله‌های آتش منفجر شد.

پرتاب سوپر سنگین زمانی که تیم ایلان ماسک دستگاه خاتمه پرواز را راه اندازی کرد، شکست خورد و آن را به یک مارپیچ مرگ کنترل نشده پرتاب کرد. هزاران تماشاگر در اطراف سایت تگزاس جنوبی جمع شدند تا شاهد پرتاب 33 موتور قدرتمند رپتور و پرتاب 33 موتور قدرتمند رپتور توسط استارشیپ باشند و قبل از برچیدن سریع برنامه ریزی نشده به فضا منفجر شوند.

اسپیس ایکس می گوید پرتاب موفقیت آمیز بود
اگرچه نتیجه ایده آل نبود، اما ایلان ماسک، ناسا و خدمه اسپیس ایکس در حال جشن گرفتن موفقیت آن هستند – به گفته اسپیس ایکس، هدف اصلی این بود که کشتی ستاره ای را از زمین خارج کند.

همچنین بخوانید: ایلان ماسک می گوید فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس هفته آینده آماده پرتاب است

ماسک قبل از سفر پنجشنبه به کره زمین هشدار داده بود که احتمال انفجار فضاپیما در طول پرواز آزمایشی 50 درصد است. با این حال، هر گونه شکست بسیار پرهزینه خواهد بود. ماسک گفته است که کل این برنامه بین 3 تا 10 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

جان اینسپراکر، مهندس اصلی ادغام SpaceX در جریان فید زنده شرکت گفت: «اکنون این یک آزمایش توسعه بود. این اولین پرواز آزمایشی استارشیپ است. و ایده این است که داده ها را جمع آوری کنید، صفحه را پاک کنید و دوباره آماده شوید.

“در نتیجه، شما هرگز نمی دانید چه اتفاقی خواهد افتاد. اما همانطور که قبلاً گفته شد، هیجان تضمین شده است. و Starship نتیجه‌گیری نسبتاً خیره‌کننده‌ای از آزمایشی واقعاً قابل توجه تا کنون ارائه کرد.»

پنجشنبه دومین تلاش اسپیس ایکس در این هفته بود که اولین آزمایش به دلیل یخ زدگی دریچه فشار در روز دوشنبه لغو شد.

روز پرتاب چگونه گذشت
روز با بارگیری اسپیس ایکس در Starship با اکسیژن مایع و متان آغاز شد و به دنبال آن موتور خنک شد. با نزدیک شدن به ساعت 9:30 صبح به وقت شرقی، خدمه اعلام کردند که بادها برای پرتاب “خوب به نظر می رسند” و هیچ مشکلی مشاهده نشده است.

همچنین بخوانید: پس از تلاش ناموفق پرتاب، SpaceX پرواز آزمایشی Starship را تغییر داد

با این حال، با رسیدن ساعت شمارش معکوس به 40 ثانیه و درخواست مدیر پرواز برای انجام بازرسی های دقیقه پایانی، هوای خوش بینی از بین رفت. جهان منتظر بود تا زمانی که خدمه در مورد سرنوشت سفر تصمیم بگیرند.

اما ساعت در حال حرکت بود و زمانی که به صفر رسید، موتورهای رپتور سوپر هوی شلیک کردند و 16.5 میلیون پوند نیروی رانش در حین بلند شدن تولید کردند و کشتی را به راه انداختند. این ماموریت با وعده ای آغاز شد، زیرا استارشیپ با سرعت 1242 مایل در ساعت در آسمان پرواز کرد و هر ثانیه بالاتر و بالاتر می رفت.

با نزدیک شدن استارشیپ به فضا، صدای تشویق در اتاق کنترل بلندتر و بلندتر شد.

چه چیزی اشتباه پیش رفت؟
مهندس جان اینسپراکر دو دقیقه پس از پرتاب گزارش داد که موشک در سه دقیقه برای جداسازی مرحله آماده شده است.

همچنین بخوانید : موشک عظیم اسپیس ایکس دقایقی پس از بلند شدن از تگزاس منفجر شد

موتور اصلی همانطور که در نظر گرفته شده بود در دو دقیقه و 51 ثانیه خاموش شد، اما مخروط مرحله بالایی به سمت زمین برگشت و موشک را در سه دقیقه و 31 ثانیه به صورت مارپیچی فرستاد.

با این حال، مهندسان اسپیس ایکس از انجام این ماموریت منصرف نشدند و اظهار داشتند که با وجود چرخش موشک به صورت دایره‌ای، همچنان منتظر جدایی صحنه هستند. اینسپراکر افزود: «به نظر می‌رسد که ما آغاز چرخش را مشاهده کرده‌ایم، اما بدیهی است که ما شاهد چرخش پشته کامل Starship از دوربین‌های زمینی هستیم.

پدر می‌گوید: «ما باید تا الان از هم جدا می‌شدیم، زیرا به نظر نمی‌رسد که این یک موضوع اسمی باشد. پخش به خدمه اتاق کنترل منتقل شد که در حال جشن گرفتن موفقیت موشک بودند، علیرغم اینکه ماموریت مداری ناموفق بود.

در سه دقیقه و 59 ثانیه، یک گلوله آتشین از Super Heavy خارج شد و پشته را در هوا محو کرد. برنامه این بود که این سفینه قبل از اینکه به مدت یک ساعت به پرواز درآید قبل از سقوط به اقیانوس آرام، 150 مایل به داخل استراتوسفر پرواز کند.

علیرغم این واقعیت که کل آزمایش پرواز تکمیل نشد، اسپیس ایکس آن را موفقیت آمیز ارزیابی کرد.

کیت تایس، مهندس سیستم های کیفیت اسپیس ایکس، در جریان این حادثه که به صورت زنده پخش شد، گفت: «ما برج را پاکسازی کردیم، که آخرین فرصت ما بود. اسپیس ایکس در توییتی نوشت: «موفقیت از چیزهایی حاصل می‌شود که از آزمایشی مانند این یاد می‌گیریم، و آزمایش امروز به ما کمک می‌کند تا قابلیت اطمینان Starship را افزایش دهیم زیرا SpaceX تلاش می‌کند تا زندگی را چند سیاره‌ای کند».

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام