ایالات متحده خواستار برگزاری نشست شورای امنیت در مورد تلاش کره شمالی برای پرتاب ماهواره است

ایالات متحده خواستار برگزاری نشست شورای امنیت در مورد تلاش کره شمالی برای پرتاب ماهواره است

در این تصویر که توسط خبرگزاری مرکزی کره شمالی منتشر شده و از ویدئو گرفته شده است، یک عکس ثابت نشان می دهد که موشک جدید Chollima-1 کره شمالی در 31 مه 2023 در شهرستان چولسان، کره شمالی پرتاب شده است. رویترز

ایالات متحده خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل در روز جمعه برای بررسی تلاش کره شمالی برای پرتاب ماهواره در این هفته شده است.

نیت ایوانز، سخنگوی هیأت ایالات متحده در سازمان ملل متحد، گفت که ایالات متحده خواستار برگزاری نشستی علنی در مورد پرتاب این هواپیما شده است، به این معنی که روند کار به صورت زنده پخش خواهد شد.

تلاش کره شمالی برای فرستادن اولین ماهواره جاسوسی خود به فضا روز چهارشنبه با شکست تلاش های رهبر کیم جونگ اون برای تقویت توانایی های نظامی خود با افزایش تنش ها با ایالات متحده و کره جنوبی شکست خورد.

واشنگتن، کره جنوبی و ژاپن به سرعت از این پرتاب انتقاد کردند. آدام هاج، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، گفت واشنگتن پرتاب کره شمالی را به شدت محکوم می کند زیرا از فناوری ممنوعه موشک های بالستیک استفاده کرده، تنش ها را بالا برده و امنیت را در منطقه و فراتر از آن بی ثبات می کند.

با این حال، خواهر قدرتمند کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، روز پنجشنبه، ایالات متحده را به دلیل انتقاد از پرتاب ناموفق یک ماهواره جاسوسی نظامی توسط کشورش به ریاکاری «گانگستری» متهم کرد. او اصرار داشت که پرتاب موفقیت آمیز به زودی انجام خواهد شد.

کیم یو جونگ گفت تلاش‌های کره شمالی برای دستیابی به قابلیت‌های شناسایی مبتنی بر فضا، اعمال مشروع حق حاکمیتی آن است و رد قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که این کشور را از انجام هرگونه پرتاب شامل فناوری موشک بالستیک منع می‌کند، مجدداً تکرار کرد.

اظهارات او در رسانه های دولتی یک روز پس از شکست موشک حامل ماهواره بیان شد. کره شمالی گفت این موشک پس از جدایی مرحله ای نیروی خود را از دست داد و در آب های نزدیک ساحل غربی شبه جزیره کره سقوط کرد.

یک ماهواره جاسوسی نظامی یکی از چندین سیستم تسلیحاتی با فناوری پیشرفته است که کیم علناً قول داده است برای تقویت بازدارندگی هسته‌ای خود در برابر تحریم‌ها و فشارهای ایالات متحده توسعه دهد. از دیگر تسلیحات موجود در فهرست آرزوهای او می توان به موشک چند کلاهک، زیردریایی هسته ای، موشک بالستیک قاره پیمای سوخت جامد و موشک مافوق صوت اشاره کرد.

در حالی که کره شمالی با آزمایش‌های موشکی و موشکی دوربرد گذشته نشان داده است که می‌تواند ماهواره‌ها را در فضا قرار دهد، اما مشخص نیست که آیا فناوری آن به اندازه‌ای پیشرفت کرده است که به هدف اعلام‌شده خود در استفاده از ماهواره‌ها برای نظارت بر فعالیت‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی در زمان واقعی دست یابد یا خیر.

کارشناسان خارجی می گویند که دو ماهواره رصد زمین که در سال های 2012 و 2016 در مدار قرار داد هرگز تصاویری را به کره شمالی مخابره نکردند. و تحلیلگران می گویند دستگاه جدیدی که اخیراً در رسانه های دولتی نمایش داده شده است، برای پردازش و انتقال تصاویر با وضوح بالا بسیار کوچک و به طرز خام طراحی شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم های اقتصادی را علیه کره شمالی به دلیل پرتاب ماهواره و موشک های بالستیک قبلی این کشور اعمال کرد، اما این کشور نتوانست کره شمالی را به دلیل آزمایش های اخیرش مجازات کند. اعضای دائمی شورا، چین و روسیه، به طور مداوم تلاش‌های آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ را رد کرده‌اند و این امر بر شکاف عمیق‌تر بر سر جنگ روسیه علیه اوکراین تاکید می‌کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پرتاب با استفاده از فناوری موشک بالستیک را به شدت محکوم کرد.

این اقدام آشکارا چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض می کند. این یک تهدید برای همسایگان و چالشی برای ثبات جهانی است. این پرتاب تنش ها را افزایش می دهد و خطراتی را برای امنیت منطقه و فراتر از آن ایجاد می کند.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام