ایلان ماسک که زمانی آن را با یک شوخی اشتباه گرفته بود، اکنون از این سازنده چینی EV می ترسد

ایلان ماسک که زمانی آن را با یک شوخی اشتباه گرفته بود، اکنون از این سازنده چینی EV می ترسد

تسلا ایلان ماسک به عنوان پرفروش ترین برند خودروهای برقی در جهان ظاهر شده است. سال گذشته بیشترین تعداد خودروهای برقی را فروخت و از خودروسازان سنتی مانند هوندا و تویوتا پیشی گرفت. با این حال، ماسک از یکی از شرکت‌های چینی خودروهای برقی می‌ترسد که زمانی معتقد بود که شوخی است

تسلای ایلان ماسک پرفروش‌ترین برند خودروهای برقی سال 2022 بود و اسطوره‌هایی مانند تویوتا و هوندا را شکست داد، دو برندی که برای مدت طولانی در بازی اعداد در خودروهای سنتی ICE و همچنین خودروهای برقی و هیبریدی حکومت می‌کردند. با این حال، ماسک دلایل جدی برای نگرانی دارد. به قول خودش، او اکنون بر این باور است که به جای یک برند قدیمی وسایل نقلیه موتوری، این یک برند خودروهای برقی چینی عصر جدید است که بزرگترین تهدید برای تسلا است.

زمانی بود که ماسک همان برند EV را شوخی می‌دانست. در یک مصاحبه قدیمی، در سال 2011، از ماسک پرسیده شد که نظر او در مورد BYD، سازنده خودروهای برقی چینی چیست. ماسک در پاسخ به این سوال گفت: آیا ماشین های آنها را دیده اید؟ و با صدای بلند خندید با این حال، در طول سال ها، موضع ماسک در مورد BYD به طور قابل توجهی تغییر کرده است.

تسلا، پرفروش ترین برند خودرو در سال 2022
بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت تحقیقات بازار JATO Dynamics در روز جمعه، کراس اوور الکتریکی تسلا مدل Y در سه ماهه اول سال جاری به عنوان پرفروش ترین خودروی جهان دست یافت. مدل Y با پیشی گرفتن از مدل‌های RAV4 و کرولا تویوتا، اولین خودروی تمام الکتریکی شد که رتبه اول را در رتبه‌بندی فروش جهانی به دست آورد.

در طول سه ماه اول سال، مدل Y در سراسر جهان 267200 دستگاه فروخت که از کرولا با 256400 دستگاه و RAV4 که 214700 دستگاه در همین بازه زمانی فروش داشت، بهتر عمل کرد. این نشان دهنده افزایش قابل توجه سال به سال تقریباً 69 درصدی برای مدل Y است.

شایان ذکر است، مدل Y با وجود قیمت اولیه 47490 دلاری به این موفقیت دست یافت که به طور قابل توجهی بالاتر از کرولا (21550 دلار) و RAV4 (27575 دلار) بود.

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، حتی قبل از عرضه مدل Y به موفقیت مدل Y ابراز اطمینان کرد و در سال 2016 تخمین زد که تقاضای آن بین 500000 تا 1 میلیون دستگاه در سال خواهد بود.

کارشناسان این دستاورد را نقطه عطف مهمی برای تسلا می دانند و تاکید می کنند که تسلط این شرکت در بازار به دلیل رقابت نسبتاً ضعیف بین خودروسازان خودروهای الکتریکی تسهیل می شود.

در سه ماهه اول سال 2023، تسلا بیش از 400000 خودرو مدل Y و مدل 3 را به مشتریان تحویل داده است.

دیدگاه ماسک در مورد BYD تغییر کرد
زمانی که ویدئوی فوق‌الذکر دوباره در توییتر ظاهر شد، ماسک در توئیت خود توضیح داد و گفت که این یک مصاحبه قدیمی است و دیدگاه او به طور قابل توجهی تغییر کرده است. علاوه بر این، در ژانویه امسال، وقتی از او پرسیده شد که کدام خودروساز بزرگترین رقیب تسلا است، ماسک به این موضوع اشاره کرد که این یک برند چینی است.

ماسک نام سازنده EV را فاش نکرد، اما در مورد آنها گفت: «آنها سخت‌ترین کار را می‌کنند و هوشمندانه‌ترین کار را انجام می‌دهند. بنابراین، اگر بخواهم حدس بزنم، احتمالاً برخی از شرکت‌های خارج از چین به احتمال زیاد پس از تسلا رتبه دوم را دارند.

ماسک اخیراً در مورد BYD نوشت: «این روزها خودروهای آنها بسیار رقابتی هستند. اگر بخواهیم منصف باشیم، خیلی چیزها از آن مصاحبه تغییر کرده است. خود تسلا از یک استارتاپ EV به پیشروترین تولیدکننده خودروهای برقی در جهان و با ارزش ترین خودروساز تبدیل شده است.

چرا ایلان ماسک به BYD احترام می گذارد؟
اگر ما در مورد اعداد صحبت کنیم و فقط تعداد خودروهای فروخته شده را در نظر بگیریم، BYD تسلا را با اختلاف یک مایل شکست می دهد. با این حال، BYD همچنین شامل تعدادی پلاگین هیبریدی با باتری کامل EV یا New Energy Vehicle است که در چین به آن گفته می شود.

حتی پس از آن، BYD دستخوش دگرگونی قابل توجهی شده است و از تولید خودروهای غیرقابل توجه به یک بازیگر پیشرو در بازار خودروهای انرژی نو (NEV) چین تبدیل شده است. علاوه بر این، این شرکت به سرعت در حال گسترش حضور خود در سطح جهانی است.

در سال 2022، BYD به فروش جهانی بیش از 1.85 میلیون وسیله نقلیه برقی پلاگین دست یافت که 946238 مورد از آنها BEV بودند. این عملکرد فروش چندان از تسلا که 1.3 میلیون BEV در سراسر جهان در مدت مشابه تحویل داد، فاصله زیادی ندارد.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام