بایدن از ایرلند شمالی می خواهد که صلح را حفظ کند و دستاوردهایی به دست آورد

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه گفت که ایرلند شمالی نباید به خشونت‌هایی که ده‌ها سال قبل از توافق صلح در 25 سال پیش آن را زخمی کرده بود، «برگردد» و سیاستمداران را ترغیب کرد تا بحران سیاسی را حل و فصل کنند که این بخش از بریتانیا را بدون مشکل رها کرده است. دولت فعال

بایدن درباره رشد اقتصادی ایرلند شمالی از زمان پایان دادن به 30 سال خونریزی فرقه‌ای با توافق جمعه خوب، گفت: «این به ما بستگی دارد که این را ادامه دهیم.»

اولین سفر ریاست جمهوری بایدن به ایرلند شمالی

بایدن در اولین سفر ریاست جمهوری خود به ایرلند شمالی، چشم‌انداز سرمایه‌گذاری بیشتر آمریکا را برای کمک به رشد اقتصادی در میان گذاشت – به‌ویژه اگر سیاستمداران متعصب بلفاست بن‌بستی را حل کنند که دولت آنها را متوقف کرده است.

بایدن در طی سخنرانی در پردیس جدید دانشگاه اولستر در بلفاست گفت: «حقیقت ساده این است که صلح و فرصت های اقتصادی با هم همراه هستند. او گفت که ساختمان شیشه‌ای مرکز شهر در طول سال‌های بمب‌گذاری و تیراندازی موسوم به «مشکلات» غیرقابل تصور بوده است.

او گفت: «جایی که زمانی سیم‌های خاردار شهر را تکه تکه می‌کرد، امروز کلیسای جامع دانش را می‌بینیم که از شیشه ساخته شده است.

بایدن با اشاره به اینکه تولید کل اقتصادی ایرلند شمالی در ربع قرن از زمان امضای توافقنامه صلح جمعه خوب در آوریل 1998 دو برابر شده است، بایدن از مردم ایرلند شمالی خواست تا “صلح را حفظ کنند، این فرصت اقتصادی باورنکردنی را که تازه شروع شده است، آزاد کنند.”

بایدن از همه احزاب سیاسی خواست که به کار خود بازگردند و گفت: «دموکراسی به قهرمانان نیاز دارد» و آینده ایرلند شمالی در دست آنهاست.

وی گفت: “امیدوارم مجمع و مجریه به زودی ترمیم شود.” “این قضاوتی است که شما باید انجام دهید، نه من، اما امیدوارم این اتفاق بیفتد.”

زمان سفر بایدن به مناسبت سالگرد توافق جمعه خوب برگزار شد که ایالات متحده برای دستیابی به آن کلید خورد. بایدن به افرادی که مایل بودند با دستیابی به توافق، «مقاومت جسورانه برای آینده را به خطر بیندازند»، یادآوری کرد که «صلح اجتناب ناپذیر نیست».

بایدن با اشاره به حمله مسلحانه به یک افسر ارشد پلیس در ماه فوریه – که توسط مقامات ناراضیان ارتش جمهوری‌خواه ایرلند مخالف روند صلح مقصر هستند – گفت: «دشمنان صلح پیروز نخواهند شد. ایرلند شمالی به خدا برنمی گردد.»

صلح شکننده پس از توافق جمعه خوب

در حالی که صلح پابرجاست، ایرلند شمالی از زمانی که حزب اتحادگرای دموکراتیک، که نیمی از دولت تقسیم قدرت را تشکیل می‌داد، یک سال پیش به دلیل اختلافات تجاری پس از برگزیت کناره‌گیری کرد، بدون دولت کارآمد بود.

بایدن قبل از سخنرانی خود با رهبران DUP و چهار حزب سیاسی اصلی دیگر ایرلند شمالی دیدار کوتاهی داشت.

بایدن به دلیل میراث ایرلندی آمریکایی اش با بی اعتمادی اتحادیه های طرفدار بریتانیا مواجه شده است. سامی ویلسون، یک قانونگذار DUP در پارلمان بریتانیا، به تاک تی وی گفت که بایدن “سابقه طرفدار جمهوری خواه، ضد اتحادیه و ضد بریتانیایی بودن را دارد” – ادعایی که کاخ سفید قاطعانه آن را رد کرد.

سخنرانی بایدن به دقت جریان‌های سیاسی پیچیده ایرلند شمالی را مورد بررسی قرار داد و به تبار بریتانیایی و ایرلندی‌اش اشاره کرد و به کمک اسکاتلندی‌های عمدتا پروتستان آلستر و همچنین کاتولیک‌های ایرلندی مانند اجداد خود به ایالات متحده اشاره کرد.

چنین چیزهایی در ایرلند شمالی بی توجه نمی ماند. جفری دونالدسون، رهبر DUP گفت: «اشاره بایدن به اصل و نسب بریتانیایی‌اش نیز به نظر من نشان می‌دهد که ما رئیس‌جمهوری داریم که به رسمیت می‌شناسد بریتانیا متحد نزدیک و دوست ایالات متحده است.»

اما دونالدسون تردید داشت که آیا سفر رئیس جمهور “پویایی سیاسی را تغییر دهد”.

او گفت: «من روشن هستم که برای رسیدن به پیشرفتی که همه ما آرزوی آن را داریم، چه اتفاقی باید بیفتد – و آن این است که جایگاه ایرلند شمالی در بریتانیا هم مورد احترام و هم محافظت است، و ما می‌خواهیم آن را در قانون ببینیم.»

میشل اونیل از حزب ملی گرای ایرلند شین فین گفت بایدن “پیام روشنی را به DUP” در مورد نیاز به بازگشت به کار ارسال کرده است.

بایدن در طول توقف خود در بلفاست، با ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا نیز چای نوشید. رئیس جمهور کمتر از 24 ساعت را در ایرلند شمالی گذراند و سپس به جمهوری ایرلند رفت تا سفری سه روزه را آغاز کند که قرار بود شامل سخنرانی در پارلمان دوبلین، شرکت در یک شام جشن و سفر به دو زادگاه اجدادی باشد.

مقامات بریتانیا این موضوع را رد کردند که کوتاهی این دیدار به منزله انزجار بود. سوناک گفت که او و بایدن در مورد سرمایه گذاری در ایرلند شمالی و مسائل مربوط به سیاست خارجی “بسیار خوب گفتگو” داشته اند.

ما شرکا و متحدان بسیار نزدیکی هستیم. ما در زمینه‌های مختلفی همکاری می‌کنیم.»

بحران سیاسی ایرلند شمالی تا حدی ناشی از برگزیت است. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باعث شد که ایرلند شمالی بین بقیه بریتانیا و ایرلند عضو اتحادیه اروپا با نگرانی مواجه شود و توافق صلح را تحت فشار فزاینده‌ای قرار دهد.

پس از کشمکش‌های فراوان، بریتانیا و اتحادیه اروپا در ماه فوریه به توافقی دست یافتند تا تنش‌های تجاری را برطرف کنند و بسیاری از چک‌های گمرکی را که باعث عصبانیت کسب‌وکارها و خشم اتحادیه‌ها شده بود، حذف کردند. با این حال، حزب اتحادیه دمکراتیک می گوید که این توافق به اندازه کافی برای رفع نگرانی ها در مورد جایگاه ایرلند شمالی در بریتانیا پیش نمی رود و از بازگشت به دولت خودداری کرده است.

بایدن، که از بریتانیا و اتحادیه خواسته است تا کشمکش برگزیت را پشت سر بگذارند، رهبران بریتانیا و اتحادیه اروپا را به دلیل تلاش برای حل «چالش‌های پیچیده» ایجاد شده توسط برگزیت ستایش کرد.

نیل گیون، یک کارمند دولتی که در بلفاست زندگی می کند، از سفر بایدن استقبال کرد اما گفت که “انتظارات او زیاد نیست” که این سفر باعث رفع انسداد سیاسی شود.

او گفت: «ما بیش از یک سال است که دست به کار شده‌ایم، و از زمان امضای توافقنامه جمعه خوب، مؤسسات استورمونت متوقف شده‌اند». نمی دانم که آیا دیدار آقای بایدن در 24، 48 ساعت می تواند مردم را گرد هم بیاورد یا نه، من نمی دانم.

اما امیدوارم که او بتواند این کار را انجام دهد. من می‌دانم که هیچ شخص قدرتمندتری وجود ندارد که بتواند این پیام را بدهد.»

با ورودی های AP

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام