با اوج خرید نفت روسیه، سهم اوپک در واردات نفت هند به پایین ترین حد خود رسید.

سهم اوپک در واردات نفت از هند در ماه آوریل به پایین‌ترین حد خود یعنی 46 درصد کاهش یافته است زیرا طبق داده‌های صنعت، خرید نفت ارزان‌تر روسیه به اوج خود رسیده است.

کشورهای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، عمدتا در خاورمیانه و آفریقا، 72 درصد از کل نفت خام وارداتی هند در آوریل 2022 را در اختیار داشتند. با این حال، بر اساس گزارش، این سهم در آوریل 2023 به 46 درصد کاهش یافت. ردیاب محموله انرژی Vortexa.

اوپک 90 درصد از کل نفت خام وارداتی هند را در یک مقطع زمانی تشکیل می‌داد، اما از زمانی که نفت روسیه پس از تهاجم مسکو به اوکراین در فوریه سال گذشته در دسترس قرار گرفت، این میزان کاهش یافته است.

پاکسازی نژادی: مسکو بخش‌های تصرف شده اوکراین را به روسیه کوچک تبدیل می‌کند

آذربایجان در مسیر کلیدی ارمنستان یک پست بازرسی ایجاد می کند

روسیه برای هفتمین ماه متوالی با تامین بیش از یک سوم کل نفت وارداتی هند، تنها بزرگترین تامین کننده نفت خام بود که در پالایشگاه ها به بنزین و دیزل تبدیل می شود.

واردات از روسیه اکنون بیش از مجموع خرید از عراق و عربستان سعودی – بزرگترین تامین کنندگان هند در دهه گذشته – است.

از سهم بازار کمتر از 1 درصد در سبد واردات هند قبل از شروع درگیری روسیه و اوکراین در فوریه 2022، سهم روسیه از واردات هند در آوریل به 1.67 میلیون بشکه در روز افزایش یافت و سهم 36 درصدی را به خود اختصاص داد.

اوپک 2.1 میلیون بشکه در روز از 4.6 میلیون بشکه نفت وارداتی هند در ماه آوریل را تامین کرد. به گفته ورتکسا، این به آن سهم 46 درصدی داد.

پالایشگاه های هندی در گذشته به دلیل هزینه های بالای حمل و نقل به ندرت نفت روسیه را خریداری می کردند، اما اکنون محموله های روسی فراوانی را که با تخفیف در اختیار سایر گریدها قرار می گیرد، می برند زیرا برخی از کشورهای غربی آن را به دلیل تهاجم مسکو به اوکراین رد کردند.

خرید از روسیه در ماه مارس دو برابر 0.81 میلیون بشکه در روز نفت خریداری شده از عراق بود که از سال 2017 تا 2018 بزرگترین تامین کننده نفت هند بود. عربستان سعودی با عرضه 0.67 میلیون بشکه در روز به رتبه سوم سقوط کرده است.

خرید ماهانه از روسیه نسبت به 1.64 میلیون بشکه در روز نفت وارداتی از این کشور در ماه مارس، اندکی افزایش یافت. امارات متحده عربی که در ماه مارس از ایالات متحده پیشی گرفت و به چهارمین تامین کننده بزرگ تبدیل شد، 185000 بشکه در روز نفت فروخت که بالاتر از 119000 بشکه در روز نفتی بود که از ایالات متحده تامین می شد.

سرنا هوانگ، رئیس تحلیل آسیا و اقیانوسیه Vortexa گفت: واردات نفت خام روسیه در ماه آوریل یک بار دیگر رکورد جدیدی را ثبت کرد، اما افزایش ماهانه کاهش یافته و احتمالاً در این ماه به اوج خود می رسد.

افزایش رقابت برای اورال از چین احتمالاً مانعی بر روی واردات نفت خام روسیه توسط هند خواهد داشت. سهم بازار نفت خام اوپک در هند در ماه گذشته به 46 درصد کاهش یافته است که نسبت به 72 درصد در سال گذشته کاهش یافته است که پایین ترین رقم در چند سال گذشته است. هوانگ گفت: اوپک ممکن است با نبرد سختی برای بازپس‌گیری سهم بازار مواجه شود، زیرا پالایشگاه‌ها در نهایت به دنبال نفت خامی هستند که بالاترین سود را به همراه دارد، خارج از اجرای قراردادهای مدت دارشان.

روسیه مقادیر بی سابقه نفت خام را به هند می فروشد تا شکاف صادرات انرژی خود را پس از ممنوعیت واردات اتحادیه اروپا در دسامبر کاهش دهد.

در ماه دسامبر، اتحادیه اروپا نفت دریایی روسیه را ممنوع کرد و سقف قیمتی 60 دلاری برای هر بشکه وضع کرد که مانع از استفاده سایر کشورها از خدمات کشتیرانی و بیمه اتحادیه اروپا می‌شود، مگر اینکه نفت کمتر از سقف آن فروخته شود. مقامات این صنعت گفتند پالایشگاه های هندی از درهم امارات برای پرداخت نفتی که با قیمت کمتر از 60 دلار وارد می شود، استفاده می کنند.

بر اساس گزارش Vortexa، هند در مارس 2022 تنها 68600 بشکه در روز نفت از روسیه وارد کرد و امسال این میزان خرید به 1678000 بشکه در روز افزایش یافته است.

(با ورودی های PTI)

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام