با تاجگذاری پادشاه چارلز، نگاهی به جواهرات و آثار هنری “دزدیده شده” توسط امپراتوری

رامش سریواتس یک روز قبل از تاجگذاری شاه چارلز و ملکه کامیلا در توییتر خود نوشت: “امیدوارم جاگدیپ دانکهار، معاون رئیس جمهور، سونام کاپور و سوراب فادکه طرحی پیچیده اما هوشمندانه برای بازیابی کوهینور در طول تاجگذاری شاه چارلز ایجاد کرده باشند.”

دقایقی پس از پایان مراسم تاریخی، یکی دیگر از کاربران توییتر نوشت: «#تاج گذاری انجام شد؟ حالا آیا کوهنور را پس می گیریم؟ #فقط خواهش کردن.»

این توییت‌ها ممکن است شوخی باشد، اما توجه را به گذشته بی‌رحمانه بریتانیا جلب می‌کند.

تاج هایی که شاه چارلز و ملکه کامیلا بر سر می گذارند چیست؟

اعتراض «پادشاه من نیست» در روز تاجگذاری: بریتانیایی‌هایی که می‌خواهند سلطنت را کنار بگذارند

جواهرات گران‌قیمتی که در مراسم تاج‌گذاری به نمایش گذاشته شده‌اند، تاریخچه‌ای تیره و گاه خونین دارند و تاج‌گذاری بار دیگر این بحث را برانگیخت که آیا خانواده سلطنتی بریتانیا باید این آثار را به صاحبان واقعی خود بازگرداند یا خیر.

نگاهی می اندازیم به برخی از “غارت بریتانیا” و درخواست های فزاینده برای بازگرداندن این جواهرات و آثار هنری.

کهینور

کوهنور در مراسم تاجگذاری ظاهر نشد – در اصل بخشی از تاج ملکه مری بود که ملکه کامیلا برای این مراسم انتخاب کرد. شاید به دلیل گذشته تیره و تار الماس و درخواست‌های فزاینده برای بازگرداندن آن به هند، او تصمیم گرفت از این الماس دوری کند.

در واقع، اندکی پس از مرگ ملکه الیزابت دوم در سال گذشته در ماه سپتامبر، توییتر با بسیاری از مردم خواستار بازگشت کوهینور – که به نام کوهی نور نیز نوشته می شود – که بخشی از جواهرات تاج و تخت بریتانیا است، روشن شد.

هفته گذشته امشب قطعه جان اولیور مجری برنامه، که حدود پنج سال اجرا شد، در تمام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و حتی بازیگرانی مانند راوینا تاندون نیز در فضای مجازی پخش شد.

کوهینور که به معنای کوه نور است، در اصل حدود 186 قیراط وزن داشت و در حالی که منشأ دقیق آن مشخص نیست، به احتمال زیاد در قرن سیزدهم در جنوب هند کشف شد.

بر اساس وب سایت کاخ های سلطنتی بریتانیا، کوهنور قبل از اینکه در سال 1849 به سلطنت بریتانیا تحویل داده شود، از معادن گلکوندا در مرکز جنوب هند کشف شد.

بریتانیا زمانی که شرکت هند شرقی جواهر را از مهاراجه دولیپ سینگ 10 ساله خلع شده در سال 1849 گرفت، کوهنور را در اختیار گرفت.

شایعه شده که برای مردان نفرین شده است، در ابتدا به عنوان سنجاق سینه توسط ملکه ویکتوریا پوشیده شد و بعداً در تاج های ملکه الکساندرا و ملکه مری نصب شد. در حال حاضر در تاجی قرار دارد که برای ملکه الیزابت، ملکه مادر، برای تاجگذاری او به عنوان همسر ملکه در سال 1937 ساخته شد. او دوباره آن را در مراسم تاجگذاری دخترش، ملکه الیزابت دوم، در سال 1953 به سر کرد. در معرض دید عموم قرار گرفته است. در خانه جواهر در برج لندن.

غارت بزرگ بریتانیا جواهرات دزدیده شده توسط سلطنتی
تاج تاجگذاری ملکه مادر با الماس جنجالی کوهینور. تصویر فایل/رویترز

این الماس در بحبوحه اختلافات بر سر مالکیت آن در مرکز جنجال های سیاسی و حقوقی در هند قرار گرفته است و ادعاهایی که نه تنها از سوی هند بلکه پاکستان نیز مطرح می شود.

دانیل کینزی، استادیار تاریخ با تمرکز بر تاریخ قرن نوزدهم بریتانیا و امپراتوری در دانشگاه کارلتون در اتاوا، انتاریو در حین صحبت با NBC News مشاهده کردند که تسلیم کوهنور فقط مسئله زمان است.

او گفت: «برای اینکه در مورد آن کاملاً عمل‌گرا باشیم، در مقطعی سلطنت متوجه می‌شود که حفظ الماس بیشتر برای آنها یک تعهد روابط عمومی است تا یک دارایی». NBC News. من فکر می کنم همین امر در مورد بسیاری از آثار باستانی غارت شده امروز در بریتانیا و موسساتی که آنها را نگهداری می کنند صادق است. همچنین، اگر خانواده سلطنتی در مورد عذرخواهی برای بدی‌های امپریالیسم بریتانیا و نحوه سود بردن از آن جدی هستند، این کار درستی است.»

غیر از کوهنور روزنامه گاردین همچنین کشف کرده است که خانواده سلطنتی قطعات دیگری از جواهرات را از هند به عنوان غنائم فتح استخراج کرده است، از جمله “گردنبند کوتاهی از چهار یاقوت اسپینل بسیار بزرگ” که بزرگترین آنها یک اسپینل 325.5 قیراطی است که بعداً به عنوان شناخته شد. یاقوت تیمور

ستاره بزرگ آفریقا

علاوه بر درخواست‌های هند برای بازگرداندن کوهنور، سلطنت بریتانیا نیز با درخواست‌هایی از آفریقای جنوبی برای بازگرداندن ستاره بزرگ آفریقا یا الماس کولینان اول مواجه است.

این سنگ که به عنوان ستاره بزرگ آفریقا یا کولینان I شناخته می شود، بزرگترین سنگ تراشیده شده از الماس کولینان است که در سال 1905 در آفریقای جنوبی در معدنی متعلق به همنامش، توماس کولینان، کشف شد و بزرگترین الماس تراش نخورده با کیفیت جواهر است. تا کنون پیدا شده است.

امروزه ستاره بزرگ آفریقا در عصای فرمانروایی با صلیب که شاه چارلز در مراسم تاجگذاری حمل کرد، سوار شده است.

بر اساس گزارش رویال کلکسیون تراست، که بر مجموعه سلطنتی خانواده سلطنتی بریتانیا نظارت می کند، الماس کولینان در سال 1907، دو سال پس از کشف آن در معدن خصوصی در آفریقای جنوبی، به پادشاه ادوارد هفتم (پادشاه وقت بریتانیا) اهدا شد. استان ترانسوال قدیم

غارت بزرگ بریتانیا جواهرات دزدیده شده توسط سلطنتی
پادشاه بریتانیا، چارلز سوم، با تاج سلطنتی که گوی و عصای فرمانروایی را حمل می‌کند، پس از مراسم تاجگذاری، صومعه وستمینستر را ترک می‌کند. رویترز

با این حال، بسیاری از آفریقای جنوبی این روایت را رد می کنند. اوریستو بنیرا، استاد سیاست آفریقا در دانشگاه آفریقای جنوبی به این موضوع گفت CNN“روایت ما این است که کل دولت‌های ترانسوال و اتحادیه آفریقای جنوبی و سندیکاهای استخراج معدن غیرقانونی بودند. دریافت الماس دزدیده شده، گیرنده را تبرئه نمی کند. ستاره بزرگ یک الماس خونی است… شرکت خصوصی (معدنی)، دولت ترانسوال و امپراتوری بریتانیا بخشی از شبکه بزرگتر استعمار بودند.


همه پوشش های مربوط به تاج گذاری شاه چارلز را ببینید

اعتراض «پادشاه من نیست» در روز تاجگذاری: بریتانیایی‌هایی که می‌خواهند سلطنت را کنار بگذارند

بدون یونیفرم، بدون ظاهر بالکن: چگونه هری در مراسم تاجگذاری مورد بی مهری قرار گرفت

تاج هایی که شاه چارلز و ملکه کامیلا بر سر می گذارند چیست؟

از معشوقه چارلز تا معشوقه تا ملکه، زندگی جذاب کامیلا

تاجگذاری پادشاه چارلز: خط جانشینی خانواده سلطنتی بریتانیا توضیح داده شد


فعال Thanduxolo Sabelo به رسانه‌های محلی گفت: «الماس کولینان باید فوراً به آفریقای جنوبی بازگردانده شود. مواد معدنی کشور ما و سایر کشورها همچنان به ضرر مردم ما به نفع انگلیس است.

یک الماس کوچکتر برش خورده از همان سنگ، معروف به کولینان دوم، در تاج سلطنتی سلطنتی قرار دارد که توسط پادشاهان بریتانیایی در مناسبت‌های تشریفاتی می‌پوشند. همراه با عصا، همراه با دیگر جواهرات تاج در برج لندن نگهداری می شود.

همچنین طوماری در حال پخش است که از آن درخواست می شود ستاره بزرگ آفریقا بازگردانده شود و در موزه آفریقای جنوبی نمایش داده شود. تاکنون 8000 نفر امضا کرده اند.

مرمرهای الگین

یونان از سال 1925 خواستار بازگرداندن سنگ مرمرهای الژین شده است.

برای آن‌هایی که نمی‌دانند، مرمرهای الجین، که به عنوان مرمرهای پارتنون نیز شناخته می‌شوند، مجموعه‌ای از انواع تزئینات معماری مرمری از معبد آتنا (پارتنون) در آکروپولیس در آتن هستند. امروز آنها در داخل موزه بریتانیا نشسته اند.

غارت بزرگ بریتانیا جواهرات دزدیده شده توسط سلطنتی
بخشی از مجسمه‌های سنگ مرمر (438-432 قبل از میلاد) از پارتنون در آتن، بخشی از مجموعه‌ای که عموماً به عنوان مرمرهای الژین شناخته می‌شود، در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته شده است. خبرگزاری فرانسه

بر اساس گزارش های بسیاری از رسانه ها و آرشیوهای تاریخ، در سال 1803، لرد الگین بریتانیا، ظاهراً سنگ های مرمر را از دیوارهای پوسیده پارتنون در یونان برداشت و به لندن منتقل کرد. به همین دلیل است که آن تیله های گرانبها را مرمرهای الگین می نامند.

موزه بریتانیا در وب‌سایت خود بیان می‌کند: «لرد الگین سفیر بریتانیا در امپراتوری عثمانی بود و با موفقیت از مقامات درخواست کرد تا بتوانند ارقام را ترسیم، اندازه‌گیری و حذف کنند.

به او مجوز (فرمان) اعطا شد و الگین بین سال‌های 1801 و 1805 تحت نظارت مقامات مربوطه حدود نیمی از مجسمه‌های باقی مانده را از خرابه‌های پارتنون خارج کرد. او همچنین مجوز حذف عناصر مجسمه‌سازی و معماری را از ساختمان‌های دیگر دریافت کرد.

سپس تمام مجموعه آثار باستانی الگین به بریتانیا منتقل شد. اقدامات او توسط کمیته منتخب پارلمان در سال 1816 به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت و قبل از اینکه مجسمه‌ها با قانون پارلمان وارد مجموعه موزه بریتانیا شوند، کاملا قانونی بودند.

یونان خواستار بازگشت است، حتی جورج کلونی بازیگر و همسرش امل به نمایندگی از آنها کمپین تبلیغاتی انجام می دهند.

در ماه ژوئیه، معاون مدیر موزه بریتانیا یک “مشارکت پارتنون” با یونان را پیشنهاد کرد که می تواند شاهد بازگشت سنگ های مرمر پس از بیش از 200 سال به آتن باشد.

سنگ روزتا

همانطور که هندی ها خواستار بازگشت کوهنور هستند، مصری ها می خواهند سنگ روزتا را که در حال حاضر در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته شده است، بازگردانند.

سنگ روزتا، یک استوانه گرانودیوریتی، قفل خط هیروگلیف مرموز مصر باستان را باز کرده است. شاید معروف ترین قطعه سنگ در جهان باشد.

غارت بزرگ بریتانیا جواهرات دزدیده شده توسط سلطنتی
یک بازدیدکننده از یک تلفن برای گرفتن عکس از سنگ روزتا در موزه بریتانیا در لندن استفاده می کند. سنگ روزتا از سال 1802 در موزه بریتانیا نگهداری می شود. خبرگزاری فرانسه

طبق داستان، سنگ روزتا در سال 1799 توسط یک افسر نظامی فرانسوی در ممفیس مصر پیدا شد و سپس توسط نیروهای بریتانیایی در اسکندریه تصرف شد و دو سال بعد به انگلستان فرستاده شد. در سال 1802، استلی که امکان رمزگشایی هیروگلیف ها را فراهم می کرد، به موزه بریتانیا داده شد. از آن زمان، این سنگ در موزه به نمایش گذاشته شده است، با تنها یک شکسته در طول جنگ جهانی اول، در سال 1917، زمانی که موزه اشیاء مهم را برای جلوگیری از آسیب بمباران سنگین در لندن جابجا کرد.

زاهی حواس باستان شناس مصری کمپینی را برای بازگرداندن آثار به راه انداخته است. «سنگ روزتا نماد هویت مصری است. موزه بریتانیا حق ندارد این اثر هنری را به مردم نشان دهد.» ملیوی افزود: آنها به طور کامل غیرقانونی مصر را ترک کردند و باید برگردند.

برنزهای بنین

برنزهای بنین گروهی متشکل از هزاران شی هستند که در سال 1897 از پادشاهی بنین، در نیجریه کنونی، گرفته شده است. عاج‌ها، مجسمه‌های حاکمان بنین و یک نقاب عاج – توسط سربازان بریتانیایی غارت شدند و از آن زمان در سراسر جهان پراکنده شدند و بخش عمده‌ای از آثار اکنون در موزه‌های دولتی اروپا نگهداری می‌شوند.

اما چگونه انگلیسی ها به تصرف آنها درآمدند. گفته می شود که مرگ جیمز فیلیپس، کاشف غیرمسلح انگلیسی، به دستور اوبا اوونرامون، حاکم بنین، باعث غارت شد.

غارت بزرگ بریتانیا جواهرات دزدیده شده توسط سلطنتی
برنزهای بنین گروهی متشکل از هزاران شی هستند که در سال 1897 از پادشاهی بنین، در نیجریه کنونی، گرفته شد. تقدیم به تصویر: britishmuseum.org

Artnews.com گزارش می دهد که برای انتقام از مرگ فیلیپس، امپراتوری بریتانیا نیروهایی را برای سرقت آثار باستانی از پادشاهی فرستاد و آنها با هزاران شی گرانبها از آنجا دور شدند.

امروز، نیجریه ای ها خواستار بازگرداندن مجسمه ها به آنها بوده اند، زیرا آنها دریچه ای به هنر آفریقایی آن زمان هستند و این بی انصافی است که مردم محلی اگر می خواهند به آنها نگاه کنند، مجبور به سفر به لندن شوند.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام