با تایید آمریکا، روسیه به کشورهای غربی درباره خطرات ارسال جت های F-16 به اوکراین هشدار داد.

با تایید آمریکا، روسیه به کشورهای غربی درباره خطرات ارسال جت های F-16 به اوکراین هشدار داد.

[1/9] در این عکس منتشر شده توسط کیودو، رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی برای شرکت در نشست سران G7 در میهارا، استان هیروشیما، غرب ژاپن در 20 مه 2023 وارد فرودگاه هیروشیما شد. اعتبار اجباری Kyodo از طریق رویترز

الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه، در جریان اجلاس سران گروه 7 در ژاپن، کشورهای غربی را به اصرار بر سناریوی تشدید تنش متهم کرد و بر “خطرات عظیم” آن تاکید کرد.

وی تصریح کرد که روسیه این خطرات را در برنامه های خود در نظر خواهد گرفت و ابزاری برای دستیابی به اهداف خود خواهد داشت.

این هشدار پس از آن صادر شد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، متحدانش را از تصمیم خود برای اهدای جت های جنگنده F-16 به کیف مطلع کرد.

مقالات مرتبط

G7

نشست سران گروه 7: نخست وزیر نارندرا مودی برای اولین بار پس از آغاز جنگ با زلنسکی اوکراین در هیروشیما دیدار خواهد کرد.

G7

پیش از اجلاس سران گروه ۷، بریتانیا ممنوعیت الماس روسیه را در دور جدید تحریم ها اعلام کرد

علاوه بر این، بایدن از ارائه آموزش برای خلبانان اوکراینی در اجلاس سران، جایی که رهبران گروه 7 برای دومین روز تشکیل جلسه دادند، خبر داد.

در حالی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بر لزوم جت های F-16 تاکید کرده است، ایالات متحده قبلا در ارائه آنها تردید داشت.

این هواپیماهای جنگی پیشرفته قادر به سفر با سرعت بالا و درگیری با اهداف هوایی و زمینی هستند.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا از این تصمیم استقبال کرد و از متحدان برای حمایت از دستیابی اوکراین به جت ها حمایت کرد.

وی تصریح کرد که بریتانیا به همراه ایالات متحده آمریکا، هلند، بلژیک و دانمارک برای اطمینان از دستیابی اوکراین به قابلیت‌های هوایی رزمی لازم و ابراز اتحاد بین کشورها، همکاری خواهند کرد.

نیروی هوایی سلطنتی (RAF) هیچ جت جنگنده F-16 ساخت ایالات متحده ندارد.

زلنسکی چگونه به ژاپن رسید؟

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین صبح شنبه برای شرکت در این اجلاس وارد ژاپن شد و ابراز عقیده کرد که صلح در جریان مذاکرات با رهبران گروه 7 نزدیک‌تر خواهد شد.

گفته می‌شود که ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا به رئیس‌جمهور زلنسکی پیشنهاد کرده است که شخصاً در نشست آسیایی شرکت کند.

تقریباً یک ماه پیش، سوناک این ایده را طی یک تماس تلفنی مطرح کرد که متعاقباً با میزبانان ژاپنی در میان گذاشته شد.

حضور پرزیدنت زلنسکی در این نشست باعث شد تا او با نارندرا مودی، نخست وزیر هند و لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور سابق برزیل که علناً از اوکراین به عنوان متحدان غربی خود حمایت نکرده اند، در تماس باشد.

امروز در G7 چه گذشت؟

روز شنبه، صدراعظم سوناک با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت‌وگو کرد و به طور خلاصه با اولاف شولز، صدراعظم آلمان در این اجلاس دیدار کرد.

به گزارش داونینگ استریت، آنها در مورد ارائه کمک های نظامی و حمایت امنیتی طولانی مدت به اوکراین و همچنین رسیدگی به موضوع گذرگاه های قایق های کوچک در کانال انگلیسی گفتگو کردند.

در همین حال، G7 از ایجاد یک تیم جدید با هدف شناسایی و مقابله با استفاده روسیه و چین از اجبار اقتصادی برای تأثیرگذاری بر تصمیمات سایر کشورها خبر داد.

رهبران در بیانیه مشترکی بر لزوم اعمال فشار بر روسیه برای توقف تجاوز نظامی خود و خروج فوری، کامل و بدون قید و شرط نیروهایش از اوکراین تاکید کردند.

رهبران گروه 7 هشدار دادند که هر کشوری که تجارت را به عنوان سلاح استفاده کند با عواقب مواجه خواهد شد و پیامی قوی به پکن در رابطه با اقداماتی که ایالات متحده آن را اجبار اقتصادی می‌داند ارسال کرد.

رهبران ضمن تاکید بر اینکه آنها از جداسازی یا انزوا حمایت نمی کنند، اهمیت انعطاف پذیری اقتصادی از طریق کاهش ریسک و تنوع را تصدیق کردند. آنها تاکید کردند که چینی پر رونق که به قوانین بین المللی پایبند باشد، به نفع جامعه جهانی خواهد بود.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام