با توقف تخلیه بایدن، آمریکایی ها از آژانس های خصوصی برای فرار از سودان استفاده می کنند

با توقف تخلیه بایدن، آمریکایی ها از آژانس های خصوصی برای فرار از سودان استفاده می کنند

تصویر بازنمایی AP

خارطوم: پس از اینکه ایالات متحده روز شنبه اعلام کرد که در روز شنبه از سودان درگیر جنگ تخلیه نخواهد شد، افرادی که هنوز به دام افتاده اند، آژانس های خصوصی را استخدام می کنند تا به افراد پرداخت کننده کمک کنند تا از آنجا خارج شوند.

در حالی که کشور بر سر جنگ قدرت بین رهبر واقعی کشور و رئیس یک گروه شبه نظامی رقیب به خشونت کشیده شد، جو بایدن، رئیس جمهور سودان، به نیروهای نظامی آمریکا در سودان دستور داد تا 70 کارمند و خانواده هایشان را از سفارت آمریکا خارج کنند.

بر اساس گزارش ها، حدود 16000 شهروند ایالات متحده هنوز به دنبال تخلیه هستند.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در یک نشست مطبوعاتی گفت: ما به آمریکایی ها توصیه کرده ایم از اوت 2021 به سودان سفر نکنند.

هشدار امنیتی سفارت آمریکا در خارطوم در 16 آوریل اعلام کرد که به دلیل شرایط نامشخص امنیتی در خارطوم و بسته شدن فرودگاه، آمریکایی‌ها نباید در حال حاضر انتظار تخلیه هماهنگ شده توسط دولت آمریکا را داشته باشند.

ضروری است که آمریکایی‌های ساکن سودان برای امنیت در این موقعیت‌های سخت، ترتیبات خود را انجام دهند.»

گزارش WSJ می‌گوید در نتیجه برخی از شهروندان تصمیم گرفتند تا امنیت خصوصی را به تنهایی به کار گیرند.

گلوبال گاردین

دیل باکنر، مدیر عامل یکی از این آژانس ها به نام گلوبال گاردین به خبرنگار WSJ گفت که کارمندان شرکت او تعداد زیادی از مهاجران را به کشورهای دیگر اسکورت کرده اند در حالی که گهگاه از تیراندازی، توپخانه و بمباران خمپاره ای فرار می کنند.

در یک منطقه نبرد که هنوز در حال پیشرفت است، «تیم‌های نجات ما باید ده‌ها پست بازرسی را با هم مذاکره کنند. ما تعداد زیادی مشتری دیگر در صف داریم. اما روز به روز خطرناک‌تر می‌شود.»

تیم گلوبال گاردین، که متشکل از عملیات‌های ویژه نظامی سابق و مقامات مجری قانون فدرال است، در هفته گذشته خدمات بین‌المللی مانند حفاظت از دارایی، امنیت شخصی و تخلیه از سودان به مصر و اریتره را ارائه کرده است.

باکنر که به مدت 24 سال از ارتش ایالات متحده بود، گفت که کارکنان گلوبال گاردین پل های فروریخته، شبه نظامیان مسلح را در ایست های بازرسی متعدد و فضای هوایی که به طور کامل برای هواپیماهای تجاری مسدود شده بود، کشف کردند.
طبق گزارش باکنر، که به CNN گفت که وضعیت چالش برانگیزتر شده است، طبق گزارش ها، خدمه او باید منتظر آتش بس های موقت برای انتقال افراد به خارج از کشور پس از عجله در 48 ساعت اول بودند تا آنها را به کشورهای همسایه مصر و اریتره بفرستند.

به گفته باکنر، هدف این نبرد بیمارستان ها، منابع آب و زیرساخت های حمل و نقل بود.

دژاوو برای آمریکایی ها در سودان

به گفته مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، سال 2021 وضعیت آمریکایی ها در سودان را با وضعیت دو سال پیش در افغانستان مقایسه کرد.

«عملیات افغانستان پیامدهای ناتوانی در برنامه ریزی مناسب برای بدترین سناریوها، پیام های متناقض وزارت خارجه، زنجیره فرماندهی نامشخص، هماهنگی ناکافی بین وزارت خارجه و وزارت دفاع، و عدم هماهنگی با خصوصی را نشان داد. سازمان‌هایی که شهروندان آمریکایی را تخلیه می‌کنند.»

مک کال ادامه داد: «من به دنبال روشن شدن چندین موضوع کلیدی لازم برای تخلیه موفقیت آمیز شهروندان آمریکایی در سودان هستم.

وی تاکید کرد: من نمی خواهم اشتباهات تخلیه افغانستان را تکرار کنم.

اما کاخ سفید بر تصمیم خود مبنی بر عدم دخالت از طرف آمریکایی‌هایی که در آشفتگی سودان گرفتار شده‌اند، علی‌رغم درخواست‌های رهبران برای شفاف‌سازی، مصمم است.

به گفته کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه، شهروندان آمریکایی که در خارج از کشور هستند به طور معمول تخلیه نمی شوند.

«افغانستان به دلایل مختلف، از جمله این واقعیت که درگیری 20 ساله پایان یافته بود و این کشور از قبل حضور نظامی قابل توجهی داشت، مکان ویژه ای بود. تخلیه از افغانستان معمولی نبود.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام