با رویارویی عمران خان با ارتش، اقتصاد پاکستان برای لرزش بزرگ آماده می شود

با رویارویی عمران خان با ارتش، اقتصاد پاکستان برای لرزش بزرگ آماده می شود

رویارویی عمران خان با ارتش پاکستان را در آشوب فرو برده است.

سرمایه‌گذاران در پاکستان خود را برای شوک آماده می‌کنند زیرا درگیری عمران خان، نخست‌وزیر سابق با دولت و ارتش قدرتمند، اقتصاد را به سمت نقطه شکست سوق می‌دهد.

به گفته برخی اقتصاددانان که هشدار سقوط فاجعه بار را به صدا در می آورند، انتظار می رود روپیه پاکستان 20 درصد دیگر کاهش یابد. مدیران اوراق قرضه در نتیجه افزایش تنش‌ها پس از بازداشت عمران خان در هفته گذشته، با احتمال نکول دولتی مواجه هستند که ممکن است نجات 6.7 میلیارد دلاری پیشنهادی صندوق بین‌المللی پول (IMF) را حتی غیرممکن‌تر کند.

عمران خان که متعاقباً از سوی دادگاه عالی به آزادی مشروط خود اعطا شد، از دخالت سیاسی ارتش انتقاد کرده و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام است. سرمایه گذاران در معرض خطر هستند زیرا ناآرامی ها به عنوان یادآوری واضح از گذشته کشور است که شامل سه کودتا از سال 1958 می شود و به عنوان سوء قصد آشکار علیه قانونگذار 70 ساله در نوامبر، احتمال افزایش خشونت را برجسته کرد.

مقالات مرتبط

پاکستان

نهاد عالی امنیتی پاکستان تصمیم ارتش مبنی بر محاکمه معترضان تحت قانون اسرار رسمی را تایید می کند. گروه حقوق بشر مخالف است

پاکستان

دولت پاکستان دادگاه عالی این کشور را به خاطر آزادی عمران خان، رئیس حزب تحریک انصاف، محکوم کرد

به نقل از بلومبرگ، ادوین گوتیرز، رئیس بخش بدهی های دولتی بازارهای نوظهور در abrdn plc، گفت: سرمایه گذاری در پاکستان به این معنی است که باید برای خطرات بزرگتر آماده باشید.

او افزود: “قوهای سیاه احتمال بیشتری دارند.”

اگر این کشور نتواند وجوه صندوق بین‌المللی پول را به دست آورد، سرویس سرمایه‌گذاران مودیز در این ماه هشدار داد که ممکن است پس از ژوئن یک نکول رخ دهد. این کسب و کار رتبه اعتباری پاکستان را در ماه فوریه کاهش داد. بر اساس گزارش سرمایه گذاری کلمبیا Threadneedle، انتظار می رود خدمات بدهی خارجی پاکستان برای سال مالی 2024 که از ماه جولای شروع می شود، حدود 22 میلیارد دلار باشد. این مقدار تقریباً پنج برابر ذخایر ارزی کشور است.

بازدهی اضافی که دارندگان اوراق قرضه می‌خواهند اوراق قرضه دلاری پاکستان را بر روی خزانه‌های آمریکا نگه دارند، در این ماه به بالای 35 واحد درصد رسیده است که سرمایه‌گذاران اوراق را نگران کرده است. اوراق قرضه دلاری منتشر شده توسط پاکستان در حال حاضر در سطوح مضطرب معامله می شود. اسکناس های 2031 تقریباً 34 سنت بر دلار قیمت گذاری شده اند.

روپیه در پایان هفته به پایین ترین سطح 299 در هر دلار سقوط کرد و روز را با 285.6 به پایان رساند. در سال جاری، این ارز تقریباً 20 درصد از ارزش خود را از دست داده است و در بین ضعیف ترین عملکردهای جهانی قرار گرفته است.

پس از آنکه پلیس روز چهارشنبه خانه خان را در استان پنجاب محاصره کرد و نگرانی از تکرار شورش های خشونت آمیز هفته گذشته را برانگیخت، خان گفت که از دستگیری دیگری بیم دارد. مقامات قبلاً اعلام کرده‌اند که می‌خواهند خانه او را برای پیروانی که ممکن است در جریان ناآرامی‌ها به تأسیسات نظامی حمله کرده باشند، بررسی کنند.

پاتریک کوران، اقتصاددان ارشد در Tellimer مستقر در پورتلند، مین گفت: “هر گونه بدتر شدن محیط سیاسی مانند اعمال حکومت نظامی می تواند صندوق بین المللی پول را منصرف کند.” ریسک پیش‌فرض همچنان بزرگ خواهد بود و اوراق قرضه و ارز تحت فشار باقی خواهند ماند.»

به گفته عادل غفار، مدیر اجرایی شرکت پریمیر فایننشال خدمات، اگر پاکستان نتواند وام دریافت کند، روپیه ممکن است در ماه ژوئن به 350 دلار کاهش یابد. در کراچی، که به درستی پیش بینی کرد که روپیه به سطوح فعلی خود در ژانویه کاهش می یابد. فاروق پاشا، یک اقتصاددان ساکن کراچی، ادعا می کند که استاندارد چارترد Plc به پیش بینی این موضوع ادامه می دهد که روپیه تا اواسط سال به زیر 300 خواهد رسید.

پاشا گفت: «مسیر روپیه همچنان در معرض عدم قطعیت قابل توجهی قرار دارد زیرا احساسات بازار شکننده است. سیاست در کوتاه‌مدت تا زمان انتخابات ریسک اصلی باقی خواهد ماند.

با وجود محدودیت های شدید، بلومبرگ اکونومیکس تخمین می زند که ذخایر دلاری پاکستان که در اواسط ماه می 4.3 میلیارد دلار بود، برای تامین مالی حتی یک ماه واردات کافی نیست. به گفته آنکور شوکلا، تحلیلگر مستقر در بمبئی، در ژانویه، پوشش واردات به سطح پایین تاریخی 0.5 ماهه کاهش یافت. از زمانی که این کشور از چین کمک مالی دریافت کرده است، اندکی افزایش یافته است.

به گفته یوهانس لوفستراند، مدیر پورتفولیوی صندوق بازارهای مرزی در T. Rowe Price در لندن، انتخاب سهام در پاکستان بیش از همیشه مهم است. Systems Ltd.، یک شرکت فناوری اطلاعات که بخش زیادی از درآمد آن به ارزهای خارجی ایجاد می شود، شرکتی است که شرکت در آن سرمایه گذاری دارد.

ارتش پاکستان از ۷۶ سال پیش که استقلالش از بریتانیا است، مدت‌هاست که بر صحنه سیاسی این کشور تسلط داشته است و ۳۲ سال از آن سال‌ها به طور فعال حکومت می‌کند و از چندین دولت غیرنظامی آن حمایت می‌کند.

آخرین باری که کودتا در جنوب آسیا در سال 1999 رخ داد، زمانی که ژنرال پرویز مشرف کنترل را به دست گرفت. بازداشت خان، تعهد ارتش مبنی بر دور ماندن از سیاست را که سال گذشته داده بود، زیر سوال می برد. پای او سال گذشته مورد اصابت گلوله قرار گرفت، اما ارتش هرگونه مشارکت را رد کرده است.

انتخابات سراسری امسال برای اکتبر برنامه ریزی شده است. خان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد و مجبور به انحلال دو مجلس استانی برای ایجاد انگیزه برای آن شد، اما دولت برای حرکت به جلو مردد است. خان با حمایت قابل توجه در نظرسنجی ها جسارت یافت.

وام صندوق بین المللی پول برای پاکستان مشکوک است

از ماه نوامبر، پاکستان در حال مذاکره با صندوق بین المللی پول برای از سرگیری برنامه کمک مالی خود بوده است. یکی از موانع اصلی، کسری مالی است. این برنامه 6.7 میلیارد دلاری که قرار است ماه آینده به پایان برسد، حدود 2.7 میلیارد دلار باقی مانده است.

پاکستان سابقه مشکلی با صندوق بین المللی پول دارد. این کشور از اواخر دهه 1980 تاکنون 13 برنامه نجات دریافت کرده است و اکثر آنها ناتمام مانده اند. یک وام 1.1 میلیارد دلاری در ماه اوت به عنوان بخشی از بسته ای که در سال 2019 به دست آورده بود به دولت داده شد. اما این برنامه اغلب به دلیل امتناع اسلام آباد از رعایت الزامات وام و تلاش برای مذاکره مجدد در مورد شرایط، متوقف شده است.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام