با کاهش بیشتر روابط بین ایالات متحده و چین، فضای کمی برای مانور وجود دارد

با کاهش بیشتر روابط بین ایالات متحده و چین، فضای کمی برای مانور وجود دارد

بلینکن ماه گذشته پس از حادثه بالون در کنفرانس امنیتی مونیخ با وانگ یی، دیپلمات ارشد چین دیدار کرد، اما این امر تنش ها را کاهش نداد. یک منبع آشنا با این گفتگو آن را متخاصم ترین تعامل آمریکا و چین از زمان مذاکرات جنجالی در آلاسکا خواند.

واشنگتن: رئیس جمهور جو بایدن ماه گذشته پس از سرنگونی یک بالن مشکوک به جاسوسی چینی توسط یک جنگنده آمریکایی گفت که قصد دارد با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، در مورد این قسمت صحبت کند و فضای بین ابرقدرت های رقیب را پاک کند.

پنج هفته بعد، تماس هنوز انجام نشده است.

در عوض، پس از دو ماه تیراندازی دیپلماتیک و سفر شی جینپینگ به مسکو، جایی که او و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به طور مشترک ایالات متحده را محکوم کردند، روابط آمریکا و چین به آنچه که برخی می‌گویند بدترین وضعیت از زمان عادی‌سازی روابط این کشورها در دهه 1970 است، کاهش یافته است.

مسائل پیچیده تر، توقف در ایالات متحده در هفته آینده و در اوایل آوریل توسط تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان است، که به گفته منابع آشنا با این برنامه ریزی ممکن است در طول یک توقف “ترانزیت” در کالیفرنیا در راه بازگشت، با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان جمهوریخواه ملاقات کند. از آمریکای لاتین

ویلیام کربی، استاد مطالعات چینی در دانشگاه هاروارد گفت: «این لحظه خوبی برای دیپلماسی آمریکا نیست. آخرین باری که چین و روسیه تا این حد به هم نزدیک شدند، سال 1957 بود، زمانی که مائو تسه تونگ در مسکو اعلام کرد: “باد شرقی بر باد غربی غلبه خواهد کرد.”

اکنون مقامات ایالات متحده بار دیگر می پرسند که چگونه مهم ترین روابط دوجانبه جهان را از نو تنظیم کنند.

تماس بایدن و شی اولین گام آشکار خواهد بود. اما علیرغم تلاش دیپلمات‌های آمریکایی، منابع گفتند که چینی‌ها علاقه چندانی به تعهد به چنین تماسی نشان نداده‌اند که اولین تعامل شناخته شده آنها از زمان نشست نوامبر در G20 در بالی است.

بلینکن ماه گذشته پس از حادثه بالون در کنفرانس امنیتی مونیخ با وانگ یی، دیپلمات ارشد چین دیدار کرد، اما این امر تنش ها را کاهش نداد. یک منبع آشنا با این گفتگو آن را متخاصم ترین تعامل آمریکا و چین از زمان مذاکرات جنجالی در آلاسکا در اوایل دولت بایدن خواند.

این شخص گفت چین از هماهنگی این نشست امتناع کرده است و دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه در آسیای شرقی، دانیل کریتنبرینک، شخصاً وانگ یی را در مرکز کنفرانس ردیابی کند تا بپرسد آیا این اتفاق خواهد افتاد یا خیر.

تصمیم ایالات متحده برای ساقط کردن بالون چینی در 4 فوریه، شکایات خشمگین چین را به دنبال داشت و وانگ واکنش ایالات متحده را “هیستریک” خواند.

این منبع گفت که اصطکاک ها نیز با سخنرانی وضعیت اتحادیه بایدن سه روز بعد تشدید شد که در آن به نظر می رسید او جایگاه شی در صحنه جهانی را زیر سوال می برد و مقامات پکن را خشمگین کرد.

«من را یک رهبر جهانی نام ببرید که جایش را با شی جین پینگ عوض کند. یکی از من را نام ببرید.

سفارت چین در واشنگتن به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به نشست مونیخ یا واکنش چین به اظهارات بایدن اشاره نکرد اما گفت که ایالات متحده به “خطوط باز و سازنده ارتباط” با چین ادامه خواهد داد.

مایکل سوین گفت: «در زمان‌های گذشته، زمانی که روابط با افت شدیدی مواجه شد، مانند قتل عام تیان‌آن‌من در سال 1989 یا بحران تنگه تایوان در سال‌های 1995-1996، دو کشور تلاش‌های جدی برای برقراری مجدد پایه‌ای پایدار در روابط خود انجام دادند. کارشناس چین در موسسه کوئینسی.

اکنون سطح عمیق‌تری از سوء ظن، ابله و انگشت اشاره تقریباً بر همه مبادلات حاکم است و از درگیری اساسی جلوگیری می‌کند.»

یک مقام ارشد دولت آمریکا روز دوشنبه گفت واشنگتن از چین می خواهد که کانال های ارتباطی را با وجود توقف های برنامه ریزی شده تسای اینگ ون باز نگه دارد، زیرا چین مدعی است که تایوان خودگردان است.

این مقام گفت واشنگتن پذیرای نظرات چین در مورد این است که آیا تماس شی بایدن برقرار کند یا سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه به چین را که به دلیل حادثه بالون به تعویق افتاده است، برنامه ریزی کند.

ریک واترز، معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور چین، تایوان و مغولستان، در حال حاضر در چین به سر می‌برد و فردی که با برنامه‌های او آشنا است، گفت که احتمالاً به دنبال ایجاد زمینه‌ای برای دیدار بلینکن خواهد بود.

برخی، مانند مایک گالاگر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته منتخب مجلس نمایندگان در مورد چین، خواستار موضع سخت‌تری هستند و می‌گویند روسیه و چین در حال حاضر درگیر «جنگ سرد جدید» هستند.

او گفت که برای اطمینان از اینکه چین با حمله به تایوان از روسیه در اوکراین پیروی نمی‌کند، واشنگتن باید «به شدت محموله‌های فروش نظامی خارجی به تایوان را پاک کند و اطمینان حاصل کند که قدرت سخت آمریکا می‌تواند از جاه‌طلبی‌های واضح شی برای جذب دموکراسی جزیره جلوگیری کند.»

با این حال، بایدن پس از برقراری روابط نزدیک بین عربستان سعودی و ایران با میانجیگری چین و دیدارهایش با پوتین، احتمالاً شی جینپینگ را در هر تماسی جسور خواهد یافت. لیلی مک الوی، یکی از همکاران مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، گفت که این امر می‌تواند او را کمتر احتمال دهد امتیازاتی را ارائه دهد که می‌تواند حسن نیت بسیار مورد نیاز را ایجاد کند.

دانیل راسل، دیپلمات ارشد آمریکا در امور شرق آسیا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، گفت که با توجه به اینکه بایدن در ماه مه برای دیدار با بایدن به ژاپن و استرالیا سفر کند، پنجره تماس بایدن و شی می تواند «آهسته باز شود و سریع بسته شود». -7 و کشورهای چهارگانه واشنگتن تشویق کرده است تا در برابر جاه طلبی های چین عقب نشینی کنند، که احتمالاً پکن را بیشتر دشمن خواهد کرد.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام