“بحران در پاکستان به اندازه کافی عمیق است که قدرت نظامی را به خود جلب کند”

اسلام آباد: نخست وزیر پیشین شهید خاقن عباسی هشدار داد که آشفتگی اقتصادی و سیاسی پاکستان با کمبود نقدینگی به قدری وخیم است که پتانسیل جذب نیروهای نظامی را دارد.

با این حال، عباسی از همه طرف‌های ذی‌ربط خواست تا گفت‌وگو را برای ترسیم راه پیش رو آغاز کنند. به گزارش PTI، عباسی، یکی از رهبران ارشد حزب حاکم پاکستان، مسلم لیگ نواز (PML-N)، به عنوان بیست و یکمین نخست وزیر پاکستان از اوت 2017 تا مه 2018 خدمت کرد.

وی در یک برنامه تلویزیونی گفت که حکومت نظامی همیشه در صورت شکست نظام یا زمانی که درگیری بین نهادها وجود داشته باشد و رهبری سیاسی قادر به ترسیم راهی برای پیشرفت نباشد، وجود دارد. این رهبر 64 ساله گفت: “پاکستان دوره های طولانی حکومت نظامی در شرایط بسیار مشابه داشته است.”

در واقع، می‌توانم بگویم که پاکستان قبلاً هرگز شاهد وضعیت اقتصادی و سیاسی (بیش از این) سخت‌تر نبوده است. روزنامه داون به نقل از او گفت: در شرایط بسیار کمتر، ارتش قدرت را به دست گرفته است.

پاکستان در حدود نیمی از تاریخ خود مستقیماً توسط ژنرال های نظامی اداره می شد. ارتش پاکستان که بیش از نیمی از بیش از 75 سال عمر خود را بر این کشور مستعد کودتا حکومت کرده است، تاکنون قدرت قابل توجهی در مسائل امنیتی و سیاست خارجی داشته است.

عباسی نسبت به هرج و مرج در صورت عمیق شدن اصطکاک در جامعه و نهادها هشدار داد و افزود: چنین وضعیتی می تواند شاهد ورود ارتش قدرتمند نیز باشد.

«این در بسیاری از کشورها اتفاق افتاده است. زمانی که نظام سیاسی و مشروطه شکست می‌خورد، اقدامات فراقانونی صورت می‌گیرد.»

رهبر PML-N، با این حال، امیدوار بود که ارتش گزینه اعمال حکومت نظامی را در نظر نمی گیرد. او افزود: «فکر نمی‌کنم آنها به این موضوع فکر کنند، اما وقتی چاره‌ای باقی نمی‌مانند، سخنرانی‌های معروف قدیمی «عزیز همواتانو» (یک عبارت مترادف با تصرف نظامی) شنیده می‌شود.

به گزارش PTI، در میان تنش روابط میان عمران خان، نخست وزیر سابق و ارتش قبل از برکناری او در سال گذشته، ارتش پاکستان بارها گفته است که از سیاست دور خواهد ماند.

پاکستان در حال حاضر با بدهی خارجی بالا، پول محلی ضعیف و تورم سرسام آور دست و پنجه نرم می کند.

بانک مرکزی پاکستان هفته گذشته اعلام کرد ذخایر ارزی پاکستان به 4 میلیارد دلار کاهش یافته است.

سیل‌های فاجعه‌بار سال گذشته یک سوم کشور را زیر آب برد، بیش از 33 میلیون نفر را آواره کرد و خسارت اقتصادی بالغ بر 12.5 میلیارد دلار را به اقتصاد در حال فروپاشی پاکستان وارد کرد.

پاکستان و صندوق بین المللی پول نتوانسته اند به توافقی در سطح کارکنان بر سر بسته کمک مالی 1.1 میلیارد دلاری با هدف جلوگیری از ورشکستگی کشور دست یابند.

این وجوه بخشی از بسته کمک مالی 6.5 میلیارد دلاری است که صندوق بین المللی پول در سال 2019 تصویب کرد، که به گفته تحلیلگران، اگر پاکستان بخواهد از تعهدات بدهی خارجی خود جلوگیری کند، حیاتی است.

روابط بین قوه قضائیه و ائتلاف حاکم از زمانی که دولت حاکم پاکستان به رهبری مسلم لیگ نواز (PML-N) برای لایحه قانونی دادگاه عالی (عمل و رویه) 2023 برای کاهش اختیارات رئیس دادگستری پاکستان فشار آورده است، تیره شده است. عمر عطا باندیال برای رسیدگی به پرونده ها اقدام به عمل کرده و هیئتی از قضات تشکیل می دهد.

این قانون ابتدا توسط هر دو مجلس تصویب شد و برای موافقت رئیس جمهور عارف علوی فرستاده شد. با این حال، رئیس جمهور که یکی از اعضای حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) به رهبری عمران خان است، آن را پس فرستاد و گفت که قانون پیشنهادی «فراتر از صلاحیت پارلمان» است.

(با ورودی های PTI)

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام