برنامه هند برای تخلیه شهروندان چیست؟ کدام ملت ها اتباع خود را نجات داده اند؟

بحران سودان همچنان در حال تشدید است. در نبرد بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) بر سر کنترل قدرت، بیش از 400 نفر کشته و 3500 نفر زخمی شده اند. کشورهای سراسر جهان، از جمله هند، در تلاش برای تخلیه شهروندان خود در سودان هستند.

تعداد فزاینده ای از کشورها دیپلمات ها و شهروندان خود را از خارطوم، پایتخت سودان، که درگیری شدیدتر است، تخلیه کرده اند. هند 3000 شهروند خود را در سودان گیر کرده است و یک برنامه قوی دارد.

ما نگاهی می اندازیم به اینکه دولت هند چگونه عملیات نجات را پیش می برد و کشورهای دیگر تا کنون در میان ناآرامی های سودان چه کرده اند.

همچنین بخوانید: درگیری سودان: جنگ بین ژنرال های رقیب برای کنترل ملت، توضیح داد

طرح اقدام هند برای سودان

دولت هند دو هواپیمای نیروی هوایی هند (IAF) و یک کشتی نیروی دریایی را در حالت آماده باش دارد تا هزاران نفر از اتباع خود را که بسیاری از قبیله هاکا پیکی کارناتاکا هستند از سودان تخلیه کند.

به گفته وزارت امور خارجه هند، دو فروند هواپیمای C-130J نیروی هوایی هند در آماده باش در جده عربستان سعودی به عنوان بخشی از آمادگی برای تخلیه هندی ها از سودان هستند.

دولت هند همچنین در حال بررسی گزینه هایی برای مسیرهای زمینی است زیرا فرودگاه در خارطوم کارایی ندارد. بر اساس گزارشی که از سوی مرکز منتشر شده است، از این مسیرها برای انتقال افراد سرگردان به مناطق امن استفاده خواهد شد که این اولویت برای مرکز است. NDTV.

کشتی گشتی نیروی دریایی هند INS Sumedha نیز به بندر سودان رسیده است.

این طرح‌ها پس از آن به اجرا درآمد که نخست‌وزیر نارندرا مودی از مقامات خواست تا یک طرح اضطراری برای تخلیه هندی‌ها در یک نشست سطح بالا که روز جمعه برگزار شد، آماده کنند.

“به عنوان بخشی از آمادگی های ما، و به منظور حرکت سریع، دولت هند گزینه های متعددی را دنبال می کند. دو C-130J نیروی هوایی هند در حال حاضر در جده در حالت آماده باش قرار دارند. و INS Sumedha به بندر سودان رسیده است.

دولت “تلاش همه جانبه” را برای تضمین امنیت و امنیت شهروندان خود در سودان انجام می دهد. ما از نزدیک وضعیت پیچیده و در حال تحول امنیتی سودان را زیر نظر داریم. ما همچنین در حال هماهنگی نزدیک با شرکای مختلف برای جابجایی ایمن هندی‌هایی هستیم که در سودان سرگردان هستند و می‌خواهند تخلیه شوند.

به گفته MEA، سفارت به طور منظم با افراد سرگردان در تماس است و به آنها “در مورد امکان حرکت ایمن و نیاز به اجتناب از خطرات غیر ضروری” توصیه می کند. این سازمان همچنین در حال هماهنگی همه کمک‌های ممکن از جمله خروج احتمالی از شهر خارطوم و زمانی که وضعیت امنیتی اجازه حرکت امن را بدهد، انجام می‌شود.

MEA همچنین به طور مرتب با مقامات سودان، سازمان ملل متحد، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ایالات متحده در ارتباط است.

با این حال، دولت هند محتاطانه عمل می کند. طرح‌های اضطراری وجود دارد، اما هرگونه تحرک در زمین به وضعیت امنیتی بستگی دارد که با گزارش‌ها از درگیری‌های شدید در مکان‌های مختلف در خارطوم، همچنان بی‌ثبات است. حریم هوایی سودان در حال حاضر برای همه هواپیماهای خارجی بسته است. جنبش زمینی همچنین دارای خطرات و چالش های لجستیکی است.

هند تاکنون هیچ یک از اتباع خود را تخلیه نکرده است. به گفته منابع، پرسنل سفارت هند در محل هستند تا بتوانند در عملیات هماهنگی و کمک کنند.

همچنین بخوانید : هندی ها در سودان آسیب دیده گیر کرده اند: چقدر امن هستند؟

دیپلمات های آمریکایی تخلیه شدند، عملیات سفارت به حالت تعلیق درآمد

ایالات متحده عملیات نجات را آغاز کرده است و اولین کسانی که به دستور رئیس جمهور جو بایدن تخلیه شدند، پرسنل دولت ایالات متحده بودند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی پرسنل آمریکایی و خانواده‌هایشان تخلیه شده‌اند و عملیات در سفارت آمریکا در خارطوم “به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است”.

گروهی متشکل از 100 نفر از نیروهای عملیات ویژه در عملیات استخراج شرکت داشتند. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده گفت که این عملیات توسط فرماندهی آمریکا در آفریقا رهبری و با هماهنگی نزدیک با وزارت خارجه ایالات متحده انجام شد.

ناآرامی سودان هند چه برنامه ای برای تخلیه شهروندان دارد کدام کشورها اتباع خود را نجات داده اند
ساختمان های مسکونی آسیب دیده در جنگ در خارطوم سودان دیده می شود. چندین کشور نتوانسته اند اتباع خود را در میان درگیری ها نجات دهند. AP

جان باس معاون وزیر امور خارجه در امور مدیریت به رسانه ها گفت که کمتر از 100 نفر از سفارت ایالات متحده از جمله “تعداد کمی از متخصصان دیپلماتیک از کشورهای دیگر” تخلیه شده اند. آنها صبح روز یکشنبه در یک عملیات “سریع و تمیز” با سه هلیکوپتر شینوک منتقل شدند.

او گفت که ایالات متحده در حال حاضر هیچ پرسنل دولتی در خارطوم ندارد، اما هنوز “تعداد قابل توجهی از کارکنان محلی ما به عنوان سرپرست از سفارت حمایت می کنند.”

با این حال، سایر شهروندان آمریکایی همچنان در سودان باقی می مانند. وزارت امور خارجه آمریکا «از طریق کانال‌های کنسولی به جامعه شهروندی آمریکا درباره سازماندهی دو کاروانی که توسط ترکیه و امارات متحده عربی تسهیل می‌شود، اطلاع داده است». بر اساس گزارشی که منتشر شده، این پیام به آمریکایی ها گفته است که با مسئولیت خود سفر خواهند کرد CNN.

همچنین بخوانید: بحران سودان: «همدی» کیست و نیروهای پشتیبانی سریع با ارتش درگیر چه هستند؟

بریتانیا دیپلمات ها و سایر شهروندان سرگردان را حمل می کند

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا روز یکشنبه گفت دیپلمات های انگلیسی و خانواده هایشان در یک عملیات “پیچیده و سریع” از سودان تخلیه شده اند. آنها با هواپیما از خارطوم منتقل شدند.

با این حال، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که گزینه‌ها برای تخلیه اتباع بریتانیایی باقی‌مانده در سودان «به شدت محدود است».

برخی از بریتانیایی‌هایی که در درگیری‌ها گرفتار شده‌اند احساس می‌کنند توسط دولت بریتانیا رها شده‌اند. برق کمیاب است و آب و غذا برای بسیاری از مردم در حال اتمام است بی بی سی گزارش ها.

با این حال، کلورلی تصمیم برای تخلیه دیپلمات های انگلیسی را توجیه کرد. او گفت که “تهدیدها و خشونت های خاص علیه دیپلمات ها” وجود داشت که منجر به تصمیم برای نجات کارکنان شد.
وی افزود که دولت بریتانیا «کاملاً متعهد به حمایت» از بریتانیایی‌ها در سودان است، اما افزود که بدون پایان جنگ، وزرا «به شدت در توانایی ما برای کمک به اتباع بریتانیا محدود هستند».

ناآرامی سودان هند چه برنامه ای برای تخلیه شهروندان دارد کدام کشورها اتباع خود را نجات داده اند
گرافیک: Pranay Bhardwaj

سایر کشورهای اروپایی

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه تایید کرد که یک هواپیما روز یکشنبه وارد جیبوتی شده است که حامل شهروندان فرانسوی و سایرین است. دیپلمات ها و شهروندان را تخلیه کرد.

به گفته ارتش آلمان، اولین هواپیما از سه هواپیما سودان را با 101 سرنشین به مقصد اردن ترک کرده است.

ایتالیا به دنبال تخلیه 140 شهروند و 60 نفر از کشورهای دیگر مانند سوئیس بود. ووپکه هوکسترا، وزیر امور خارجه هلند روز یکشنبه گفت که اولین گروه از شهروندان هلندی از سودان تخلیه شده اند. اسپانیا نیز شهروندان خود را تخلیه کرده است. این مأموریت اسپانیایی شامل شهروندانی از آرژانتین، کلمبیا، ایرلند، پرتغال، لهستان، مکزیک، ونزوئلا و سودان بود. بی بی سی.

ناآرامی سودان هند چه برنامه ای برای تخلیه شهروندان دارد کدام کشورها اتباع خود را نجات داده اند
در این تصویر از ویدئویی که توسط نیروهای مسلح فرانسه ارائه شده است، پرسنل نظامی روز یکشنبه در فرودگاه خارطوم سودان وسایل افراد تخلیه شده را در هواپیما بار می کنند. AP

دولت سوئد یک سرباز متشکل از 400 سرباز مسلح را برای حمایت از تلاش‌های تخلیه در سودان اعزام می‌کند.

حاجه لهبیب، وزیر امور خارجه بلژیک در توییتر نوشت که کشورش با همکاری فرانسه و هلند عملیاتی را برای تخلیه هر چه سریعتر اتباع اروپایی انجام می دهد.

کانادا دیپلمات ها را نجات می دهد

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا گفت که دولت وی کارکنان دیپلماتیک خود را تخلیه کرده است. بر اساس گزارشی در سودان، این کشور عملیات خود را در سودان به حالت تعلیق درآورده است و دیپلمات های کانادایی به طور موقت از یک مکان امن خارج از کشور کار خواهند کرد. الجزیره.

ناآرامی سودان هند چه برنامه ای برای تخلیه شهروندان دارد کدام کشورها اتباع خود را نجات داده اند
بر اساس اکانت رسمی توییتر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، در این تصویر بدون تاریخ که روز یکشنبه منتشر شد، یک هواپیما از نیروی هوایی فرانسه، که مهاجران ملیت های مختلف را از سودان تخلیه کرد، به جیبوتی می رسد. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از طریق توییتر/دستورالعمل از طریق رویترز

اتباع عربستان سعودی و کویت تخلیه شدند

وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که بیش از 150 نفر از جمله دیپلمات ها و مقامات خارجی از سودان نجات یافته و وارد جده شده اند. وزارت امور خارجه اعلام کرد اولین تخلیه غیرنظامیان اعلام شده توسط نیروهای دریایی عربستان سعودی و با حمایت سایر شاخه های ارتش انجام شد.

ناآرامی سودان هند چه برنامه ای برای تخلیه شهروندان دارد کدام کشورها اتباع خود را نجات داده اند
شهروندان عربستان سعودی و افراد دیگر ملیت ها پس از تخلیه از طریق یک کشتی نیروی دریایی عربستان از سودان، هنگام ورود به بندر دریای جده، مورد استقبال مقامات نیروی دریایی سلطنتی عربستان قرار می گیرند. خبرگزاری عربستان سعودی/ جزوه از طریق رویترز

این کشور از ورود ایمن 91 شهروند سعودی و حدود 66 شهروند از 12 کشور دیگر از جمله هند خبر داد. شهروندان کویت، قطر، امارات متحده عربی، مصر، تونس، پاکستان، بلغارستان، بنگلادش، فیلیپین، کانادا و بورکینافاسو نیز تخلیه شده اند.

کویت گفت همه شهروندانش که می خواستند برگردند به جده رسیده اند.

اردن چهار هواپیمای نظامی برای تخلیه حدود 260 کشور از بندر سودان فرستاده است.

کار روسیه در حال پیشرفت است

سفیر مسکو در خارطوم به رسانه دولتی روسیه گفت که 140 نفر از حدود 300 روس در سودان گفته اند که می خواهند آنجا را ترک کنند. سفیر گفت که در حالی که طرح های تخلیه انجام شده بود، اجرای آن غیرممکن بود زیرا شامل عبور از خطوط مقدم می شد.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام