بلینکن: آمریکا به شدت درگیر آزادی فوری خبرنگار زندانی WSJ در روسیه است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا. فایل AP

واشنگتن: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده “به شدت با روس ها درگیر است” تا به دنبال آزادی زندانیان باشد. مجله ی وال استریت گزارشگر (WSJ) ایوان گرشکویچ.

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه، بلینکن هنگام سخنرانی در مراسم روز جهانی آزادی مطبوعات که توسط وزارت امور خارجه سازماندهی شده بود واشنگتن پست، گفت: «به دلایلی که دقایقی پیش به آن اشاره کردم، روز غم انگیزی است. ما می دانیم که روزنامه نگاران در سراسر جهان به طور فزاینده ای در محاصره قرار دارند – به طرق مختلف تحت محاصره هستند.

«این بار دیگر در بازداشت و حبس اوان، در مسکو – عمیقاً، به ناعادلانه – به دلیل انجام کارش به شدت خود را نشان داد. ما به شدت با روس‌ها درگیر هستیم تا به دنبال آزادی او باشیم و به دنبال آزادی فوری او باشیم – به جز این، فقط برای به دست آوردن چیزی که روسیه موظف به ارائه آن است، یعنی دسترسی کنسولی، کاری که آنها یک بار انجام داده‌اند اما هنوز تکرار نشده است.» او اضافه کرد.

روسیه پس از رد ویزای روزنامه‌نگاران روسی برای سفر سازمان ملل به آمریکا، از آمریکا انتقاد کرد

در مجادله تلافی جویانه روادید، روسیه ملاقات کنسولی با خبرنگار آمریکایی زندانی را رد کرد

وی افزود که سفیر ایالات متحده، لین تریسی، حدود ده روز پیش این فرصت را داشت که با ایوان ملاقات کند. او گرشکوویچ را به عنوان “فوق العاده قوی از نظر ذهن و روح” توصیف کرد که در این شرایط یک ویژگی واقعاً قوی است.

بلینکن مدعی شد که روسیه مانند برخی دیگر از کشورها به اشتباه مردم را بازداشت می کند، از آنها به عنوان مهره های سیاسی استفاده می کند، از آنها به عنوان اهرم فشار در عملی استفاده می کند که کاملا غیرقابل قبول است و ما به طور گسترده در تلاش برای بازدارندگی و در عین حال تلاش می کنیم. برای آزادی کسانی که به ناحق بازداشت شده اند.

بلینکن در پاسخ به این سوال که آیا وزیر امور خارجه با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، گفت‌وگو کرده است یا خیر، گفت: «در مدت کوتاهی پس از بازداشت ایوان، با وزیر خارجه لاوروف صحبت کردم. از آن زمان دیگر با او صحبت نکردم. من ضرورت آزادی ایوان را روشن کردم. من ضرورت دسترسی به کنسولگری را روشن کردم. ما بعد از آن دسترسی کنسولی پیدا کردیم. ما کانالی داریم که چندی پیش پرزیدنت بایدن و پرزیدنت پوتین برای تلاش بر روی این موارد ایجاد کردند، بنابراین ما درگیر هستیم.

کاش می‌توانستم بگویم که در این لحظه راه روشنی وجود دارد. ما در حال حاضر چنین چیزی را نداریم، اما این چیزی است که هر روز روی آن کار می کنیم.»

پیش از این، حتی قبل از اینکه بلینکن فرصتی برای پاسخ به این سؤالات داشته باشد، یکی از حضار صحبت او را قطع کرد و طبق بیانیه درباره جولیان آسانژ سؤال کرد.

یکی از حضار پرسید: «ما نمی‌توانیم از این روز بدون دعوت به آزادی جولیان آسانژ استفاده کنیم.

دولت بایدن باید جولیان آسانژ (نامفهوم) باشد. درخواست استرداد جولیان آسانژ را متوقف کنید، دوباره شخصی از حضار پرسید.

بر اساس این بیانیه، بلینکن به هیچ یک از این سوالات پاسخ نداد.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام