تصمیم پاکستان برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای در هند نشان دهنده “تعهد” این کشور به منشور سازمان همکاری شانگهای و چندجانبه گرایی است.

تصمیم پاکستان برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای در هند نشان دهنده

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان روز پنجشنبه گفت که تصمیم پاکستان برای شرکت در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای در گوا نشان دهنده “تعهد” این کشور به منشور سازمان همکاری شانگهای و چندجانبه گرایی است.

شریف تاکید کرد که کشورش متعهد به ایفای نقش خود برای پیشبرد ارزش های مشترک صلح و ثبات در منطقه است.

بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان برای شرکت در کنفرانس سازمان همکاری شانگهای (SCO) در گوا به سر می‌برد، که این نخستین سفر بلندپایه پاکستان به هند از سال 2011 است.

منتظر گفتگوهای سازنده باشید: وزیر خارجه پاکستان در آستانه نشست سازمان همکاری شانگهای

آیا سفر بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان به هند می تواند تنش ها را بین همسایگان کاهش دهد؟

سفر بلاوال در بحبوحه تنش ادامه دار در روابط هند و پاکستان در مورد تعدادی از مسائل از جمله حمایت مستمر اسلام آباد از تروریسم فرامرزی انجام می شود.

شریف در توئیتی نوشت: تصمیم پاکستان برای شرکت در نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای در هند نشان دهنده تعهد ما به منشور سازمان همکاری شانگهای و چندجانبه گرایی است.

ما متعهد هستیم که نقش خود را برای پیشبرد ارزشهای مشترکمان در مورد صلح و ثبات در منطقه ایفا کنیم. ما همه طرفدار تفاهم برد-برد مبتنی بر اتصال، تجارت و همکاری متقابل سودمند هستیم.»

بلاول که اولین وزیر خارجه پاکستان است که از سال 2011 به هند سفر می کند، در راس هیئتی به شورای وزیران امور خارجه (CFM) سازمان همکاری شانگهای (SCO) مستقر در پکن است. بلاوال پیش از خروجش در توئیتر نوشت: «در طول سفرم که منحصراً بر سازمان همکاری شانگهای متمرکز است، مشتاق گفتگوهای سازنده با همتایان خود از کشورهای دوست هستم.

حزب اپوزیسیون تحریک انصاف پاکستان سفر بلاول به گوا را “به شدت محکوم کرده” و گفته است که مشارکت وی از طریق ویدئو امکان پذیر می شد.

چودری فواد حسین، رهبر ارشد حزب تحریک انصاف و وزیر اطلاعات پیشین پاکستان در توئیتی گفت: «سیاست خارجی پاکستان با تمام تعاریف کلمه مرده است».

پاکستان گفته است که وزیر امور خارجه این کشور هیچ ملاقاتی با همتای هندی خود اس جایشانکار نخواهد داشت. این سفر بسیار نمادین است زیرا این اولین سفر وزیر خارجه پاکستان پس از سفر حنا ربانی خار در ژوئیه 2011 برای گفتگوهای صلح به هند است.

علاوه بر پاکستان، کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و هند هستند.

(با ورودی های PTI)

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام