تعداد تلفات طوفان موکا به 145 نفر رسید که اکثریت آنها را پناهندگان روهینگیا تشکیل می دهند

میانمار: تلفات طوفان موکا به 145 نفر رسید که اکثریت آنها را آوارگان روهینگیا تشکیل می‌دهند.

طوفان قدرتمند موکا در میانمار و جنوب شرق بنگلادش سقوط کرد. رویترز

مقامات میانمار روز جمعه گزارش دادند که در پی خشن ترین طوفان منطقه در بیش از یک دهه اخیر، تعداد قربانیان طوفان موکا به 145 نفر افزایش یافته است که اکثر قربانیان را پناهندگان روهینگیا تشکیل می دهند.

روز یکشنبه، موکا باران سیل آسا و تندبادهایی با سرعت 195 کیلومتر در ساعت (120 مایل در ساعت) در میانمار و بنگلادش مجاور آن ریخت که خانه‌ها را ویران کرد و خیابان‌ها را به رودخانه تبدیل کرد.

طوفان جوامع را از هم پاشید، درختان را ریشه کن کرد و ارتباطات در بخش هایی از ایالت راخین میانمار را از بین برد.

مقالات مرتبط

جرم

تخلیه دسته جمعی در بنگلادش و میانمار با نزدیک شدن طوفان موکا

جرم

طوفان موکا بنگلادش و سواحل میانمار را درنوردید

صدها هزار پناهجوی روهینگیا در نتیجه چندین دهه خشونت قومی در اردوگاه‌های آوارگان در منطقه زندگی می‌کنند.

در بیانیه مقامات حکومت نظامی میانمار آمده است: «در مجموع 145 نفر از مردم محلی طی طوفان کشته شدند.

این تعداد شامل چهار سرباز، 24 نفر از افراد محلی و 117 “بنگالی” است که از یک اصطلاح تحقیرآمیز برای روهینگیا استفاده می کند.

روهینگیا که به طور گسترده به عنوان افراد مداخله گر از بنگلادش دیده می شود، از شهروندی و دسترسی به مراقبت های بهداشتی در میانمار محروم هستند و برای سفر به خارج از شهرستان های خود به مجوز نیاز دارند.

یکی از رهبران روستای روهینگیا پیشتر به خبرگزاری فرانسه گفته بود که بیش از 100 نفر تنها در روستای خود در پی طوفان مفقود شده اند.

یکی دیگر از رهبران مستقر در نزدیکی سیتوه، مرکز ایالت راخین، به خبرگزاری فرانسه گفت که حداقل 105 روهینگیا در اطراف شهر کشته شده اند و شمارش هنوز ادامه دارد.

پروازها از سر گرفته شد

بیانیه حکومت نظامی اعلام کرد که گزارش های رسانه ها مبنی بر کشته شدن 400 روهینگیا “صحت ندارد” و افزود که علیه رسانه هایی که این آمار را منتشر کرده اند، اقدام خواهد شد.

پس از کودتای ارتش که بیش از دو سال پیش یک دولت منتخب را سرنگون کرد، حکومت نظامی تعداد زیادی روزنامه‌نگار و رسانه‌هایی را که منتقد حکومتش هستند، دستگیر کرده است.

رسانه های تحت حمایت حکومت نظامی روز جمعه گزارش دادند که کشتی های نیروی دریایی و نیروی هوایی هزاران کیسه برنج آورده اند، در حالی که هزاران نیروی برق، آتش نشان و امداد در سراسر راخین مستقر شده اند.

به گزارش این روزنامه، خدمات پروازی عادی در فرودگاه سیتو از روز پنجشنبه از سر گرفته شد نور جهانی جدید میانمار.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه گفتند که برخی از گروه های کمک بین المللی، از جمله برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، این هفته در سیتوه کار می کردند.

یک سخنگوی حکومت نظامی به سوالاتی در مورد اینکه آیا آژانس های سازمان ملل اجازه دسترسی به کمپ های آوارگان خارج از سیتوه که روهینگیا را در خود جای داده اند یا خیر، پاسخ نداد.

یک سرکوب نظامی در میانمار در سال 2017 صدها هزار روهینگیا را با داستان های دلخراش قتل، تجاوز و آتش سوزی به کشور همسایه بنگلادش فراری داد.

مین آنگ هلائینگ، رئیس حکومت نظامی، که در جریان سرکوب، رئیس ارتش بود، اصطلاح روهینگیا را “تخیلی” رد کرده است.

در همسایگی بنگلادش، مقامات به خبرگزاری فرانسه گفتند که هیچ کس در این طوفان جان باخته که از نزدیکی اردوگاه‌های گسترده پناهجویان که اکنون تقریباً یک میلیون روهینگیا را در خود جای داده است، گذر کرده است.

طوفان ها – معادل طوفان ها در اقیانوس اطلس شمالی یا طوفان ها در شمال غربی اقیانوس آرام – یک تهدید معمولی و مرگبار در سواحل شمال اقیانوس هند هستند که ده ها میلیون نفر در آن زندگی می کنند.

طوفان نرگس در سال 2008 دلتای ایراوادی میانمار را ویران کرد و حداقل 138000 نفر را کشت.

یک رژیم حکومت نظامی قبلی به دلیل واکنش خود به آن فاجعه با انتقادهای بین المللی روبرو شد. متهم به مسدود کردن کمک های اضطراری و امتناع اولیه از دسترسی به کارگران و تجهیزات بشردوستانه بود.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام