تولدو رئیس جمهور سابق پرو تسلیم شد تا از آمریکا مسترد شود

تولدو رئیس جمهور سابق پرو تسلیم شد تا از آمریکا مسترد شود

الخاندرو تولدو رئیس جمهور سابق پرو. خبرگزاری فرانسه

آلخاندرو تولدو مانریکه، رئیس جمهور سابق پرو، روز جمعه تسلیم ماموران فدرال ایالات متحده شد تا به پرو استرداد شود، جایی که با اتهام دریافت میلیون ها دلار رشوه به عنوان بخشی از یک رسوایی بزرگ فساد که چهار رئیس جمهور سابق پرو در آن نقش داشته اند، مواجه است.

تسلیم تولدو به نبرد قانونی چندین ساله علیه استرداد او پایان می دهد که در سال 2019 با دستگیری او در خانه اش در منلو پارک، کالیفرنیا آغاز شد. دادستان های فدرال گفته اند مقامات پرو به شمال کالیفرنیا سفر خواهند کرد تا تولدو را تحویل بگیرند و به پرو برگردانند. بلافاصله مشخص نیست که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد.

تولدو متهم به گرفتن رشوه از یک شرکت برزیلی است

تولدو، که از سال 2001 تا 2006 رئیس جمهور پرو بود، متهم به دریافت حداقل 20 میلیون دلار رشوه از Odebrecht، یک شرکت ساختمانی برزیلی است که به مقامات آمریکایی اعتراف کرده است که برای چندین دهه به مقامات آمریکایی رشوه داده است تا قراردادهایی را در سرتاسر آمریکای لاتین به دست آورند. او این اتهامات را رد کرده است.

او خواستار توقف استرداد خود شده بود و در انتظار اعتراض قانونی به تصمیم وزارت خارجه آمریکا برای بازگرداندن او به پرو بود، اما دادگاه تجدیدنظر آخرین درخواست او را در این هفته رد کرد و یک قاضی فدرال دستور تسلیم او را صادر کرد.

تولدو پس از دستگیری ابتدا در سلول انفرادی در زندان سانتا ریتا در حدود 40 مایلی (60 کیلومتری) شرق سانفرانسیسکو نگهداری شد، اما در سال 2020 به دلیل بیماری همه گیر کووید-19 و وخامت روانی او آزاد شد. وی پس از آن در حصر خانگی قرار گرفت.

4 رئیس جمهور سابق به یک رسوایی فساد مرتبط هستند

تولدو از سال 2016 در کالیفرنیا زندگی می کند، زمانی که به عنوان یک محقق مدعو برای تحصیل در آمریکای لاتین به دانشگاه استنفورد، دانشگاه خود بازگشت. پیوندهای او با منطقه خلیج سانفرانسیسکو به دهه 1970 باز می گردد، زمانی که او دانشجوی کارشناسی در دانشگاه سانفرانسیسکو و سپس دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه استنفورد بود.

تولدو، 77 ساله، یکی از چهار رئیس‌جمهور سابق مرتبط با رسوایی فساد اودبرشت است که سیاست پرو را متزلزل کرده است و تقریباً همه رئیس‌جمهورهای سابق در حال حاضر در حال محاکمه یا تحت بازجویی هستند.

رئیس جمهور سابق اولانتا هومالا به اتهام دریافت بیش از 3 میلیون دلار از اودبرشت برای مبارزات انتخاباتی خود در سال 2006 و 2011 محاکمه می شود. هر دو هر گونه تخلف را رد کرده اند.

پدرو پابلو کوچینسکی، رهبر سابق این کشور که در سال 2018 سمت خود را ترک کرد، به اتهامات مشابه در بازداشت خانگی به سر می برد.

آلن گارسیا، رهبر سابق این کشور که از سال 2006 تا 2011 بر سر کار بود، در سال 2019 زمانی که پلیس برای دستگیری او به خانه اش رسید، به ضرب گلوله به سر خود شلیک کرد.

با ورودی های AP

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام