جنجال ها و درگیری ها با قوه قضائیه

در اقدامی غافلگیرانه، کرن ریجیجو از سمت وزیر حقوق هند برکنار شد. آرجون رام میگوال جایگزین او شده است. ریجیجو، ​​که یکی از وزرای برجسته دولت تحت رهبری نارندرا مودی است، مسئولیت وزارت علوم زمین نسبتاً ضعیف را به عهده گرفته است.

بر اساس یک اطلاعیه مطبوعاتی توسط راشتراپاتی باوان، میگوال که در حال حاضر وزیر امور پارلمانی و فرهنگ است، وزارت مهم حقوق و دادگستری را به عهده خواهد گرفت. او یک اتهام مستقل خواهد داشت. بر اساس گزارشی که منتشر شده، این اولین بار در تاریخ اخیر است که وزیر حقوق در رتبه کابینه نیست NDTV.

پس از اعلام این خبر، ریجیجو با انتشار پیامی در توییتر، از راهنمایی نخست وزیر نارندرا مودی قدردانی کرد و از رئیس دادگستری هند، دی چاندراچود و دیگر قضات تشکر کرد.

اعلام برکناری ریجیجو پیش از انتخابات عمومی آینده در سال 2024، غافلگیرکننده است.

ریجیجو در دوران تصدی خود به عنوان وزیر قانون، بیش از یک بار تیتر اخبار را به خود اختصاص داد و اغلب قوه قضائیه را به عهده گرفت و از سیستم انتقاد کرد. ما به این می پردازیم که ریجیجو چگونه کار را به دست آورد و چگونه کار کرد.

ورود و خروج غافلگیر کننده

ریجیجو برای اولین بار در سال 2004 با یک برگه BJP به عضویت لوک سبها انتخاب شد. با این حال، پس از شکست او در سال 2009، او به کنگره رفت و تنها در سال 2014 به حزب زعفران بازگشت. BJP چشمش به شمال شرق بود و ریجیجو به برجسته ترین چهره حزب در منطقه تبدیل شد.

او در دولت به عنوان وزیر کشور در امور داخلی شروع به کار کرد. او با سخت کوشی خود به زودی وارد کتاب های خوب نخست وزیر نارندرا مودی و وزیر کشور آمیت شاه شد و در حزب شهرت بیشتری یافت. او سپس به عنوان وزیر جوان با مسئولیت مستقل در امور جوانان و ورزش خدمت کرد، قبل از اینکه برای پست آلو انتخاب شود.

مانند خروج او از وزارت قانون، انتصاب ریجیجو برای بسیاری غافلگیرکننده بود. نماینده سه بار Lok Sabha از آروناچال پرادش در ژوئیه 2021 به عنوان وزیر حقوق و دادگستری اتحادیه منصوب شد. ارتقاء او به یک رتبه کابینه غیرمنتظره بود.

در حالی که ریجیجو فارغ التحصیل حقوق از دانشگاه دهلی است، او با تجربه یا شجره نامه پیشینیان نیامده است. بسیاری از رهبران BJP که این پست را داشتند، نام‌های بزرگی در انجمن حقوقی بودند – آرون جیتلی، راوی شانکار پراساد و رام جثمالانی.

اما دقیقاً دلیل انتخاب او برای این کار بود.

کیرن ریجیجو وزیر حقوقی بود که قوه قضائیه را برعهده گرفت و اکنون او جایگزین شده است
کیرن ریجیجو در انتقاد از قوه قضائیه بسیار پر سر و صدا بود. عکس فایل/PTI

به گفته اعضای BJP، عدم آشنایی او در محافل حقوقی بود که به ریجیجو اجازه داد تا “نظرات خود را آزادانه بیان کند”، بدون هیچ گونه نگرانی از “آزار رساندن به دوستانش”. هند اکسپرس گفت.

و Rjiju صحبت کرد و اغلب با قوه قضاییه درگیر بود.

همچنین بخوانید: سیستم دانشگاهی چیست و چرا مرکز و دیوان عالی بر سر آن با هم اختلاف دارند؟

ریجیجو در مقابل قوه قضاییه

رهبر BJP برای نقش دولت در انتصاب قضات فشار آورده است، از رویه ای که در کشور در انتخاب آنها دنبال می شود انتقاد کرده و خواستار شفافیت شده است.

در ژانویه امسال، وزیر در نامه ای به CJI Chandrachud “پیشنهاد” کرد که یک نماینده از دولت باید در دانشکده ای که توصیه هایی برای انتصاب قضات ارائه می دهد، گنجانده شود. او گفته بود که انجام این کار باعث “شفافیت و پاسخگویی عمومی می شود”.

این نامه در حالی منتشر شد که درگیری بین دولت و قوه قضاییه در مورد انتصاب قضات در هند ادامه داشت.

با این حال، این اولین بار نیست که او در مورد این موضوع صحبت می کند.

کیرن ریجیجو وزیر حقوقی بود که قوه قضائیه را برعهده گرفت و اکنون او جایگزین شده است
کیرن ریجیجو در نامه‌ای به رئیس دادگستری هند پیشنهاد کرد که نامزدی از دولت باید در دانشکده‌ای که برای انتصاب قضات توصیه می‌کند، گنجانده شود. عکس فایل/PTI

او در آبان ماه سال گذشته سیستم دانشکده انتصاب قضات را غیرشفاف خواند. وزیر قانون وقت گفت: «من نسبت به قوه قضائیه یا قضات انتقادی ندارم، اما واقعیتی را بیان می‌کنم که بازتاب تفکر مردم عادی هند است… سیستم کالژیوم غیرشفاف است و پاسخگو نیست. قضات و وکلا نیز این را باور دارند.»

یک ماه قبل، او در مورد اینکه چگونه هند تنها کشوری است که قضات توسط قضات دیگر منصوب می شوند صحبت کرده بود. «در سرتاسر جهان، قضات قاضی را منصوب نمی‌کنند. اما در هند این کار را می کنند. داوران باید زمان زیادی را به کل فرآیند معرفی اسامی اختصاص دهند. ریجیجو در اکتبر سال جاری گفت: سیاست های زیادی در این روند دخیل است.

همچنین بخوانید: از بخش 377 تا Ayodhya، CJI Chandrachud بخشی از قضاوت های برجسته بوده است.

ریجیجو همچنین از قوه قضائیه به خاطر گرفتن مرخصی های طولانی انتقاد کرد، حتی در حالی که پرونده های معلق هر ساله افزایش می یابد. وی در پاسخ به سوالی در مجلس در مورد رسیدگی به پرونده ها گفت: این احساس در بین مردم هند وجود دارد که مرخصی طولانی که دادگاه ها می گیرند برای عدالت خواهان چندان راحت نیست. او گفت تا زمانی که “نظام جدیدی” در انتصاب قضات ایجاد نشود، این موضوع حل نخواهد شد.

وزیر هنگامی که در ماه مارس اظهار داشت که چند قاضی بازنشسته بخشی از یک “باند ضد هند” هستند و قوه قضائیه را مجبور می کنند که نقش یک حزب مخالف را ایفا کند، برادری حقوقی را عصبانی کرد. او هشدار داد که “آنهایی که علیه کشور کار می کنند باید هزینه ای بپردازند”.

کیرن ریجیجو وزیر حقوقی بود که قوه قضائیه را برعهده گرفت و اکنون او جایگزین شده است
مدافعان از مقابل ساختمان دادگاه عالی هند در دهلی نو عبور می کنند. ریجیجو به عنوان وزیر قانون در مورد تعطیلات دادگاه و پاسخگویی قضات صحبت کرد. عکس فایل/PTI

واکنش متقابل

نظرات ریجیجو در مورد دانشکده و قوه قضائیه با کسانی که در انجمن حقوقی هستند خوب بوده است. البته او با واکنش های منفی مواجه شد.

اظهارات علیه قضات سابق توسط بیش از 300 وکیل در سراسر کشور محکوم شد. آنها در نامه ای از وزیر قانون وقت خواستند که نظرات را پس بگیرد.

در این نامه آمده است: «اتهامات ضد ملی‌گرایی علیه افرادی که زندگی خود را وقف حفظ حاکمیت قانون کرده‌اند، و تهدید انتقام‌جویانه علیه آنها، نشان‌دهنده نقطه پایین جدیدی در گفتمان عمومی ملت بزرگ ماست». این سند توسط مدافعان ارشدی مانند آبیشک مانو سینگوی، کاپیل سیبال، دوشیانت دیو و ایندیرا جیسینگ و دیگران امضا شد.

همچنین بخوانید: انتصابات قضایی: استقلال قوه قضائیه بسیار مهم است، اما باید “imperium in imperio” را بررسی کرد

برخی علیه وزیر به دادگاه رفته اند. یک انجمن وکلا یک PIL به دنبال اقدام علیه جاگدیپ دانخار و ریجیجو معاون رئیس جمهور به دلیل اظهارنظرهای عمومی آنها که “نشان دادن عدم ایمان به قانون اساسی با حمله به نهادها، از جمله دادگاه عالی” بود، تشکیل داده بود. این دعوا توسط دادگاه عالی بمبئی رد شد، اما انجمن وکلای بمبئی (BAL) اکنون دادگاه عالی را بر خلاف این حکم اعتراض کرده است.

ریجیجو ممکن است مسئولیت وزارتخانه را بر عهده نداشته باشد، اما مشکلات قانونی او احتمالاً ادامه خواهد داشت.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام