دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید «ما نتوانستیم» جنگ سودان را متوقف کنیم زیرا درگیری‌ها آتش‌بس را شکست

خارطوم، سودان: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعتراف کرد که «ما نتوانستیم» از وقوع جنگ در سودان جلوگیری کنیم، جایی که خصومت‌های مداوم بین ژنرال‌های رقیب تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس را خنثی کرد.

گوترش خطاب به خبرنگاران در نایروبی گفت: «سازمان ملل از درگیری غافلگیر شد» زیرا سازمان جهانی و سایرین امیدوار بودند که مذاکرات به سمت انتقال غیرنظامی موفقیت آمیز باشد.

دبیرکل افزود: «تا جایی که ما و بسیاری دیگر انتظار نداشتیم این اتفاق بیفتد، می‌توان گفت که نتوانستیم از وقوع آن جلوگیری کنیم».

سودان: هزاران نفر از پایتخت و دیگر شهرها فرار می کنند، زیرا درگیری ها با وجود آتش بس ادامه دارد

WHO: خطر بیولوژیکی بزرگ پس از اشغال آزمایشگاه توسط جنگنده‌های سودانی

کشوری مانند سودان که رنج های زیادی را متحمل شده است، نمی تواند از عهده جنگ بر سر قدرت بین دو نفر برآید.

درگیری مرگبار شهری در 15 آوریل بین عبدالفتاح البرهان، رهبر واقعی سودان، که فرماندهی ارتش منظم را بر عهده دارد، و معاون او، محمد حمدان داگلو، که رهبری نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی (RSF) را برعهده دارد، آغاز شد.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، که احتمالاً ناقص است، حداقل 550 نفر کشته و 4926 نفر زخمی شده اند.

از زمان سقوط عمر البشیر، مرد قدرتمند در سال 2019، میانجی‌گران بین‌المللی به دنبال کشاندن غیرنظامیان و ارتش به میز مذاکره بوده‌اند.

اما تحلیلگران بر این باورند که در این روند، اعتبار زیادی به برهان و داگلو دادند که در کودتای سال 2021 با هم کار کردند که گذار دموکراتیک پس از بشیر را از مسیر خود خارج کرد.

این دو ژنرال بعداً در یک جنگ قدرت با هم درگیر شدند.

ارنست یان هوگندورن، کارشناس سودانی، که برای شورای آتلانتیک می نویسد، گفت که رهبران بین المللی و منطقه ای باید با مسدود کردن حساب های بانکی و مسدود کردن فعالیت های تجاری رهبران سودانی و نیروهای آنها، “شروع به اعمال فشار استراتژیک” کنند.

‘دلشکسته’

گوترش در همان روزی صحبت کرد که مارتین گریفیتس، مقام ارشد بشردوستانه اش، در سودان بود، پس از آن که کشور همسایه سودان جنوبی روز سه شنبه اعلام کرد که طرف های متخاصم “به طور اصولی” با آتش بس هفت روزه از 4 مه موافقت کرده اند.

در بیانیه‌ای در اوایل پنجشنبه، ارتش اعلام کرد که تمدید آتش‌بس پیشنهادی را «پذیرفته» و در عین حال خواستار «راه‌حل آفریقایی برای مشکلات این قاره» شده است.

اما نیمه شب چهارشنبه من، نیروهای RSF در مورد آتش بس اظهار نظری نکرده بودند و ارتش در بیانیه خود تأکید کرد که تمام تعهداتش مشروط به “احترام به آتش بس” از سوی طرف مقابل است.

گریفیث در یک مأموریت فوری به شهر پورت سودان در دریای سرخ در دریای سرخ رسید – تا کنون از درگیری ها دست نخورده است – برای یافتن راه هایی برای امداد رسانی به میلیون ها سودانی که قادر به فرار نیستند.

او خواستار تضمین‌های امنیتی «در بالاترین سطح» شد تا از ارسال کمک‌های ضروری به بخش‌های جنگ زده کشور اطمینان حاصل شود.

رئیس امداد گفت که برنامه جهانی غذای سازمان ملل به او اطلاع داده است که شش کامیون اعزامی به منطقه غربی دارفور این کشور روز چهارشنبه “در مسیر” غارت شده اند، “علیرغم اطمینان از ایمنی و امنیت”.

گریفیث در توییتر نوشت، گریفیث و ولکر پرتس، فرستاده سازمان ملل متحد در سودان، از طریق تلفن با برهان و داگلو در مورد لزوم ارسال کمک به مردم صحبت کردند.

طرف‌های متخاصم سودان چندین آتش‌بس را اعلام کرده‌اند، اما هیچکدام عملاً برقرار نشده‌اند و آخرین آتش‌بس 72 ساعته در روز چهارشنبه ساعت 2200 به وقت گرینویچ به پایان می‌رسد.

ولکر ترک، کمیسر حقوق سازمان ملل متحد، وضعیت را “دلخراش” و “فاجعه بار” توصیف کرد.

او به یک حمله هوایی نظامی در مجاورت یک بیمارستان و نیروهای RSF با استفاده از ساختمان های غیرنظامی به عنوان پایگاه اشاره کرد.

چندین بیمارستان در طول جنگ مورد حمله قرار گرفته اند و سازمان ملل می گوید که تنها 16 درصد از بیمارستان های خارطوم به طور کامل فعال هستند.

با وجود تلاش‌های آتش‌بس، شاهدان از هواپیماهای جنگی بر فراز شمال خارطوم و درگیری‌های شدید در نزدیکی مقر تلویزیون دولتی در شهر دوقلوی اومدورمان پایتخت خبر دادند.

یکی از ساکنان جنوب خارطوم گفت: «ما امروز صبح دوباره صدای تیراندازی بلند و شلیک ضد هوایی به سمت یک جت جنگنده را شنیدیم.

“خانه های ما را سوزاندند”

سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) اعلام کرد که نزدیک به 450000 غیرنظامی خانه های خود را ترک کرده اند که بیش از 115000 نفر از آنها به کشورهای همسایه پناه برده اند.

مهامت حسن حمد، یکی از بیش از 30000 پناهجوی سودانی که در مرز غربی سودان وارد چاد شدند، گفت که جنگجویان “مردم را کشتند و خانه های ما را سوزاندند”.

یکی دیگر از پناهندگان، هوا احمت، گفت که او پنج روز قبل از رسیدن به چاد چیزی نخورده یا ننوشیده است، پس از اینکه “سربازان آمدند، آنها در خانه به سمت ما تیراندازی کردند”.

شکست ژنرال‌های متخاصم در پایبندی به تعهدات در تلاش‌ها برای پایان دادن به نزدیک به سه هفته درگیری، انتقادهای بین‌المللی را افزایش داده است.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر روز سه‌شنبه هشدار داد که درگیری‌ها «کل منطقه» را تحت تأثیر قرار داده است.

گریفیث همچنین خواستار رفع «موانع بوروکراتیک برای ارائه کمک‌ها» شد و خاطرنشان کرد که حتی او برای دریافت ویزا برای سفر خود با مشکل مواجه بوده است.

به گفته اتحادیه پزشکان سودان، علاوه بر خارطوم، پایتخت، منطقه دارفور را نیز فراگرفته است، جایی که حداقل 99 نفر در آن کشته شده اند.

IOM گفت از بیش از 330000 آواره در داخل سودان، اکثر آنها از ایالت های دارفور غربی و جنوبی هستند.

ویدئوی رسانه‌های اجتماعی از ال ژنینا، دارفور غربی، زمین پوشیده از خاکستر را در یک کمپ سوخته در کنار ساختمان‌هایی که به نظر می‌رسید ذغالی شده بودند، نشان داد. معلوم نبود چه کسی در کمپ مانده است.

توبی هاروارد، که یکی از مقامات آژانس پناهندگان سازمان ملل در دارفور بود، گفت که “خسارات بسیار گسترده ای به بسیاری از شهرهای بزرگ” در دارفور، نه تنها ال ژنینا، وارد شده است.

دارفور هنوز زخمی از جنگی است که در سال 2003 و زمانی که بشیر شبه نظامیان جنجاوید را که عمدتاً از قبایل چوپان عرب استخدام شده بودند، علیه شورشیان اقلیت قومی به راه انداخت.

جنجاوید – که اقدامات آنها منجر به اتهامات جنایات جنگی علیه بشیر و دیگران شد – بعدها به RSF تبدیل شدند.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام