دونالد ترامپ مارک اسپر ، وزیر دفاع را که با استفاده از نیروها در خیابان های ایالات متحده مخالف بود ، اخراج کرد

اسپر می دانست که احتمال اخراج وی وجود دارد ، اما مقامات پنتاگون اظهار امیدواری کردند که تا آنجا که ممکن است به خدمت ادامه دهد

واشنگتن: دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریكا ، مارك تی اسپر ، وزیر دفاع را روز دوشنبه اخراج كرد ، و این در حالی است كه رهبری ارتش را بر عهده دارد ، در زمانی كه ترامپ از پذیرش انتخابات انتقالی سخت و احتمالاً خطرناك ایجاد كرده است.

ترامپ این تصمیم را در توییتر اعلام کرد و در یک پست ناگهانی نوشت که اسپر “فسخ” شده است.

رئیس جمهور نوشت که وی کریستوفر سی میلر را که وی وی را به عنوان مدیر “بسیار قابل احترام” مرکز ملی مبارزه با تروریسم توصیف می کند ، به سمت سرپرست وزیر دفاع منصوب می کند. میلر چهارمین مقام مسئول پنتاگون در دوران ترامپ خواهد بود.

اواخر روز دوشنبه دو مقام کاخ سفید گفتند که ترامپ کارش تمام نشده است و کریستوفر آ ورای مدیر FBI و جینا هاسپل مدیر سیا می توانند در صف بعدی اخراج شوند. حذف این مقامات ارشد – در واقع قطع سر از بوروکراسی امنیت ملی کشور – بدون موازی کاری توسط یک رئیس جمهور در حال خروج که تازه انتخاب خود را از دست داده است.

دموکرات ها و پیشکسوتان امنیت ملی گفتند که این یک حرکت ناپایدار در زمان نامشخص بین دولت ها است ، به ویژه توسط یک رئیس جمهور که به صراحت اعلام کرده است که نمی خواهد قدرت را کنار بگذارد و او در حال کاهش مجدد اقتدار خود بر قدرتمندترین سازمان های دولت.

نماینده مردم آدام اسمیت ، دی واش گفت: “تصمیم رئیس جمهور ترامپ برای اخراج وزیر اسپر از سر عصبانیت فقط کودکانه نیست ، بلکه بی پروا نیز هست.” و رئیس کمیته خدمات مسلح مجلس. “مدتهاست که مشخص شده است که پرزیدنت ترامپ بیش از هر چیز به وفاداری اهمیت می دهد ، غالباً به هزینه صلاحیت ، و در طی یک دوره انتقال ریاست جمهوری ، صلاحیت در دولت از اهمیت بالایی برخوردار است.”

به روزرسانی های مستقیم نتایج انتخابات ایالات متحده را اینجا دنبال کنید

دو مقام ارشد دولت دوشنبه اظهار داشتند که ترامپ از اخراج مردم لذت می برد و فقط دو ماه دیگر برای این کار فرصت داشت. برکناری اسپر همچنین به رئیس جمهور این فرصت را داد تا برخی از عناوین پس از انتخابات را که تحت پیروزی رئیس جمهور منتخب جو بایدن قرار دارد ، پس بگیرد.

در پنتاگون ، عزیمت اسپر به این معنی است که میلر – اگر دوام بیاورد – پایان دولت ترامپ را می بیند. مقامات وزارت دفاع به طور خصوصی ابراز نگرانی کرده اند که رئیس جمهور ممکن است در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود عملیاتی را به صورت آشکار یا مخفی علیه ایران یا سایر دشمنان آغاز کند.

الیسا اسلاتکین ، نماینده دی میش ، “بر اساس تجربه من ، فقط چند دلیل برای اخراج وزیر دفاع در 72 روز باقی مانده در دولت وجود دارد.” و یک مقام سابق پنتاگون در دولت اوباما ، در بیانیه ای گفت.

وی گفت: “این می تواند بی کفایتی یا عمل نادرست باشد ، که به نظر نمی رسد موضوع وزیر اسپر باشد.” “دوم این انتقام جویی است ، که راهی غیر مسئولانه برای درمان امنیت ملی ما خواهد بود. مورد سوم به این دلیل است که رئیس جمهور می خواهد اقداماتی را انجام دهد که به اعتقاد او وزیر دفاع وی از انجام آن امتناع می ورزد ، که نگران کننده است. به هر دلیلی که به نظر برسد ، به نظر می رسد کنار گذاشتن وزیر دفاع در روزهای ناپایدار گذار ، مهمترین وظیفه رئیس جمهور را نادیده بگیرد: محافظت از امنیت ملی ما. “

سقوط اسپر ماه ها پیش بینی می شد ، پس از آنکه وی قدم نادر مخالفت علنی با ترامپ را در ماه ژوئن برداشت و گفت که نباید نیروهای نظامی فعال برای کنترل موج اعتراضات در شهرهای آمریکا اعزام شوند.

وزیر دفاع از احتمال اخراج وی آگاه بود ، اما مقامات پنتاگون اظهار داشتند که وی امیدوار است تا آنجا که ممکن است به خدمت ادامه دهد تا بتواند رهبری منظم وزارت دفاع را حفظ کند. اگرچه اسپر نامه استعفا آماده کرده بود ، اما متحدان وی گفتند او فکر نمی کند چیزی از ترامپ در روز دوشنبه قریب الوقوع باشد.

اما رئیس جمهور صبح روز دوشنبه خشم خود را در دفتر بیضی بیان کرد و کاخ سفید فقط چند دقیقه قبل از اخراج وی به اسپر خبر داد.

اسپر در نامه ای دو صفحه ای به نیویورک تایمز به ترامپ رسیده است ، “من با توجه به قانون اساسی به کشور خدمت می کنم ، بنابراین تصمیم شما را برای جایگزینی من می پذیرم.”

دوستان و همكاران منشی دبیر جدید از سوابق نیروهای ویژه ارتش میلر و اعتبار ضد تروریسم تمجید كردند اما ابراز تعجب كردند كه وی حتی به عنوان یك موقتی نیز به چنین مقام عالی رسیده است. همکاران گفتند ، گرچه او ایدئولوگ در نظر گرفته نمی شود ، میلر این قد و قامت را ندارد که بتواند اقدامات ناآرامی را که ممکن است ترامپ در هفته های آخر کار خود اعمال کند ، عقب بیندازد.

نیکولاس ج. راسموسن ، یک مقام ارشد سابق ضد تروریسم در دولت بوش و اوباما ، در یک ایمیل گفت: “حرکتی مانند این احتمالاً موجب سردی درجات ارشد ارتش می شود.” “نه به خاطر چیزی در مورد شخصاً کریس میلر ، اگرچه مطمئناً این یک انتخاب کاملاً غیر متعارف است. اما صرفاً به این دلیل که حرکتی مانند این باعث ایجاد حس بی ثباتی و تصمیم گیری ناپایدار می شود دقیقاً در زمانی که می خواهید از ارسال آن نوع پیام به سراسر جهان خودداری کنید. “

میلر یک برت سبز سابق ارتش است که در اوایل جنگ افغانستان در آزادسازی قندهار شرکت کرد. وی همچنین پیش از این به عنوان عالی ترین مقام سیاست ضد تروریسم در شورای امنیت ملی در کاخ سفید ترامپ فعالیت می کرد. پس از آن شغل ، او مدت کوتاهی در این سال در نقش اصلی سیاست ضد تروریسم در پنتاگون خدمت کرد.

فقط در ماه آگوست بود که میلر جایگزین راس تراورس شد که مسئول مرکز مبارزه با تروریسم بود.

بعد از ظهر روز دوشنبه ، میلر پس از ورود به پنتاگون ، پله ها را لگدمال کرد و گفت: “این خیلی خوب بود ، مچ پا را در راه شکست.”

میلر کار نظامی خود را به عنوان یک سرباز پیاده نظام وظیفه در رزرو ارتش در سال 1983 آغاز کرد. وی همچنین به عنوان افسر پلیس نظامی در منطقه گارد ملی کلمبیا خدمت کرد. وی در سال 1987 به عنوان ستوان دومی مامور شد و در سال 1993 به عنوان یک برت سبز ارتش درآمد.

وی علاوه بر اعزام به افغانستان ، در سال 2003 نیز در عراق خدمت کرد و هر دو در گروه 5 ویژه نیروهای ویژه حضور داشتند.

روزا بروکس ، استاد حقوق دانشگاه جورج تاون و یک مقام وزارت دفاع در دولت اوباما ، در سال جاری گروهی متشکل از 100 مقام فعلی و پیشین امنیت ملی و کارشناسان انتخابات از هر دو حزب را در تمرینات شبیه سازی جدی ترین خطرات انتقال مسالمت آمیز قدرت.

این تمرین پیش بینی تغییر ساعت یازدهم وزیر دفاع را داشت ، خصوصاً اگر تصور می شد اسپر به رئیس جمهور پیشنهاد می کند که باید باخت انتخابات را بپذیرد.

هنگامی که اسپر در ماه ژوئن در مورد اعزام نیروهای فعال به شهرهای ایالات متحده با ترامپ جدا شد ، سخنگوی وزیر امور خارجه سعی کرد خسارت را برطرف کند ، به نیویورک تایمز گفت که ترامپ هم نمی خواهد از قانون شورش استفاده کند ، وگرنه او به آن استناد می کرد قبلا، پیش از این. مقامات کاخ سفید با این اختلاف نظر داشتند.

اسپر 55 ساله ، وزیر سابق ارتش و مدیر سابق ریتون ، در ژوئیه سال 2019 وزیر دفاع شد ، پس از آنکه ترامپ از نامزدی پاتریک ام شاناهان ، سرپرست وزیر دفاع ، در میان تحقیق FBI در مورد ادعاهای همسر سابق شاناهان مبنی بر شکمش را مشت کرده بود. شاناهان این اتهامات را رد کرد.

شاناهان جانشین جیم ماتیس بود که با استناد به اختلافات خود با رئیس جمهور ، در سال 2018 از سمت وزیر دفاع استعفا داد.

اسپر در طول دوره ریاست خود تلاش زیادی کرده بود تا به خط ترامپ برسد. اما نگرانی در مورد استناد به قانون شورش برای اعزام نیرو برای سرکوب ناآرامی های داخلی در سراسر کشور در عمق پنتاگون بود. در زیر انتقادات شدید مردم ، اسپر در نهایت از رئیس جمهور جدا شد.

ترامپ از اسپر با عنوان “آقای بله از قضا ، این وقفه عمومی وزیر دفاع با رئیس جمهور در طی یک کنفرانس خبری در ماه ژوئن بود که ترامپ را از ابتدا خشمگین کرد. این اظهارات پس از آن انجام شد كه اسپر ترامپ را در حین عبور از میدان لافایت در خارج از كاخ سفید ، جایی كه معترضین با گاز اشک گرفته بودند ، همراهی كرد و باعث محكومیت مقامات سابق وزارت دفاع و نظامی و غیرنظامی شد.

در نیمه تابستان ، اسپر در یک خط خوب قدم می زد تا مواضع دیگر مناقشه برانگیز ترامپ را درگیر کند.

پنتاگون ، بدون آنكه یك بار كلمه “كنفدراسیون” را ذكر كند ، در ماه ژوئیه اعلام كرد كه در واقع نمایش پرچم كنفدراسیون در تاسیسات نظامی در سراسر جهان را ممنوع خواهد كرد.

بعد از وقایع ژوئن ، اسپر از رسانه های خبری اجتناب کرد و برای جلوگیری از کشیده شدن به سیاست های انتخاباتی ، از چهره کم نظیری برخوردار شد.

او اغلب از اوایل تابستان سفر می کرد ، از جمله سفرهای خارج از کشور به شمال آفریقا ، خاورمیانه و هند. وقتی او در جمع ، چه در خارج از کشور و چه در واشنگتن صحبت می کرد ، غالباً در اظهارات از پیش ضبط شده درباره موضوعات ایمن (انتقاد از چین و روسیه در سفر آفریقا) یا در مکان های دوستانه بود (جلسه ای درباره آمادگی نظامی در بنیاد میراث فرهنگی ، جایی که اسپر در آن حضور داشت به عنوان رئیس ستاد سازمان خدمت می کرد).

مارک میدوز ، رئیس ستاد کاخ سفید ، پنج دقیقه قبل از ارسال پست رئیس جمهور در توییتر ، با اسپر تماس گرفت و به او گفت که اخراج شده است. مقامات دولت گفتند که اسپر هنوز در پنتاگون بود و بعد از ظهر دوشنبه هنگام آمدن میلر میز خود را تمیز می كرد. معلوم نبود که این دو نفر صحبت کردند یا نه. میلر با ژنرال مارک A. میللی ، رئیس ستاد مشترک ارتش دیدار کرد.

با این حال در مورد بزرگترین شماره سال 2020 – ویروس کرونا همه گیری – تاریخ ممکن است نشان دهد که اسپر نسبت به رئیس خود که عمدتاً حاضر به پوشیدن ماسک نبوده و با ویروس کرونا در طی شیوع در کاخ سفید. در مقابل ، اسپر به شدت از دستورالعمل های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها پیرامون استفاده از ماسک در صورت عدم توانایی حفظ فاصله اجتماعی توصیه شده پیروی کرده است.

وزیر دفاع در جلسه ای به سبک سالن مجازی پنتاگون به ملوان ناو هواپیمابر Gerald R. Ford پاسخ داد که گفت فاصله اجتماعی لازم در داخل کشتی روحیه را آزار می دهد.

اسپر گفت: “این خسته کننده است – من این را می فهمم.” “اما من فکر می کنم این از نظر نتایج نیروی دریایی از نظر میزان عفونت نشان می دهد که آنها کار بسیار خوبی انجام می دهند.”

هلن کوپر ، اریک اشمیت و مگی هابرمن c.2020 شرکت نیویورک تایمز

جدیدترین و جدیدترین ابزارهای فناوری را به صورت آنلاین در Tech2 Gadgets بیابید. اخبار فناوری ، بررسی ابزارها و رتبه بندی ها را دریافت کنید. اسباب بازی های معروف از جمله لپ تاپ ، تبلت و مشخصات موبایل ، ویژگی ها ، قیمت ها ، مقایسه.