دیپلمات سعودی می گوید هنوز در مذاکرات سودان به میزبانی عربستان پیشرفتی حاصل نشده است

دیپلمات سعودی می گوید هنوز در مذاکرات سودان به میزبانی عربستان پیشرفتی حاصل نشده است

تخلیه‌شده‌های سودانی پس از رسیدن به بندر جده، عربستان سعودی، در 4 مه 2023، کشتی امانه سعودی را پیاده می‌کنند. فایل AP

ریاض: آ یک مقام سعودی روز دوشنبه گفت که جمذاکرات سهولت‌آمیز بین ژنرال‌های متخاصم سودان در عربستان سعودی تاکنون «پیشرفت عمده‌ای» نداشته است و امیدها برای پایان سریع درگیری‌ها را کمرنگ کرده است.

عبدالفتاح البرهان، رئیس ارتش سودان و محمد حمدان داگلو، معاون سابق و دشمن فعلی وی و فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF)، روز شنبه مقاماتی را برای مذاکره به شهر جده در دریای سرخ فرستادند. واشنگتن و ریاض از «مذاکرات پیش از مذاکره» یاد کرده‌اند.

وزارت خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اهداف شامل دستیابی به «توقف مؤثر کوتاه‌مدت» درگیری‌ها، تسهیل کمک‌رسانی، احیای خدمات اولیه و تنظیم «زمان‌بندی مذاکرات گسترده برای دستیابی به توقف دائمی خصومت‌ها» است.

ارتش سودان با تمدید آتش بس به مدت 72 ساعت در حالی که تلاش برای تخلیه ادامه دارد، موافقت کرد

بایدن خشونت سودان را “خیانت غیر وجدان” خواند و تهدید به تحریم کرد

در بیانیه آمده است که دو طرف «بحث درباره تدابیر امنیتی که باید برای تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه فوری و بازگرداندن خدمات ضروری انجام دهند، آغاز کرده‌اند».

اما یک دیپلمات سعودی روز دوشنبه گفت که «تاکنون هیچ پیشرفت بزرگی حاصل نشده است».

آتش بس دائمی روی میز نیست. این دیپلمات افزود: هر طرف معتقد است که می‌تواند در نبرد پیروز شود.

مارتین گریفیث، مقام ارشد بشردوستانه سازمان ملل، روز یکشنبه وارد جده شد و قصد داشت با نمایندگان هر دو اردوگاه دیدار کند، هرچند نقش وی در این روند نامشخص است.

سخنگوی گریفیث روز یکشنبه گفت که او به جده “برای مشارکت در مسائل بشردوستانه مرتبط با سودان” وارد شده است.

یک مقام جداگانه سازمان ملل روز دوشنبه گفت که گریفیث “خواهان پیوستن به مذاکرات” بوده است اما درخواست او تا کنون مورد تایید قرار نگرفته است.

وزارت امور خارجه عربستان بدون اشاره به جدول زمانی مشخص، اعلام کرد که مذاکرات در روزهای آینده ادامه خواهد یافت.

بحران انسانی

از زمان شروع جنگ در 15 آوریل در این کشور فقیر با سابقه بی ثباتی، چندین قرارداد آتش بس بدون اثر اعلام شده است.

درگیری شدید صدها نفر را کشته، هزاران نفر را مجروح کرده و هشدارهای متعددی را درباره یک بحران انسانی “فاجعه بار” ایجاد کرده است.

تاکنون بیش از 100000 نفر از کشور فرار کرده اند.

عربستان سعودی نقش مهمی را در تخلیه از سودان بر عهده گرفته است و کشتی‌های دریایی و تجاری را اعزام می‌کند تا هزاران نفر از کشورهای متعدد را از شهر ساحلی سودان بندر سودان به سراسر دریای سرخ منتقل کند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد، روز یکشنبه ملک سلمان و ولیعهد محمد بن سلمان دستور دادند 100 میلیون دلار برای کمک به سودان از جمله کمک های پزشکی و کمک به آوارگان اهدا شود.

این آژانس گفت، مقامات سعودی همچنین یک کمپین کمک های مردمی را برای کاهش اثرات شرایطی که مردم سودان در حال حاضر در آن قرار دارند، سازماندهی خواهند کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، در جلسه یکشنبه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، از ولیعهد سعودی، حاکم واقعی پادشاهی، “به خاطر حمایتی که عربستان سعودی به شهروندان آمریکایی در جریان تخلیه از سودان ارائه کرده است” تشکر کرد.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام