“راهپیمایی پرچم” بحث برانگیز در روز اورشلیم در شهر قدیمی چیست؟

اسرائیلی‌ها در طول راهپیمایی به مناسبت روز اورشلیم، جشن گرفتن شرق اورشلیم در جنگ خاورمیانه در سال 1967، در مقابل دروازه دمشق در شهر قدیمی اورشلیم، می‌رقصند و پرچم‌های ملی را به اهتزاز در می‌آورند. AP

در بحبوحه افزایش تنش در اسرائیل و فلسطین، ده ها هزار اسرائیلی ازدحام شده روز پنجشنبه با تکان دادن پرچم های ستاره داوود به شهر قدیمی اورشلیم گفتند. آنها در محله مسلمان نشین شهر محصور راهپیمایی کردند و برخی از ملی گرایان به خبرنگاران توهین های نژادپرستانه پرتاب کردند و برخی دیگر شعارهای ضد فلسطینی سر دادند. راهپیمایی پرچم یک رویداد سالانه است که توسط فلسطینی ها محکوم می شود.

این رژه ستون اصلی روز اورشلیم است که نشان دهنده تصرف شرق شهر توسط اسرائیل در جنگ خاورمیانه در سال 1967 است. در حالی که این راهپیمایی به نمایش قدرت برای ملی گرایان یهودی تبدیل شده است، فلسطینی ها به آن به عنوان چیزی جز یک تحریک آشکار برای تضعیف روابط آنها با شهر نگاه می کنند.

نگاهی به تاریخچه راهپیمایی می اندازیم.

مقالات مرتبط

اسرائيل

اسرائیل به سوی فلسطینیان معترض به «راهپیمایی پرچم» در غزه شلیک کرد

اسرائيل

اسرائیل مانع ورود خبرنگاران خارجی به غزه شد

روز اورشلیم چیست؟

اسرائیل در جنگ 1967 با چندین ارتش عربی جنگید و طی آن مناطقی از جمله بیت المقدس شرقی را تصرف کرد. این کشور از آن زمان قدس شرقی را ضمیمه کرده است، در اقدامی که به رسمیت شناخته نشده است و کل شهر را پایتخت ابدی و تقسیم ناپذیر خود می داند. فلسطینی ها خواهان بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت یک کشور آینده هستند.

اسرائیل هر سال روز اورشلیم را جشن می گیرد که دولت از آن به عنوان “اتحاد مجدد” اورشلیم یاد می کند. مراسم بزرگداشت سالانه جمعیت ده‌ها هزار نفری را به خود جلب می‌کند.

راهپیمایی جنجالی پرچم در روز اورشلیم در شهر قدیمی چیست؟
اسرائیلی‌ها در راهپیمایی پرچم در روز اورشلیم در دیوار غربی، مقدس‌ترین مکان که یهودیان می‌توانند در شهر قدیمی اورشلیم در روز پنجشنبه در آنجا دعا کنند، شرکت می‌کنند. AP

این راهپیمایی برای بازآفرینی مسیری طراحی شد که سربازان اسرائیلی برای تصرف شهر قدیمی در 7 ژوئن 1967 طی کردند. مسیر طی سال‌ها تغییر کرده است و اکنون راهپیمایی پرچم‌دار از مرکز شهر اورشلیم می‌گذرد و قبل از ورود به شهر قدیمی محصور شده، محل قرارگیری مکان‌ها. برای مسیحیان، یهودیان و مسلمانان مقدس است

مردان و زنان در راهپیمایی مسیرهای جداگانه ای را طی می کنند، مردان از طریق دروازه دمشق در شمال وارد شهر قدیمی می شوند، زنان از دروازه یافا در ضلع شرقی شهر وارد می شوند و دو گروه در دیوار غربی گرد هم می آیند. CNN گزارش.

چرا راهپیمایی فلسطینیان را عصبانی می کند؟

این راهپیمایی به شدت تحت کنترل پلیس از خیابان‌های باریک شهر قدیم، از جمله مناطقی که در میان فلسطینی‌ها محبوب است مانند دروازه دمشق و محله مسلمانان می‌گذرد و مغازه‌داران عرب را مجبور می‌کند اغلب مغازه‌ها را ببندند. این راهپیمایی در چندین نوبت با خشونت و برخی اعمال تحریک نژادپرستانه همراه بوده است.

یکی دیگر از منابع تنش، بازدید گروه های بزرگی از زائران یهودی از جمله نمایندگان مجلس از مسجد الاقصی بوده است. این سومین مکان مقدس در اسلام است و یهودیان آن را به عنوان کوه معبد که بقایای دو معبد باستانی است مورد احترام قرار می دهند.

راهپیمایی جنجالی پرچم در روز اورشلیم در شهر قدیمی چیست؟
پلیس اسرائیل فلسطینیان را از خیابانی در محله مسلمانان شهر قدیمی اورشلیم، قبل از راهپیمایی ملی گرایان یهودی در منطقه بیرون می راند. AP

فلسطینی ها می گویند که بازدیدها و اعمال پلیس در اطراف آنها تلاشی است که اسرائیل برای تجاوز به یکی از معدود مکان های شهر که در آن تا حدی از حاکمیت احساس می کنند، است.

مسلمانان می گویند که بازدیدکنندگان یهودی نیز به طور فزاینده ای ممنوعیت ده ها ساله عبادت غیر مسلمانان در محوطه را نقض می کنند. اسرائیل می گوید از چنین دعایی جلوگیری می کند و وضعیت موجود را حفظ می کند.

همچنین بخوانید : افزایش تنش اسرائیل و فلسطین: آیا انتفاضه سوم در راه است؟

چگونه این رویداد منجر به خشونت در سال های اخیر شده است؟

در جریان راهپیمایی سال 2021، گروه اسلامگرای حماس موشک هایی را به سمت اسرائیل شلیک کرد و به جرقه جنگ 11 روزه کمک کرد که در آن حداقل 250 فلسطینی در غزه و 13 نفر در اسرائیل کشته شدند.

حماس که بر غزه محاصره شده حکومت می کند، در سال های اخیر خود را به عنوان مدافع فلسطینیان و اماکن مقدس مسلمانان اورشلیم معرفی کرده است. پیش از راهپیمایی روز پنجشنبه، در صورت نقض وضعیت موجود در مسجد الاقصی یا حمله به فلسطینیان توسط راهپیمایان جناح راست، “انفجار” هشدار داد.

امسال نیز فلسطینیان راهپیمایی پرچم خود را در کرانه باختری و غزه تحت اشغال اسرائیل سازماندهی کردند و برخی از راهپیمایی‌ها تنها چند صد متر دورتر از حصار جدایی اسرائیل و غزه برگزار می‌شوند.

راهپیمایی جنجالی پرچم در روز اورشلیم در شهر قدیمی چیست؟
اسرائیلی ها روز اورشلیم را درست خارج از شهر قدیمی اورشلیم جشن می گیرند. فلسطینی ها این راهپیمایی را یک اقدام تحریک آمیز می دانند. AP Photo/Maya Alleruzzo)

در راهپیمایی امسال چه گذشت؟

راهپیمایی امسال تهدیدی برای برهم زدن آتش‌بس بین جهاد اسلامی فلسطین و اسرائیل در روز شنبه پس از کشته شدن حداقل 33 فلسطینی در بمباران چهار روزه اسرائیل بود. یک اسرائیلی نیز بر اثر شلیک راکت فلسطینی ها کشته شد.

روز پنجشنبه 2500 افسر برای حفظ نظم و قانون مستقر شدند. پایان راهپیمایی تاکنون منجر به تشدید تنش نشده است، اما گزارش شده است که خبرنگارانی که این رویداد را پوشش می دادند مورد حمله قرار گرفتند. گروهی از راهپیمایان در ورودی دروازه دمشق به سمت خبرنگاران فلسطینی و خارجی سنگ، چوب و بطری پرتاب کردند. بی بی سی.

انبوهی از جوانان هیاهوی یهودی رقصیدند و شعار مرگ بر اعراب و شعارهای دیگر سر دادند. وزرای راست افراطی کابینه اسرائیل به همراه ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی، به این راهپیمایی پیوستند و اعلام کردند: «اورشلیم برای همیشه از آن ماست».

بسیاری از مغازه داران فلسطینی مشاغل خود را در شهر قدیمی تعطیل کردند، جایی که سازمان دهندگان راهپیمایی پرچم های اسرائیل را در امتداد کوچه های باریک آویزان کردند.

در حالی که راهپیمایی با تجمع گسترده در مقابل دیوار غربی به پایان رسید، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر گفت: “اورشلیم برای همیشه متحد خواهد ماند.”

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام