روستاییان ارمنی قبل از فرار از خاک آذربایجان خانه هایشان را مشعل می کنند

ساکنان منطقه کالباجار در آذربایجان که برای چند دهه تحت کنترل تجزیه طلبان ارمنی بود ، این هفته پس از اعلام اینکه آذربایجان کنترل روز یکشنبه را بدست آورد ، اقدام به مهاجرت گسترده کرد.

روستاییان ارمنی قبل از فرار از خاک آذربایجان خانه هایشان را مشعل می کنند

روستاییان ارمنی قبل از ترک قلمرو واگذار شده به آذربایجان ، خانه های خود را مشعل می کنند. خبرگزاری فرانسه

روستاییان خارج از قره باغ کوهستانی روز شنبه قبل از فرار به ارمنستان پیش از پایان مهلت تعطیلات آخر هفته که مناطق مورد مناقشه را به عنوان بخشی از یک توافق نامه صلح به آذربایجان تحویل داده اند ، خانه های خود را آتش زدند.

ساکنان منطقه کالباجار در آذربایجان که برای دهه ها تحت کنترل تجزیه طلبان ارمنی بود ، پس از اعلام این که آذربایجان روز یکشنبه کنترل خود را بدست خواهد آورد ، این هفته مهاجرت گسترده را آغاز کردند.

در اواخر ماه سپتامبر جنگ بین جدایی طلبان با پشتیبانی نیروهای ارمنی و ارتش آذربایجان بر سر منطقه جدا شده قره باغ کوهستان آغاز شد و به مدت شش هفته ادامه داشت.

ارمنستان روز شنبه گفت که 2317 جنگنده آن در درگیری ها کشته شده اند ، که تقریباً 1000 نفر در مقایسه با آخرین تعداد کشته شدگان جنگنده ارمنی افزایش یافته است.

آذربایجان تلفات نظامی خود را فاش نکرده است و انتظار می رود تلفات واقعی پس از هفته ها جنگ بسیار بیشتر باشد.

ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه این هفته گفت که تعداد تلفات بیش از 4000 نفر بوده و دهها هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

یک روزنامه نگار خبرگزاری فرانسه دید که در روستای چارکتار ، در مرز با منطقه همسایه مارتاکرت که قرار است تحت کنترل ارمنستان باقی بماند ، حداقل شش خانه صبح روز شنبه در حال آتش سوزی بودند که دودهای غلیظی بر فراز دره بلند می شدند.

یکی از ساکنان هنگام پرتاب تخته های چوبی و پارچه های خیسانده شده در بنزین به داخل خانه ای کاملا خالی ، گفت: “این خانه من است ، من نمی توانم آن را به ترکها بسپارم” ، زیرا آذربایجانی ها اغلب ارمنی ها آنها را صدا می کنند.

وی گفت: “همه قرار است امروز خانه خود را بسوزانند … به ما تا نیمه شب فرصت داده شد تا برویم.”

وی افزود: “ما همچنین قبور والدین خود را منتقل کردیم ، آذربایجانی ها از هتک حرمت به قبور ما بسیار لذت خواهند برد. این غیر قابل تحمل است”.

– صلحبانان روسی –
روز جمعه حداقل 10 خانه در چارکتار و اطراف آن سوزانده شد.

رقبای شوروی سابق پس از تلاش های قبلی روسیه ، فرانسه و ایالات متحده برای دستیابی به آتش بس ، در اوایل این هفته به خاتمه درگیری ها توافق کردند.

بخش عمده ای از توافق صلح شامل بازگشت ارمنستان به کالباجار و همچنین منطقه آغدم تا 20 نوامبر و منطقه لاچین تا اول دسامبر است که از زمان جنگ ویرانگر دهه 1990 توسط ارامنه برگزار می شد.

دو طرف موقعیت های خود را در سرزمین هایی که در حال حاضر در اختیار دارند حفظ خواهند کرد ، پس از بازپس گیری 15 تا 20 درصد از سرزمین از دست رفته از جمله شهر مهم شوش ، یک سود قابل توجه برای آذربایجان است.

نیروهای حافظ صلح روسی از چهارشنبه به عنوان بخشی از مفاد توافقنامه استقرار در قره باغ را آغاز کردند و کنترل شریان اصلی حمل و نقل را که ارمنستان را به استان مورد مناقشه متصل می کند ، به دست گرفتند.

مقامات ارتش روسیه گفتند که این مأموریت متشکل از نزدیک به 2 هزار سرباز 16 پایگاه مشاهده را در کوه قره باغ کوهستانی و در امتداد دالان لاچین مستقر خواهد کرد.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان روز چهارشنبه ارامنه را به تخریب “99 درصد سرزمین آزاد شده” از جمله بیمارستان ها ، خانه ها و بناهای تاریخی متهم کرد و افزود که او می خواهد ارمنستان غرامت پرداخت کند.

در همین حال در ارمنستان ، عصبانیت بر سر تصمیم نخست وزیر نیکول پاشینیان برای واگذاری مناطق مختلف مورد مناقشه در حال افزایش بود.

هزاران نفر در تظاهرات این هفته در خیابانهای ایروان گرد هم آمدند ، در حالی که معترضین به ساختمانهای دولتی حمله کردند و خواستار استعفای پاشینیان شدند.

جدیدترین و جدیدترین ابزارهای فناوری را به صورت آنلاین در Tech2 Gadgets بیابید. اخبار فناوری ، بررسی ابزارها و رتبه بندی ها را دریافت کنید. اسباب بازی های معروف از جمله لپ تاپ ، تبلت و مشخصات موبایل ، ویژگی ها ، قیمت ها ، مقایسه.