روسیه تایید کرد که اورانیوم بسیار غنی شده را به دو رآکتور چینی تامین می کند

روسیه تایید کرد که اورانیوم بسیار غنی شده را به دو رآکتور چینی تامین می کند

تصویری از شی جین پینگ رهبر چین در موزه نظامی انقلاب خلق چین در پکن به نمایش گذاشته شده است. گسترش همکاری هسته ای بین روسیه و چین تأثیر زیادی بر تلاش های منع اشاعه دارد. پرونده رویترز

دهلی نو: بر اساس یک گزارش، روسیه تایید کرده است که اورانیوم بسیار غنی شده را به دو رآکتور چینی تامین می کند.

TVEL، یکی از شرکت های تابعه شرکت دولتی انرژی اتمی Rosatom، اجازه خواهد داشت که این سوخت را طی سه سال آینده به چین صادر کند. پست صبحگاهی چین جنوبی گزارش شده به نقل از اسپوتنیک نیوز

سوخت به نیروگاه CFR-600 در شیاپو در استان جنوب شرقی فوجیان ارسال خواهد شد. این گزارش افزود: این پروژه دارای دو راکتور سریع نوترونی است که هر دو ظرفیت تولید 600 مگاوات برق دارند که انتظار می‌رود اولین آنها اواخر امسال به شبکه متصل شود.

چین برای تقویت همکاری نظامی با روسیه آماده است

«نمونه ای از روابط دولتی در قرن بیست و یکم: پوتین و شی از روابط روسیه و چین در نشست مجازی استقبال کردند

در ماه ژانویه، World Nuclear News گزارش داد که سه دسته سوخت از ماه سپتامبر از طریق راه آهن از TVEL به نیروگاه منتقل شده است.

با این حال، این گزارش، با استناد به اسپوتنیک، نشان داد که ذخایر اورانیوم بسیار غنی شده با غلظت کمی بیش از 30 درصد اورانیوم 235 – که در کمتر از 1 درصد اورانیوم طبیعی یافت می شود.

رآکتورهای سریع به غلظت بیش از 20 درصد اورانیوم 235 نیاز دارند، در حالی که سلاح های هسته ای معمولاً حاوی حدود 90 درصد اورانیوم 235 و پلوتونیوم هستند.

ایالات متحده به طور فزاینده ای در مورد همکاری انرژی هسته ای بین چین و روسیه نگران شده است.

تهدید مستقیم برای امنیت آمریکا

جمهوریخواهان برجسته کنگره در ماه مارس در نامه ای به جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، از دولت بایدن خواستند تا “همکاری خطرناک روس اتم و جمهوری خلق چین را متوقف کند” و آن را “تهدیدی مستقیم برای امنیت ایالات متحده” توصیف کرد.

در همان ماه، جان اف پلامب، دستیار وزیر دفاع در امور سیاست فضایی، طی یک جلسه استماع در کمیته فرعی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در مورد نیروی راهبردی، گفت که رسانه های متن باز مختلف گزارش دادند که چگونه روس اتوم اورانیوم بسیار غنی شده را برای تولیدکنندگان سریع چینی فراهم می کند. راکتورها

پلامب گفت: “بسیار نگران کننده است که می بینیم روسیه و چین در این زمینه همکاری می کنند.”

آنها ممکن است نکاتی را در مورد آن داشته باشند، اما نمی توان از این واقعیت عبور کرد که راکتورهای پرورش دهنده پلوتونیوم هستند و پلوتونیوم برای تسلیحات است. بنابراین من فکر می کنم [Defence] دپارتمان نگران است. و البته، این با نگرانی‌های ما در مورد گسترش روزافزون نیروهای هسته‌ای چین نیز مطابقت دارد، زیرا برای تسلیحات بیشتر به پلوتونیوم بیشتری نیاز دارید.»

او گفت که چین و روسیه سلاح های هسته ای، جنگ فضایی و حملات دوربرد را در مرکز استراتژی های خود برای مقابله با ایالات متحده و متحدان و شرکای آن قرار داده اند.

چین در حال توسعه و تنوع قابل توجه و سریع نیروهای هسته ای خود است. او گفت همچنین روسیه و چین به فضا به عنوان یک حوزه جنگی می نگرند.

پلمب گفت، چین همچنین دارای موجودی در حال رشدی از سیستم های حمله دوربرد پیچیده است که نیروهای آمریکایی را در فواصل بیشتر و بیشتر در معرض خطر قرار می دهد.

او گفت که ضربات غیرمسئولانه شمشیرهای هسته ای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بر اهمیت بازدارندگی هسته ای ایالات متحده، که بستر امنیت ملی است، بیشتر تاکید کرده است.

توافق روسیه و چین

راکتورهای سریع بخشی از برنامه چین برای توسعه یک چرخه سوخت هسته‌ای بسته است که ایزوتوپ‌های اورانیوم و پلوتونیوم باقی‌مانده در سوخت مصرف‌شده را به عنوان راهی برای کاهش خطر کمبود، بازفرآوری می‌کند.

در جریان سفر رئیس جمهور چین شی جین پینگ به روسیه در ماه مارس، روس اتم و سازمان انرژی اتمی چین قرارداد همکاری بلندمدت جامعی را در مورد راکتورهای سریع نوترونی و توسعه چرخه سوخت هسته ای بسته امضا کردند.

در راکتورهای سریع، اورانیوم 238 – رایج ترین ایزوتوپ یافت شده – می تواند برای تولید پلوتونیوم 239 استفاده شود که به نوبه خود می تواند به عنوان سوخت هسته ای یا در سلاح های هسته ای استفاده شود.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام