ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، منافع تجاری همسرش را در میان تحقیقات پارلمانی اعلام کرد

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، منافع تجاری همسرش را در میان تحقیقات پارلمانی اعلام کرد

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، تابعیت بریتانیا دارد، در حالی که همسرش آکشاتا یک شهروند هندی است. عکس فایل رویترز.

لندن: دفتر کابینه بریتانیا روز چهارشنبه فهرست منافع وزیران ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا را منتشر کرد. این اسناد همچنین سهام همسرش آکشاتا مورتی را در یک آژانس مراقبت از کودکان فاش کرد که می تواند از سیاستی که در بودجه ماه گذشته تسویه شده است، بهره مند شود.

انتشار این ثبت به زودی پس از آن صورت می گیرد که یک نهاد ناظر پارلمانی هفته گذشته تحقیقاتی را برای تعیین اینکه آیا رهبر هند بریتانیایی “روشن و صریح” در تعهدات خود تحت “منشور رفتار” پارلمانی انجام داده است، آغاز کرد.

یک «فهرست منافع وزیران» که به صورت آنلاین منتشر شده است، اشاره ریشی سوناک به علایق همسرش را نیز در بخشی تحت عنوان «منافع مربوط به همسر یا عضو نزدیک خانواده» نشان می‌دهد.

همسر نخست وزیر یک سرمایه گذار مخاطره آمیز است. او صاحب یک شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر، Catamaran Ventures UK Limited و تعدادی سهام مستقیم است.»

به عنوان پاورقی، می‌افزاید: «همانطور که نخست‌وزیر در نامه‌ای به رئیس کمیته ارتباط در 4 آوریل 2023 بیان کرد، این شامل سهام اقلیت همسرش در رابطه با شرکت، کورو کیدز می‌شود.»

داونینگ استریت ادعا کرده بود که ریشی سوناک، 42 ساله، همیشه از قوانین رفتار وزیر پیروی می کرد و منافع همسرش را به عنوان منافع وزیر اعلام کرده بود.

انتشار این ثبت پس از وقفه 11 ماهه صورت می گیرد که آخرین آن منتشر شد و به دنبال خواسته های اپوزیسیون مبنی بر پاکسازی دولت پس از آشکار شدن تحقیقات دیده بان صورت می گیرد.

منابع داونینگ استریت گفتند که این تحقیق مربوط به علاقه آکشاتا مورتی به کورو کیدز با مسئولیت محدود است که احتمالاً از یک طرح آزمایشی جدید اعلام شده در بودجه بهار ماه گذشته برای تشویق مردم برای تبدیل شدن به پرستار بچه سود می برد.

آکشاتا مورتی، دختر نارایانا مورتی، یکی از بنیانگذاران Infosys، در ثبت شرکت های بریتانیا به عنوان سهامدار Koru Kids – یکی از شش آژانس مراقبت از کودکان در انگلستان که در وب سایت دولت با جزئیات تماس فهرست شده است، ثبت شده است.

اپوزیسیون ماه گذشته این واقعیت را برجسته کرده بود و خواستار توضیحات بیشتر در جلسه استماع کمیته رابط – متشکل از همه روسای کمیته های مجلس عوام شد.

کاترین مک کینل، نماینده حزب کارگر، از ریشی سوناک پرسیده بود که آیا علاقه ای به اظهار نظر در رابطه با سیاست جدید مراقبت از کودکان دارد یا خیر.

او در آن زمان پاسخ داد: «نه، همه افشاگری‌های من به روش عادی اعلام شده است. تحقیقات ناظر پارلمانی برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا نقض قوانین وجود داشته است یا خیر، است که می‌تواند در مقابل نمایندگانی که در کمیته استاندارد – که مسئول تصمیم‌گیری درباره تحریم‌ها هستند – مطرح شود.

سخنگوی داونینگ استریت در اوایل این هفته گفت: “ما خوشحالیم که به کمیسیونر کمک می کنیم تا روشن کند که چگونه این موضوع به طور شفاف به عنوان یک منافع وزیر اعلام شده است.”

کمیساریای استانداردهای پارلمانی بریتانیا یک افسر مستقل مجلس عوام است که مسئول بررسی شواهد در صورتی که اعضای پارلمان بریتانیا یک قانون را تحت عنوان «منشور رفتار» زیر پا گذاشته باشند، است.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام