زلنسکی اوکراینی در لاهه می گوید پوتین باید با عدالت روبرو شود

زلنسکی اوکراینی در لاهه می گوید پوتین باید با عدالت روبرو شود

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در سمت چپ، روز پنجشنبه در لاهه هلند با مارک روته نخست وزیر هلند دیدار کرد. AP

لاهه: ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز پنجشنبه گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه باید به خاطر جنگ در اوکراین به دست عدالت سپرده شود.

این اظهارات در جریان بازدید وی از لاهه، جایی که دادگاه کیفری بین المللی (ICC) مستقر است، بیان شد.

زلنسکی با اشاره به پوتین در طول سخنرانی خود گفت: «همه ما می‌خواهیم ولادیمیر متفاوتی را اینجا در لاهه ببینیم، کسی که به خاطر اقدامات جنایتکارانه‌اش در اینجا، پایتخت حقوق بین‌الملل، شایسته تحریم است.»

وحشت روسیه از حکم بازداشت ولادیمیر پوتین: آیا واقعاً می توان او را دستگیر کرد؟

پاکسازی نژادی: مسکو بخش‌های تصرف شده اوکراین را به روسیه کوچک تبدیل می‌کند

در ماه مارس، دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت پوتین را به ظن ربودن کودکان از اوکراین صادر کرد و کمیسیون اروپا نیز از برنامه‌های خود برای ایجاد دومین مرکز بین‌المللی در لاهه برای تعقیب جنایت تجاوز در اوکراین خبر داد.

او گفت: «مطمئنم وقتی پیروز شویم شاهد این اتفاق خواهیم بود» و افزود: «کسی که جنگ بیاورد باید قضاوت شود.»

روسیه که عضو دیوان بین‌المللی کیفری نیست و صلاحیت خود را رد می‌کند، ارتکاب جنایات در جریان درگیری با اوکراین را انکار می‌کند و آن را «عملیات ویژه» برای «غیر نظامی کردن» همسایه‌اش می‌نامد.

زلنسکی در اوایل روز، در اولین دیدار رسمی خود از هلند، کمتر از یک ساعت از ICC بازدید کرد.

هنگام خروج، زلنسکی با لباس خاکی علامت تجاری خود، برای خانواده‌ای اوکراینی که بیرون ساختمان دادگاه بین‌المللی کیفری ایستاده بودند، دست تکان داد و آن‌ها فریاد می‌زدند «اسلاوا اوکراینی» یا جلال بر اوکراین.

هلند حامی سرسخت اوکراین بوده و روته در ماه فوریه گفت که هیچ نوع حمایت نظامی از کیف را تا زمانی که ناتو با روسیه وارد درگیری نکند، منتفی نیست.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در ماه فوریه گفت که یک مرکز بین‌المللی برای تعقیب جنایت تجاوز در اوکراین در لاهه ایجاد خواهد شد.

دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند نسل‌کشی در اوکراین را محاکمه کند، اما هیچ صلاحیتی در مورد جنایات ادعایی تجاوز روسیه در آنجا ندارد.

عمل تجاوز توسط سازمان ملل متحد به عنوان “تهاجم یا حمله توسط نیروهای مسلح یک دولت (به) قلمرو یک کشور دیگر، یا هر گونه اشغال نظامی تعریف شده است.

روسیه حملات خود را در حالی افزایش داده است که اوکراین برای یک حمله متقابل برای بازپس گیری زمین های تحت اشغال روسیه در جنوب و شرق آماده می شود. گلوله باران روسیه در منطقه جنوبی خرسون در خط مقدم جبهه، روز چهارشنبه حداقل 23 غیرنظامی را کشت.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام