زمانی که نخست وزیران سابق پاکستان دستگیر شدند

عمران خان، نواز شریف، بی نظیر بوتو و غیره: زمانی که نخست وزیران سابق پاکستان دستگیر شدند

یکی از حامیان عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان در تظاهراتی علیه دستگیری وی در پیشاور پاکستان شرکت کرد. رویترز

در پاکستان، نخست وزیر شدن شما را در آینده سپر نمی کند. آخرین مورد در این زمینه دستگیری عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان است.

خان روز سه شنبه از بیرون دادگاه عالی اسلام آباد، جایی که برای شرکت در جلسه دو پرونده جداگانه به آنجا آمده بود، دستگیر شد. به گزارش تحریک انصاف، او در دادگاه تحت یک فرآیند بیومتریک بود که نیروهای شبه نظامی شیشه شیشه را شکستند و پس از ضرب و شتم وکلا و کارکنان امنیتی خان، وی را دستگیر کردند.

در حالی که عمران خان با بیش از 120 پرونده از جمله تحریک خشونت و خیانت روبرو است، دستگیری وی در پرونده القادر تراست صورت گرفته است. بنا بر گزارش ها، این تراست جبهه ای برای خان برای دریافت زمین های ارزشمند به عنوان رشوه از یک توسعه دهنده املاک، مالک ریاض حسین، که یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین تاجران پاکستان است، بود.

تماشا کردن

تماشا کنید که پاکستان پس از دستگیری عمران خان در حال سوختن است

تماشا کردن

پات کتری را سیاه می‌خواند: عمران خان به جرم پیوند دستگیر شده است، شهباز شریف چطور؟

همچنین بخوانید : سقوط عمران خان: سرانجام چه چیزی منجر به دستگیری نخست وزیر سابق پاکستان شد؟

رهبر حزب تحریک انصاف، اما اولین نخست وزیر سابقی نیست که دستگیر می شود. پاکستان سابقه ای طولانی در زندانی کردن کسانی دارد که بالاترین پست را بر عهده داشته اند – به دلیل فساد و به خاطر گرفتن ارتش قدرتمند. نگاهی می اندازیم.

عمران خان نواز شریف بی نظیر بوتو و دیگران هنگامی که نخست وزیران سابق پاکستان دستگیر شدند
یک دادگاه روز چهارشنبه به اداره ملی پاسخگویی حکم بازداشت هشت روزه خان را در رابطه با پرونده القادر تراست صادر کرد. عکس فایل/AFP

شهباز شریف

شهباز شریف، نخست وزیر، که منتقد خان بوده است، در گذشته نیز دستگیر شده است. او در 28 سپتامبر 2020 پس از اینکه دادگاه عالی لاهور وثیقه او را در یک پرونده پولشویی رد کرد، بازداشت شد.

پرونده تشکیل‌شده توسط دفتر ملی پاسخگویی سازمان مبارزه با فساد پاکستان (NAB) ادعا می‌کند که شهباز شریف و اعضای خانواده‌اش در پولشویی و انتقال غیرقانونی وجوه از طریق حساب‌های جعلی دست داشته‌اند.

عمران خان نواز شریف بی نظیر بوتو و دیگران هنگامی که نخست وزیران سابق پاکستان دستگیر شدند
در حالی که خان در حال تحقیق است، شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان در یک پرونده پولشویی بی گناه اعلام شده است. عکس فایل/AFP

نخست وزیر نزدیک به هفت ماه پس از دستگیری از زندان مرکزی کوت لخپات لاهور آزاد شد.

با این حال، شریف و پسرش روز چهارشنبه از سوی آژانس مبارزه با اختلاس، مورد بی مهری قرار گرفتند.

همچنین بخوانید : عمران خان چگونه از خط مرزی ارتش پاکستان عبور کرد و سرانجام دستگیر شد

شهید خاقان عباسی

رهبر مسلم لیگ پاکستان (نواز)، شهید خاقان عباسی از ژانویه 2017 تا مه 2018 نخست وزیر پاکستان بود.

در 18 ژوئیه 2019، وی در یک پرونده چند میلیارد روپیه ای مربوط به اعطای قرارداد واردات گاز طبیعی مایع (LNG) دستگیر شد. بر اساس گزارشی که در این باره منتشر شده، این پرونده به قراردادی مربوط به سال 1392 باز می گردد که عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی بود. سپیده دم.

عمران خان نواز شریف بی نظیر بوتو و دیگران هنگامی که نخست وزیران سابق پاکستان دستگیر شدند
نخست وزیر سابق پاکستان شهید خاقان عباسی در ژوئیه 2019 به فساد متهم و دستگیر شد. عکس فایل/رویترز

عباسی به عنوان بخشی از برنامه “پاسخگویی” نخست وزیر وقت عمران خان دستگیر شد. با این حال، رهبر PML (N) با وثیقه اعطا شد و در 27 فوریه 2020 از زندان آدیاله راولپندی آزاد شد.

نواز شریف

در سال 1999، ژنرال پرویز مشرف، فرمانده ارتش پاکستان، نواز شریف را به تبعید فرستاد. در عوض، او از حبس ابد به اتهام هواپیماربایی و فساد اجتناب کرد.

شریف در سپتامبر 2007 به پاکستان بازگشت و دستگیر شد و برای تکمیل سه سال تبعید باقیمانده به جده عربستان سعودی بازگردانده شد. اما دو ماه بعد آزاد شد.

عمران خان نواز شریف بی نظیر بوتو و دیگران هنگامی که نخست وزیران سابق پاکستان دستگیر شدند
نواز شریف حداقل دو بار به زندان افتاد و متهم به فساد شده است. عکس فایل/AFP

شریف بیش از یک بار دستگیر و زندانی شد. او در ژوئیه 2018 به اتهام فساد مالی به 10 سال زندان محکوم شد. NAB حکم داد که شریف و خانواده اش در دهه 1990 برای پرداخت چهار آپارتمان مجلل در پارک لین، مرکز لندن، پولشویی کرده اند، با تکیه بر ادعاهایی که در افشای اسناد پاناما دوباره ظاهر شد. او دو ماه بعد از زمانی که دادگاه ضد اختلاس، احکام را به حالت تعلیق درآورد تا منتظر حکم نهایی دادگاه عالی پاکستان باشد، آزاد شد.

در دسامبر 2018، نخست‌وزیر سابق سه‌بار به اتهام فساد مالی به دلیل ناتوانی در اثبات منبع درآمد برای مالکیت یک کارخانه فولاد در عربستان سعودی به هفت سال زندان محکوم شد. ژئو نیوز.

یک سال بعد، در ماه نوامبر، به او اجازه داده شد تا برای درمان پزشکی از کشور خارج شود و از آن زمان به پاکستان بازنگشته است.

بی نظیر بوتو

نخست وزیر دو دوره پاکستان چندین بار با بازداشت مواجه شد.

بر اساس گزارشی در سپیده دمبوتو زمانی که در آگوست 1985 از تبعید به پاکستان برای تشییع جنازه برادرش وارد پاکستان شد به مدت 90 روز در حصر خانگی قرار گرفت. این روزهای دیکتاتوری ضیاءالحق بود و بوتو رهبر مخالفان کشور بود.

یک سال بعد، در ماه اوت، او پس از محکوم کردن دولت ضیاءالحق در یک گردهمایی در کراچی در روز استقلال پاکستان دستگیر شد. حق در اواخر سال 1985 یک دولت غیرنظامی تعیین کرده بود و حکومت نظامی را لغو کرد.

عمران خان نواز شریف بی نظیر بوتو و دیگران هنگامی که نخست وزیران سابق پاکستان دستگیر شدند
پوستر بی نظیر بوتو نخست وزیر سابق پاکستان در پشت قاب های چوبی در کراچی دیده می شود. عکس فایل/رویترز

در آوریل 1999، بوتو به اتهام گرفتن رشوه از یک شرکت سوئیسی که برای مبارزه با تقلب گمرکی استخدام شده بود، به پنج سال محکوم شد و از تصدی پست دولتی محروم شد. او در زمان صدور حکم در کشور نبود و بعداً این محکومیت توسط دادگاه عالی نقض شد. سپیده دم. در اکتبر 1999، به دلیل عدم حضور بوتو در دادگاه در پرونده مرجع دارایی، حکم بازداشت غیرقابل وثیقه مجدداً برای بوتو صادر شد.

بی نظیر بوتو بین دسامبر 1998 و اوت 1990 و اکتبر 1993 و نوامبر 1996 به عنوان نخست وزیر پاکستان خدمت کرد. او در 27 دسامبر 2007 توسط یک بمب گذار انتحاری در راولپندی ترور شد.

ذوالفقار علی بوتو

ذوالفقار علی بوتو از اوت 1973 تا ژوئیه 1977 به عنوان نخست وزیر خدمت کرد. دولت وی با کودتای محمد ضیاءالحق سرنگون شد.

بوتو در سپتامبر 1977 به اتهام توطئه برای قتل یک مخالف سیاسی نواب کسوری دستگیر شد. او توسط دادگاه عالی لاهور آزاد شد و اعلام کرد که این دستگیری هیچ دلیل قانونی ندارد.

عمران خان نواز شریف بی نظیر بوتو و دیگران هنگامی که نخست وزیران سابق پاکستان دستگیر شدند
ذوالفقار علی بوتو به دلیل توطئه برای قتل یک مخالف سیاسی در سال 1974 دستگیر شد. عکس فایل/ خبرگزاری فرانسه

با این حال، حق می دانست که برای ماندن در قدرت باید نفوذ بوتو را از بین ببرد. نخست‌وزیر سابق سه روز بعد مجدداً بر اساس مقررات حکومت نظامی 12 دستگیر شد که به سازمان‌های مجری قانون اجازه می‌دهد فردی را که علیه امنیت، نظم و قانون یا اجرای روان حکومت نظامی کار می‌کرد دستگیر کنند. سپیده دم.

بوتو در 4 آوریل 1979 به اعدام محکوم و اعدام شد.

حسین شهید سهروردی

کودتا در پاکستان رایج بوده است. هنگامی که حسین شهید سهروردی از حمایت از کودتای ژنرال ایوب خان امتناع کرد، از طریق یک حکم رد صلاحیت اعضای انتخابی از حضور در سیاست منع شد.

او در ژانویه 1962 دستگیر شد و بدون محاکمه به اتهام ساختگی “فعالیت های ضد دولتی” تحت قانون امنیت پاکستان در سال 1952 در سلول انفرادی در زندان مرکزی کراچی قرار گرفت. سپیده دم.

سهروردی پنجمین نخست وزیر پاکستان بود که از سپتامبر 1956 تا اکتبر 1957 این سمت را بر عهده داشت.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام