زن افغان با سرپیچی از طالبان، “آزمایشگاه” را در خانه پنهان کرد و مدرک IIT را دریافت کرد

ویرجینیا وولف، نویسنده مشهور انگلیسی قرن بیستم، در یکی از مقالات مبسوط خود با عنوان «اتاقی از خود» اظهار داشت: «یک زن اگر بخواهد داستان بنویسد باید پول و اتاقی برای خودش داشته باشد». در طول تاریخ، زنان در همه زمینه ها کمک زیادی به جامعه کرده اند. بسیاری از نویسندگان زن با نام‌های مستعار مردانه دیگر نوشته‌اند یا با نام‌های قلمی مختلف انتشار می‌دهند. دلایل مختلفی به این علت کمک کرد، اما آن چیزی که همه چیز را تحت الشعاع قرار داد، نگاه مردانه بود. برای بسیاری، رهایی از هنجارهای جنسیتی از پیش تعیین شده آسان نبود، با این حال آنها همچنان در بیان خود به شیوه های مختلف اصرار داشتند. در مجموعه ای از رویدادهای مشابه، به دور از چشمان جذاب طالبان، زن افغان بهشته خیرالدین انتخاب کرد که در یک آزمایشگاه علمی کوچک خودش تحصیل کند.

سفر بهشتا

در سال 2021، بهشتای 26 ساله، نه در خارج از کشور، بلکه در خانه اش، به تحصیل پرداخت. در حالی که طالبان کنترل خود را بر افغانستان سخت تر کردند و از ادامه تحصیل زنان جلوگیری کردند، بهشتا با اشتیاق خود به مهندسی شیمی پیش رفت. او در میان صدها دانش‌آموز از مؤسسه برتر هند، IIT-Madras است که برنامه‌های پس از فارغ‌التحصیلی خود را امسال به پایان رسانده‌اند. “من نه احساس پشیمانی اگر جلوی من را بگیری، راه دیگری پیدا خواهم کرد. من برای شما طالبان متاسفم، زیرا شما قدرت دارید، همه چیز دارید، اما استفاده نمی کنید که این شما هستید که باید متاسف باشید، نه من تایمز هند از طریق تلفن

او در این مصاحبه افزود که هیچ پاسخی از ICCR (شورای روابط فرهنگی هند که به دانشجویان افغانستان بورسیه می دهد) دریافت نکرده است. علاوه بر این، شورا نیز حساب پورتال او را غیرفعال کرد. پس از آن بود که بهشتا خیرالدین با استاد دانشگاه IIT مدرس به نام راغوناتان رنگاسامی ارتباط برقرار کرد.

مقالات مرتبط

هند

فشار هوش مصنوعی هند: مایکروسافت «Jugalbandi»، ربات چت چند زبانه مبتنی بر هوش مصنوعی را برای مناطق روستایی هند راه‌اندازی کرد.

هند

مشروعیت خدمت را داشته باشید… منتظر پاسخ هند هستم: فرستاده افغانستان در مورد تعیین کاردار توسط تا

موانع برخورد بهشتا

علیرغم اتصال بی ثبات وای فای، ترس از طالبان و نداشتن تجهیزات مناسب، بهشتا خود را در IIT-Madras، یکی از معتبرترین مؤسسات هند، ثبت نام کرد. به دلیل اختلافات دیپلماتیک، موقعیت جغرافیایی او را در شمال افغانستان و دور از سالن های دانشگاهی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نگه داشت. با وجود موانع، بهشتا خانه خود را به یک آزمایشگاه مخفی تبدیل کرد. به دنبال دانش، او آزمایشاتی را با لیوان های قرضی و اجاق های مایکروویو از خواهرش انجام داد. تحصیلات او با استفاده از هر چیزی که در اختیار داشت به مدت دو سال در خلوت بیشتر شد.

کوچکترین خواهر و برادر، بهشتا خیرالدین، از حمایت بسیار زیادی از سوی خانواده خود برخوردار شده است. هدف او پر کردن شکاف تحصیلی در افغانستان است. دانشگاهیان برای او جذاب تر از مشاغل صنعتی هستند. در نتیجه دستاوردهای او، او اکنون در میان صدها دانش آموزی است که برنامه پس از فارغ التحصیلی خود را با موفقیت به پایان رسانده اند.

بازگشت طالبان به افغانستان پیش از این منجر به محرومیت دختران از مدارس متوسطه و ممنوعیت حضور زنان در دانشگاه شده است. بی بی سی گزارش. این یک دستاورد قابل توجه برای یک زن در کشوری است که چنین رویاهایی به طور فزاینده ای نادر می شود.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام