سفیر هند برای اصلاح شورای امنیت سازمان ملل متحد فشار می آورد و می گوید “ترکیب فعلی دیگر با واقعیت های جهان چند قطبی همسو نیست”

روچیرا کامبوج، نماینده دائم هند در سازمان ملل، روز پنجشنبه در حین سخنرانی در میزگرد اصلاحات شورای امنیت در مقر سازمان ملل که به میزبانی شورای دائمی برگزار شد، گفت: ترکیب کنونی شورای امنیت سازمان ملل دیگر با واقعیت های جهان به هم پیوسته و چند قطبی ما همسو نیست. ماموریت های برزیل، هند، آفریقای جنوبی و سنت وینسنت و گرنادین ها.

کامبوج تاکید کرد که فوریت اصلاحات شورای امنیت سازمان ملل با چالش‌های جهانی بی‌سابقه‌ای که از مرزها فراتر می‌رود نیز تاکید می‌کند.

او گفت: «تغییر آب و هوا، تروریسم، بیماری‌های همه‌گیر، و بحران‌های بشردوستانه نیازمند تلاش‌های جمعی و مسئولیت‌های مشترک است. این مسائل با اثربخشی و وحدت بیشتر است.»

نمایندگان و کارشناسان سیاست در اینجا گفتند که شورای امنیت سازمان ملل متحد در ساختار فعلی خود “منحرف و غیراخلاقی” است، تداوم پروژه استعمار است و منعکس کننده ظهور قدرت های جدید و تغییر چشم انداز ژئوپلیتیک نیست. و وضعیت موجود غیرقابل دفاع است.

کامبوج با تاکید بر اینکه «زمان اصلاحات در شورای امنیت اکنون فرا رسیده است»، از کشورهای عضو خواست تا از فرصت احیا و تقویت سازمان ملل با فراگیرتر کردن، نماینده‌تر کردن و پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های همه کشورها، «استفاده» کنند.

سمیر ساران، رئیس اندیشکده پیشرو در هند، بنیاد تحقیقاتی Observer (ORF) گفت که در یک دنیای عمیقاً ناهمگن و چند قطبی، «غیرقابل دفاع» است که گروهی از فاتحان جنگ از یک قرن دیگر مسئول مدیریت دنیای امروز باشند.

«جنگ تاریخ است و نفوذ و توانایی های برخی از اعضای اتاق هم همینطور است. به نظر من ساختار کنونی شورای امنیت سازمان ملل منحرف و غیراخلاقی است. این برای بسیاری از ما از جنوب جهانی پروژه استعمار است. بار جنگ بر دوش مستعمرات بود در حالی که امتیازات صلح به نفع استعمارگران و متحدان آنها بود.»
ساران خاطرنشان کرد: در دهه‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که چگونه اراده همسویی ملت‌ها توسط یک یا چند نفر از اعضای دائم شورا نفی شده است. چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده پنج عضو دائم شورای 15 کشوری را تشکیل می دهند.

او گفت: «اخیراً، اوکراین یک نمونه کلاسیک از شکست شورای امنیت در اجرای این طرح را ارائه می‌کند و یادآوری واضح است که چرا وضعیت موجود غیرقابل دفاع است.

«الگوهای رأی گیری، رأی ممتنع در مورد اوکراین به وضوح به نیاز به حضور افراد دیگری اشاره می کند که می توانند به تلاش های جهانی در مورد صلح و ثبات کمک کنند.»

ساران که شورای امنیت سازمان ملل متحد را ناکارآمد، غیردموکراتیک و غیرنماینده می خواند، با اشاره به هند، این سوال را مطرح کرد که «چگونه می توانیم ساختاری را بپذیریم که آفریقا، آمریکای لاتین و آسیای دموکراتیک، از جمله بزرگترین کشور جهان و دموکراسی را مسدود می کند؟»

کامبوج تأکید کرد که گنجاندن اقتصادهای نوظهور و مناطق با نفوذ سیاسی رو به رشد در شورای امنیت سازمان ملل متحد اصلاح شده فقط یک موضوع انصاف نیست، بلکه یک «ضرورت عملی» است.

اعضای میزگرد «تغییر توازن: دیدگاه‌هایی درباره اصلاحات شورای امنیت سازمان ملل از اندیشکده‌های جهانی جنوب» شامل استاد روابط بین‌الملل در FGV (برزیل) و محقق مدعو در دانشگاه پرینستون ماتیاس اسپکتور و محقق ارشد مؤسسه روابط بین‌الملل آفریقای جنوبی بودند. گوستاوو د کاروالیو

در این مراسم، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، Csaba Kőrösi، سفیران سازمان ملل، نمایندگان، اعضای جامعه مدنی و اتاق فکر، کارشناسان سیاست و رهبران فکری حضور داشتند.

معاون نماینده دائم برزیل در سفیر سازمان ملل متحد، ژائو ژنزیو دی آلمیدا، گفت که دانشگاه ها و کارشناسان دیدگاه تازه، متفاوت و جامع تری نسبت به اصلاحات برجام خواهند داشت. – محصول تعامل، مذاکره با حسن نیت، تلاش برای درک.

وقتی ما از این جاده مذاکره عبور می کنیم، توافق کاملا طبیعی است.» سفیر و نماینده دائم سنت وینسنت و گرنادین ها در

اینگا روندا کینگ سازمان ملل متحد به دو مدل اولیه توسعه که در چارچوب مذاکرات بین دولتی در مورد اصلاحات شورای امنیت پیشنهاد شده است اشاره کرد – توسعه در هر دو دسته دائمی و غیردائم و گسترش فقط در دسته غیر دائمی با معرفی کرسی های غیر دائمی طولانی مدت

با این حال، می‌خواهم شما را دعوت کنم که کمی عمیق‌تر کاوش کنید و بدانید که این مدل‌ها کاملاً متفاوت هستند. آیا میدانی برای ادغام هر یک از عناصر برای رسیدن به یک مدل مصالحه ای که بیشترین پذیرش سیاسی ممکن را به همراه داشته باشد، می بینید؟» او گفت.
Xolisa Mabhongo معاون نماینده دائم آفریقای جنوبی در سازمان ملل به اظهارات د کاروالیو اشاره کرد که در سال 1945 تنها چهار کشور آفریقایی عضو سازمان ملل بودند و این تعداد اکنون به 54 کشور افزایش یافته است.

مابونگو گفت: «بنابراین این بی عدالتی تاریخی در قبال آفریقا هنوز پس از هفت دهه ادامه دارد.

او ابراز تاسف کرد که امتیاز عضویت در P5 «در واقع فراتر از شورای امنیت است. ما می دانیم که در سازمان ملل سطح مشخصی از استحقاق وجود دارد، به عنوان مثال، برخی از پست های کلیدی توسط اعضای P5. سفیر آفریقای جنوبی گفت: این سطح دیگری از انحراف است.

وی همچنین این واقعیت را که پنج عضو دائمی نقش بسیار مهمی در انتصاب دبیرکل سازمان ملل ایفا می‌کنند، «بسیار نگران‌کننده» خواند. که قدرت خاصی به P5 داده شده است. بنابراین پس از هفت دهه، اعضای P5 هنوز نقش بسیار مهمی در انتصاب دبیر کل سازمان ملل دارند.

مابونگو با ارزیابی ساران موافق بود که با عدم تغییر مقوله دائمی شورای امنیت، «در واقع به این وضعیت منحرف و غیراخلاقی ادامه می‌دهیم».

با ورودی های PTI

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام