سناالله می گوید که عمران خان به دلیل “برنامه ریزی، اجرای” خشونت 9 می در دادگاه نظامی محاکمه خواهد شد.

سناالله پاکستان: عمران خان به دلیل

در جریان درگیری معترضان با پلیس در جریان حضور خان در دادگاه در اسلام آباد پایتخت برای مواجهه با اتهامات فساد، حداقل هشت نفر کشته و 290 نفر زخمی شدند. عکس- خبرگزاری فرانسه

به نظر می رسد که بحران جاری در پاکستان پایانی ندارد زیرا رعنا صنع الله وزیر کشور این کشور روز سه شنبه گفت که عمران خان، رئیس تحریک انصاف پاکستان (PTI) به دلیل حوادث خشونت های 9 می در یک دادگاه نظامی محاکمه خواهد شد.

این تحول در بحبوحه سرکوب دولت مخالف حزب تحریک انصاف پاکستان و حامیان آن به دلیل تظاهرات خشونت آمیز پس از دستگیری خان در اوایل ماه جاری در اسلام آباد صورت می گیرد.

صنع الله در مصاحبه ای با نشریه پاکستانی، عمران را متهم کرد که شخصاً قبل از دستگیری، برنامه ریزی حملات به تأسیسات نظامی را انجام داده است و افزود که شواهدی نیز برای اثبات این ادعا وجود دارد.

مقالات مرتبط

سابق

عمران خان، نخست‌وزیر اسبق پاکستان می‌گوید که پلیس خانه او را محاصره کرده است و نگران دستگیری مجدد است

سابق

چگونه ادعاهای آزار جنسی کارگران زن از حزب عمران خان خشم را در پاکستان برانگیخت

صنع الله در پاسخ به این سوال که آیا عمران در دادگاه نظامی محاکمه خواهد شد، گفت: «مطمئناً، چرا نباید این کار را انجام دهد؟ برنامه ای که او برای هدف قرار دادن تاسیسات نظامی تهیه کرد و سپس آن را اجرا کرد، به نظر من کاملاً یک پرونده دادگاه نظامی است.

وزیر کشور، رئیس حزب تحریک انصاف را متهم کرد که شخصاً شورش‌های 9 مه را سازماندهی کرده است. آنها (حامیان تحریک انصاف) شعار دادند که عمران خان خط قرمز ماست و برنامه ریزی و آماده سازی به ابتکار و تحریک عمران خان انجام شد.

او همه را به انجام رساند. او معمار همه این اختلافات است» و افزود که شواهدی نیز برای حمایت از این اتهام وجود دارد.[The evidence] مستند است، در توییت ها و پیام های او آمده است.»

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که عمران چگونه توانسته حتی از زندان با رهبران حزبش ارتباط برقرار کند، پاسخ داد: «همه اینها. [planning] قبل از رفتن او تصمیم گرفته شد [to jail] که چه کسی چه کاری و کجا انجام خواهد داد. و هنگامی که او دستگیر می شود، استراتژی و وظایف چه خواهد بود؟ همه اینها تصمیم گرفته شد.

داون گزارش داد: «اظهارات صنع الله یک روز پس از آن بیان می شود که خواجه آصف، وزیر دفاع، گفت که هنوز تصمیمی در مورد محاکمه عمران بر اساس قانون ارتش وجود ندارد، اما افزود که او نمی تواند چنین احتمالی را «رد کند».

برای روزها، پیروان خان به اموال عمومی و تأسیسات نظامی در سراسر کشور حمله کردند. خشونت تنها پس از آزادی خان به دستور دادگاه عالی پاکستان فروکش کرد. در درگیری بین هواداران خان و پلیس حداقل 10 نفر کشته شدند.

معترضان به محل اقامت فرمانده سپاه در لاهور موسوم به خانه جناح یورش بردند و دروازه مقر عمومی در راولپندی را تخریب کردند. به گزارش داون، این شورش ها واکنش شدید دولت و ارتش را با وعده اقدام علیه مجرمان در پی داشت که منجر به سرکوب مداوم افراد درگیر شد.

پلیس پنجاب همچنین قبلاً ادعا کرده بود که عمران و دستیاران نزدیکش تلاش‌ها را برای یورش به اقامتگاه فرمانده سپاه لاهور و ساختمان‌های دیگر هماهنگ کرده‌اند.

داون گزارش داد که پلیس بیش از 400 تماس توسط رئیس PTI و دیگر رهبران ارشد برای تحریک کارگران حزب به سمت محل اقامت افسران نظامی در لاهور کانت و دیگر ساختمان‌های عمومی حساس را شناسایی کرده است. مشاهده شد که تمامی اغتشاشگران با رهبری عالی حزب تحریک انصاف مستقر در پارک زمان در تماس بودند.

عثمان انور، بازرس کل پلیس پنجاب، استفاده از اقامتگاه عمران را برای طراحی حمله به محل اقامت فرمانده سپاه تایید کرد. در همین حال، دولت استفاده از دادگاه‌های نظامی را برای محاکمه مظنونان ناآرامی‌های 9 مه تایید کرده است.

صنع الله روز جمعه گفته بود که 33 مظنون، 19 نفر در پنجاب و 14 نفر در خیبر پختونخوا به ارتش تحویل داده شده اند. روز دوشنبه، دادگاه ضد تروریسم راولپندی (ATC) همچنین به سرپرست زندان آدیالا شهر پادگان دستور داد تا هشت مظنون را برای محاکمه به ارتش تحویل دهد.

روز پنجشنبه، خان پیشنهاد گفت‌وگو بین دولت و حزبش را با هدف پایان دادن به آشفتگی سیاسی ادامه داد. دولت به این پیشنهاد پاسخ نداده است.

در روز جمعه، خان مدعی شد که چندین تن از مقامات حزبی و قانونگذاران «به زور اسلحه استعفا داده اند» – و همانطور که برخی گفته اند به دلیل شورش طرفدارانش اردوگاه خود را ترک نکرده اند.

جدا از آشفتگی سیاسی، پاکستان نیز با رکود اقتصادی بی سابقه ای دست و پنجه نرم می کند. مذاکرات بین دولت جانشین خان، نخست وزیر شهباز شریف، و صندوق بین المللی پول برای احیای بسته کمک مالی 6 میلیارد دلاری از دسامبر متوقف شده است.

خان ادعا کرده است که برکناری او در آوریل 2022 در رای عدم اعتماد در پارلمان غیرقانونی بوده و توطئه ای از سوی شریف، واشنگتن و ارتش برای بی اعتبار کردن او بوده است. هر سه این اتهامات را رد کرده اند.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام