طرف های متخاصم سودان یکدیگر را به نقض اخیر آتش بس متهم می کنند

طرف های متخاصم سودان یکدیگر را به نقض اخیر آتش بس متهم می کنند

دود در خارطوم سودان دیده می شود. فایل AP

طرف های متخاصم سودان روز پنجشنبه یکدیگر را به نقض آخرین آتش بس که اکنون در سومین روز خود است و توسط آمریکا و عربستان سعودی ترتیب داده شده است، متهم کردند.

آتش بس یک هفته ای تنها چند دقیقه پس از اجرای آن در دوشنبه شب شکسته شد و ساکنان خارطوم از حملات هوایی و آتش توپخانه گزارش دادند.

توافق آتش‌بس اکنون نقض شده است و از رسیدن کمک‌های بشردوستانه بسیار مورد نیاز به مناطق جنگ‌زده این کشور شمال شرق آفریقا جلوگیری می‌کند.

مقالات مرتبط

ناآرام

صلح ناآرام در سودان با امضای آتش‌بس هفت روزه توسط ارتش و نیروهای شبه‌نظامی RSF

ناآرام

توافق آتش‌بس سودان امیدها را برای تسکین در خارطوم افزایش می‌دهد

این آخرین مورد در صف طولانی آتش‌بس‌هایی است که همگی به طور معمول شکسته شده‌اند.

از 15 آوریل، پایتخت سودان و سایر بخش‌های کشور درگیر جنگ شهری وحشیانه بین ارتش منظم، نیروهای مسلح سودان (SAF) و نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) شبه‌نظامی بوده است.

اما اگرچه آتش‌بس فعلی نقض شده است، اما باعث آرامش در جنگ شده است که باعث شده است ساکنان وحشت زده با احتیاط از خانه‌های خود خارج شوند، برخی برای اولین بار در هفته‌ها.

بسیاری پس از نزدیک به شش هفته جنگ که منابع حیاتی را به شدت کاهش داده و سیستم مراقبت های بهداشتی را تا مرز فروپاشی پیش برده است، برای تامین آب و غذا یا به دنبال مراقبت های پزشکی بسیار مورد نیاز رفته اند.

در بیانیه‌ای که اواخر روز چهارشنبه منتشر شد، نیروهای RSF که توسط محمد حمدان داگلو رهبری می‌شود، تلاش کردند تا مسئولیت نقض آتش‌بس را به گردن ارتش به رهبری عبدالفتاح البرهان، رهبر واقعی سودان بیندازند.

RSF گفت که ارتش “امروز مجموعه ای از حملات غیرقابل توجیه را آغاز کرد” و افزود که “نیروهای ما قاطعانه این حملات را دفع کردند.”

در این بیانیه آمده است: «نیروهای ما با موفقیت یک جنگنده میگ SAF را سرنگون کردند»، با این حال تأکید کرد که «به آتش‌بس بشردوستانه متعهد است» و از «متجاوزان» خواسته است به آتش‌بس احترام بگذارند.

ارتش صبح پنجشنبه پاسخ داد و گفت که “با حمله به خودروهای زرهی توسط شبه نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع در نقض آشکار آتش بس مقابله کرده است”.

ایالات متحده و عربستان سعودی که میانجی‌گر آتش‌بس بودند، روز چهارشنبه به گزارش‌هایی اشاره کردند که «نشان می‌دهد هر دو طرف توافق را نقض کرده‌اند» اما گفتند، «به نظر می‌رسد درگیری در خارطوم از شدت کمتری برخوردار است».

اما با وجود سکون مختصر، هنوز کمک های به شدت مورد نیاز به پایتخت نرسیده است.

نمایندگان ژنرال های سودانی متخاصم از اوایل ماه مه در مذاکرات شهر جده عربستان سعودی در دریای سرخ شرکت داشتند.

بر اساس آخرین آمار پروژه داده های مکان و رویداد درگیری مسلحانه، این درگیری تاکنون بیش از 1800 کشته برجای گذاشته است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از یک میلیون سودانی آواره شده اند، از جمله 300000 نفر که به کشورهای همسایه پناه برده اند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام