عمل بای پس معده چيست؟

 

 

در این مقاله قصد داریم تا موضوع عمل بای پس معده چيست؟ مناسب چه کسانی است؟ و مزایای آن  را مورد بررسی قرار دهیم. پس ما را تا انتهای مقاله عمل بای پس معده چيست؟ همراهی کنید.

 

عمل بای پس معده چيست؟

دکتر سلیمی جراح چاقی و عمل بای پس معده یک نوع عمل جراحی به طریقه‌ ی لاپاراسکوپی است. افرادی که قصد لاغر شدن و کاهش وزن دارند، این عمل می ‌تواند کمک بزرگی برای آن‌ ها باشد. همچنین افرادی که  بیماری چاقی دارند، می ‌توانند این عمل را انجام دهند. (اشخاصی  که شاخص توده بدنی یا BMI آن ها ۴۰ یا بیشتر از آن باشد، چاقی مفرط دارند و از بهتر‌ین راه‌ های لاغری  و کاهش وزن، انجام دادن این عمل است.)

 در عمل بای پس معده، جراح متخصص، مسیر عبور مواد غذایی را تغییر می ‌دهد. به همین علت   به این  روش بای پس معده، میانبر نیز گفته می شود. در این عمل، اندازه معده کوچک می شود،  غذایی را که مصرف می کنید، بدون این که تمام حجم  معده را پرکند،  وارد روده می شود. عمل بای پس نه تنها باعث سیری زودرس می شود، بلکه معمولا غذای مصرف شده ی اضافی را که مستقیما وارد روده شده است، آماده دفع می ‌کند.

 

نام دیگراین عمل، روکس – ان – وای یا گاستریک بای پس ( Roux-en-Y gastric bypas) می باشد. اما در ایران مردم  این عمل را معمولاً به عمل جراحی بای پس معده می ‌شناسند.

 

 چرا افراد اضافه وزن دارند؟

معمولا عوامل زیر سبب اضافه وزن می شود:

·        ژنتیک

·        بیش از حد معمول وغیر استاندارد غذا خوردن

·        مصرف کردن برخی از داروها

·        افرایش سن

·        خواب کم

چگونگی انجام عمل بای پس معده

در عمل بای پس معده دو هدف مورد بررسی قرار می ‌گیرد. هدف اول این که فرد غذای کمتری مصرف کند و هدف دوم این که غذایی که مصرف شده، جذب کمتری به بدن داشته باشد. در واقع هدف نهایی عمل، کوچک کردن معده و کوتاه کردن روده باریک است.

در عمل بای پس معده، ابتدا معده را با دوختن و بریدن به دو قسمت تقسیم می کنند.  قسمت کوچکتر حجمی معادل 5 تا 10 درصد کل معده را داشته  که مسئولیت نگهداری غذا  در این قسمت را نیز دارد. قسمت بزرگترمعده با این که غذا وارد آن نمی شود، ولی در شکم باقی می‌ ماند و از شکم خارج نمی ‌شود تا وظایفش را همچنان انجام ‌دهد. درمرحله بعد، روده باریک که طول آن ۲متر و۸۰ سانتی متر می‌باشد، تا یک متر و۲۰ سانتی متر کوتاه می‌ شود. اما همواره در  بدن باقی می ‌ماند و به معده کوچک دوخته می ‌شود. سپس غذا وارد معده کوچک می ‌شود و به روده باریک کوتاه شده  وارد شده و عمل هضم صورت می ‌گیرد. با این روش، فرد مواد غذایی کمتری را دریافت می ‌کند و وزن قابل توجهی کم می ‌کند. به این ترتیب که معمولا در عرض ۱۸ ماه الی ۲ سال، ۸۰ درصد از وزن اولیه ‌ی خود را از دست می ‌دهد.

چه کسانی می ‌توانند عمل بای پس معده را انجام دهند؟

انجام عمل بای پس معده به بیمارانی توصیه می ‌شود که  توده بدنی آن ها بیش از 45 باشد یا شاخص توده بدنی بالای 35 و یک عارضه چاقی مانند دیابت داشته باشند. افرادی که دارای دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و یا به بیماری قلبی دچار هستند، و کسانی که با رژیم و ورزش نتوانسته‌ اند به وزن مناسبی برسند، می ‌توانند این عمل را انجام دهند.

این گونه از بیماران، بارها رژیم های غذایی مختلف را امتحان کرده اند، اما متاسفانه نتوانسته اند که به وزن ایده آل خود برسند. یا بعد از تمام شدن دوره ی رژیم درمانی و یا برنامه های ورزشی، وزنشان به وزن اولیه ی خود بازگشته‌  و یا حتی بیشتر از قبل شده است. این  بیماران به دلیل سپری کردن روزهای سخت رژیم وتحمل گرسنگی برای دوره‌ ی طولانی و محدود کردن خود از خوردن بسیاری از غذاها، روحیه ‌شان تضعیف می‌ شود.

 

مزایای عمل بای پس معده چیست؟

به جرأت می‌ توان گفت که یکی از بهترین روش‌ های کاهش وزن که خیلی از بیماران جواب دهی مثبت بالایی در آن دارند را باید عمل بای پس معده دانست.

این روش کاهش وزن، از حدود سال 2011 میلادی در بین افرادی که وزن بالایی داشتند، محبوبیت بالایی یافت. همچنین در سال 2015 میلادی، به عنوان محبوبترین روش برای درمان چاقی شناخته شد. اما به طور کلی؛ از فواید دیگر عمل بای پس معده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        بعد از انجام این عمل، بعد از حدود 18 تا 24 ماه، بیمار 70 درصد از وزن خود را ازدست خواهد داد و به وزنی که می‌ خواست و مورد ایده‌ آل خود بود، می ‌رسد.

·        مقدار مصرف غذای فرد به دلیل کاهش قابل توجه سایز معده، کم می ‌شود.

·        در این روش، مقدار کالری که از مصرف غذا  وارد معده ی او می ‌شود، بسیار کم است.

·        درمان دیابت نوع ۲ در این روش از عمل مشاهده شده و فرد بعد از انجام عمل بای پس معده، از بیماری دیابت نوع ۲ بهبود می ‌یابد.

·        این روش، سبب کاهش مصرف داروهای ناشی از فشار خون و کلسترول می شود.

·        با کاهش وزن، هورمون‌ ها دوباره فعال می ‌شوند و بدن فرد شروع به ترشح تستوسترون می ‌کند و سوخت و ساز بدن افزایش می ‌یابد.

·        افرادی که بیماری انمی و مرون دارند و از این بیماری رنج می ‌کشند، می‌ توانند این عمل را انجام دهند.

·        خطر و ریسک این عمل بسیار پایین است.

·        روده ی کوچک بعد از عمل، هیچ تغییری نمی‌ کند.

·        تحقیقات نشان می ‌دهد که از بین ۹۰ درصد افرادی که این عمل را انجام داده‌اند، ۵۰ درصد از آن ‌ها وزنی که از دست داده‌ اند، برگشت نداشته است.

 

مدت بستری شدن

مدت بستری شدن در بیمارستان و بهبودی این افراد، معمولا به مدت  2 شب در بیمارستان است و همچنین بعد از یک هفته می ‌توانند به زندگی عادی خود برگردنند.

رژیم غذایی بای پس معده

غذایی که شما مصرف می ‌کنید و این که چگونه غذا می خورید و یا به چه اندازه و میزان غذا میل می کنید، پس از جراحی بای پس معده تغییر می کند. سبک زندگی شما تغییر می کند و در این تغییر سبک، باید از یک رژیم غذایی مخصوص پیروی نمایید.

سه ماه اول بعد از عمل جراحی:

تا 2 روز بعد از عمل شما نمی ‌توانید غذایی را به صورت جامد میل کنید. بعد از آن، شما طبق یک رژیم پیشرفت کننده، غذاهای خاصی را که عمدتا به صورت مایع است، می ‌توانید مصرف کنید. هدف داشتن چنین رژیمی این است که طی یک برنامه ‌ی منظم، کمترین فشار را بر روی نقاطی که عمل در آن صورت گرفته، داشته باشید و به بدن شما فرصت بدهد تا با برنامه‌ ی غذایی جدید سازگار شده و به آن عادت کند.

معمولا بعد از عمل بای پس معده، توصیه می ‌شود تا مواد غذایی زیر را مصرف کنید:

 مایعات

پوره‌ها

غذاهای سفت و ترد