فرزندپروری ملایم در حال سوختن TikTok است. این سبک فرزندپروری چیست و چرا بحث برانگیز است؟

در TikTok، ویدیویی از پسر کوچکی وجود دارد که قهوه یخ زده را در تمام قفسه داخل خانه می‌ریزد. به جای اینکه مامان سر کودک فریاد بزند، او را می نشیند، با او صحبت می کند و سپس یک لیوان دیگر قهوه سرد به او می دهد.

این موضوع با تعجب بسیاری را برانگیخته است که چرا مادر به فرزندش یاد نمی دهد بهتر او را سرزنش کند یا به خاطر اعمالش تنبیهش کند. اما این دنیای فرزندپروری ملایم است و به جدیدترین و ویروسی ترین روند در TikTok تبدیل شده است.

به اطراف پلتفرم نگاه کنید و #پدر و مادری مهربان میلیون ها فالوور به دست آورده است و اینفلوئنسرها نکاتی را در مورد این سبک متفاوت و غیرمعمول از فرزندپروری به اشتراک می گذارند. در حال حاضر، 3.7 میلیارد بازدید از TikTok دارد و این تعداد فقط در حال افزایش است. در اینستاگرام نیز، این روند بیش از 800000 پست و لایک های بی شماری دارد.

تماشا کردن:

تماشا کنید: مردی از کامیون بالا می‌رود، بزها را در جاده پرتاب می‌کند. ویدیو ویروسی می شود

تماشا کردن:

تکان دهنده! دختر مدرسه ای بر اثر انفجار تلفن همراه در دستش جان باخت

اما دقیقاً چه چیزی به معنای فرزندپروری ملایم است؟ آیا این روش خوبی برای تربیت فرزندان است؟ آیا والد مهربان بودن معایبی دارد؟ ما شما را به دنیای فرزندپروری ملایم می بریم و A تا Z این سبک را توضیح می دهیم.

فرزندپروری ملایم چیست؟

ممکن است برای برخی افراد جدید به نظر برسد، اما این سبک از فرزندپروری مدتی است که رایج شده است. اما اخیراً به دلیل TikTok و دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. در هند، فرزندپروری ملایم با هزاران نفر از والدین روبه‌رو شده است که این سبک را به روش سنتی هویج و چماق ترجیح می‌دهند، جایی که کلمات «انضباط» و «تنبیه»، حتی بدنی، رایج هستند.

اما فرزندپروری ملایم چیست؟ فرزندپروری ملایم یک سبک تربیتی در تربیت فرزندان است که به والدین اجازه می دهد تا با فرزندان کوچک خود شریک شوند تا رشد و تکامل آنها را ارتقا دهند. از خوب یا بد دیدن رفتار کودک دور می شود.

دکتر دن پیترز، روانشناس و مجری پادکست رد پای والدین، گفت OprahDaily.comفرزندپروری ملایم شکلی از فرزند پروری مثبت است که بر درک رفتار کودک از طریق همدلی و احترام، دادن انتخاب در مقابل دستورات و پاسخگویی به گونه ای که سطوح فکری و رشدی کودک را در نظر می گیرد، تاکید دارد.

در حالی که هر خانواده ممکن است این کار را به طور متفاوت در خانواده خود انجام دهد، اصول کلی پشت والدین ملایم همدلی، احترام و درک است. متخصص اطفال کارن استرلا، MD، توضیح می دهد کلیولند کلینیک“ایده این است که بیشتر شبیه یک مربی برای فرزند خود باشید تا یک تنبیه کننده.”

یک مثال ساده از فرزند پروری ملایم زمانی است که والدین برای کار آماده هستند و سعی می کنند فرزند خود را به مدرسه رها کنند و کودک عصبانی می شود. روش سنتی برای متوقف کردن کودک این است که والدین آنها را سرزنش کنند و به آنها دستور دهند که عجله کنند.

فرزندپروری ملایم TikTok را می سوزاند این سبک فرزندپروری چیست و چرا بحث برانگیز است
وقتی کودکی عصبانی می شود، یک والدین آرام می نشیند و به جای فریاد زدن می پرسد چه چیزی اشتباه شده است. این در مورد دادن انتخاب به جای دستورات است. تصویر مورد استفاده برای اهداف بازنمایی/رویترز

با این حال، یک «والد مهربان» قبل از ترک خانه برای تعیین انتظارات، آرام و محکم می ماند. ممکن است والدین به جای فریاد زدن، مکث کنند و کودک را در جایی که هستند ملاقات کنند. و شاید بگویید: “من شما را در مدرسه رها می کنم و سپس می روم سر کار. باید به موقع بریم از شما انتظار دارم که وقتی من آماده رفتن شدم، با کفش‌هایتان دم در آماده باشید. اگر آماده نباشی، هر دو دیر می‌رسیم و من عصبانی خواهم شد. اگر عصبانی شوم، امتیازات را از دست خواهی داد.»

مثال دیگر این است که بگویید: «وقتی به موقع آماده نمی شوی، به احساسات من آسیب می رساند و من را مضطرب می کند. چرا روزگار سختی داری؟»

ایده ی پشت پرده ی ملایم این است که والدین نباید عجله کنند و فوراً فرزندان خود را محکوم کنند. در عوض باید متوقف شوند و به صحبت های فرزندشان گوش دهند.

در گسترده‌ترین عبارت، در تربیت ملایم، والدین به جای دستور به کودک حق انتخاب می‌دهند و از پاداش، تنبیه و تهدید اجتناب می‌کنند. به جای صدور فرمان، والدین تلاش می‌کنند تا بفهمند چرا کودک در وهله اول رفتار می‌کند.

چگونه فرزند پروری ملایم بوجود آمد؟

فرزندپروری ملایم تا حدی به خاطر نویسنده بریتانیایی سارا اوکول اسمیت تبدیل به جنبشی شد. او 13 کتاب برای والدین با موضوع فلسفه “مهربان” نوشته است. Ockwell-Smith یک متخصص اطفال یا یک عصب شناس نیست. با این حال، او والدین چهار فرزند خود است.

صحبت کردن با خودیاوکول اسمیت گفت که TikTok این حرکت را با سرعتی سریع به جلو سوق داده است، اما این روش بدون توجه به افزایش تحقیقاتی که از مزایای آن حمایت می کند، به جریان اصلی تبدیل می شود.

همچنین بخوانید: بزرگ کردن “آنها”: روند جدید فرزندپروری که در آن کودکان بدون جنسیت بزرگ می شوند

مزایا و معایب فرزندپروری ملایم چیست؟

طرفداران فرزندپروری ملایم به این شکل قسم می خورند و می گویند که به تربیت فرزندانی با اعتماد به نفس، مستقل و شاد کمک می کند. این رویکرد همچنین هدف بلندمدت ارتقای هوش هیجانی را دارد. ایده این است که با بزرگ‌تر شدن کودکان یاد می‌گیرند که احساسات خود را با دقت بیشتری شناسایی کنند و مناسب‌تر عمل کنند.

برخی از درمانگران و روانشناسان کودک همچنین مشاهده می کنند که فرزندپروری ملایم یا به قول برخی آن را “والدین محترمانه” یا حتی فرزندپروری آگاهانه ممکن است به بهبود سلامت روانی و عاطفی منجر شود و از روابط سالم حمایت کند. والد و فرزند با هم کار می کنند و کودک تشویق می شود تا احساسات خود را به شیوه ای که از نظر اجتماعی پذیرفته شده و متناسب با سنش است بیان کند.

والدینی که فرزندپروری ملایم را انجام می دهند نیز در برابر این تصور غلط استدلال می کنند که فرم به معنای عدم انضباط است. اوکول اسمیت می‌گوید که نظم و انضباط عبارت است از آموزش رفتار، برقراری ارتباط و تنظیم احساسات به کودکان، نه اینکه مثلاً هنگام بدرفتاری کودک، عصبانیت خود را از دست بدهید.

صحبت کردن با واشنگتن پستاو گفت: “اگر می خواهید کودکانی مهربان، با ملاحظه، آرام و از نظر عاطفی ایمن تربیت کنید، با فریاد زدن، شرمساری، زورگویی و تنبیه آنها به این هدف نخواهید رسید.”

او می افزاید: «انضباط [of gentle parenting] مشارکتی است و بر تدریس تمرکز دارد. این بدان معنا نیست که کودکان در حال شورش و کنترل خارج از کنترل هستند. ما هنوز هم حد و مرز داریم. ما همچنان می گوییم نه. ما رفتار ناامن و آسیب زا را متوقف خواهیم کرد.»

فرزندپروری ملایم TikTok را می سوزاند این سبک فرزندپروری چیست و چرا بحث برانگیز است
هرچند فرزندپروری ملایم آسان نیست. این مستلزم آن است که والدین صبور باشند و مایل باشند با فرزندشان وقت بگذرانند، نه کاری که همه توان انجام آن را داشته باشند. تصویر مورد استفاده برای اهداف نمایشی/Pixabay

اوکول اسمیت همچنین خاطرنشان می کند که کودکانی که از طریق فرزندپروری ملایم تربیت می شوند، کمتر دچار اضطراب یا اعتماد به نفس پایینی می شوند.

اندرو گارنر، متخصص اطفال، احساسات مشابهی با اوکول اسمیت دارد. او خاطرنشان می کند که والدین ملایم می تواند «تحمل پریشانی» را ایجاد کند، که می تواند به کودکان کمک کند تا سازگاری و کنار آمدن با احساسات قوی را بیاموزند. این بدان معناست که وقتی این کودکان در آینده استرس را تجربه می کنند، می دانند چگونه با آن به شیوه ای سالم کنار بیایند.

اما در حالی که بسیاری از مزایای فرزندپروری ملایم حمایت می کنند، این امر خالی از انتقاد نیست. برخی استدلال می‌کنند که در این سبک از والدین که بیش از حد سهل‌گیر شوند و حد و مرزها و انتظارات مناسبی برای رفتار تعیین نکنند، پتانسیل وجود دارد.

همچنین بخوانید: چرا بچه ها در ایتالیا حق قانونی دارند که پدربزرگ و مادربزرگ خود را نبینند؟

برخی از والدین نیز استدلال می کنند که این کار خسته کننده است. مقاله ای در اهل نیویورک در سال 2022 این احساسات منعکس شده بود. «این همه لحظات زیبای فرزندپروری حکیم نیست، جایی که والدین و فرزند از یک عصبانیت تکامل یافته تر و همدل تر بیرون می آیند. در تئوری، دوست داشتنی است. در عمل، اکثر ما خسته، سردرگم و به دنبال رویکردی هستیم که برای ما والدین چندان سخت نباشد.»

همچنین این انتقاد وجود دارد که فرزندپروری ملایم فقط توسط والدین خانه‌نشین و خانواده‌هایی که از لحاظ اقتصادی مرفه هستند امکان‌پذیر است. کاترین رینولدز لوئیس، مربی والدین و نویسنده کتاب والدین خبر خوب درباره رفتار بد، گفت خودی والدینی که کار تمام وقت دارند، یا آنهایی که در جوامعی با سیاست های کاری کمتر دوستدار خانواده زندگی می کنند، ممکن است متوجه شوند که به دلیل کمبود زمان و منابع، برای تقلید از نوع فرزندپروری ملایمی که در TikTok می بینند، دچار مشکل می شوند.

در نتیجه، در حالی که والدین ملایم به نظر روش خوبی برای تربیت فرزندان است، ممکن است برای همه مناسب نباشد. همچنین، نباید آن را به عنوان راهی جادویی برای به دست آوردن فرزندان بهتر دید. همانطور که یکی از والدین خاطرنشان کرد، “اگر چیزی پیدا کردید، هر چه که هست، و برای خانواده شما کار می کند، شگفت انگیز است، به انجام آن ادامه دهید.”

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام