فعالیت و انجام ورزش بعد از کاشت مو

امروزه ریزش مو مشکلی استرس زاست که ممکن است هر کسی را درگیر کند. در این بین روش های درمانی زیادی برای این معضل در نظر گرفته شده است؛ روش هایی از قبیل قرص، شامپو و محلول های مختلف. با این حال برخی افراد باور دارند بهترین درمان برای این معضل کاشت مو است؛ به این ترتیب به دنبال بهترین و مناسب ترین روش برای کاشت مو می گردند.

بعد از هر عمل جراحی و به منظور تسریع روند بهبودی لازم است مراقبت های مختلفی از جمله ورزش هایی انجام گیرد؛ کاشت مو نیز از این قضیه مستثنی نیست. برای اینکه در این زمینه به نتایج عالی دست یابیم، باید به نکاتی از قبیل تغذیه بعد از کاشت مو، نحوه استحمام و شستشوی سر، فعالیت و انجام ورزش بعد از کاشت مو یا فعالیت بدنسازی بعد از کاشت مو وغیره توجه کرد.

برای بسیاری از افرادی که برای کاشت مو اقدام می کنند، این سوال مطرح می شود که بعد از چه مدت از کاشت مو می توان ورزش کرد؟! این مقاله بر آن است در این باره اطلاعاتی هرچند مختصر در اختیار شما قرار دهد؛ با ما همراه باشید.

انجام ورزش بعد از کاشت مو بعد از چه مدت امکان پذیر است؟

کاشت مو چه به روشFUT و چه FUE قطعا نوعی روش پزشکی بسیار جدی است که برای درمان ریزش مو به کار می رود؛ لذا مراقبت های بعد از کاشت مو از اهمیت زیادی برخوردار است. اما این مطلب به این معنی نیست که شما تمامی فعالیت های طبیعی و روزمره پیش از آن را کنار بگذارید.

با همه این اوصاف آیا می توان بعد از کاشت مو به ورزش های سنگین پرداخت؟ سخت بودن فعالیت ورزشی بعد از کاشت مو مضراتی را در پی دارد؟

توصیه اکید پزشکان بر این است که دست کم تا ده روز بعد از کاشت مو بیمار باید از ورزش های سنگین اجتناب کند؛ البته در این زمینه باید از پزشک جراح خود مشورت بگیرید.

هنگام کاشت مو برش های ریزی روی پوست سر ایجاد می شود که پیوند کاشت مو در این نقاط انجام گیرد. از آنجایی که پیوند جدید مو بسیار شکننده است، در روزها و هفته های بعد از عمل برای تسریع روند بهبودی و محافظت از پوست سر باید مراقبت زیادی از آن صورت گیرد؛ لذا انجام فعالیت های سنگین می تواند تهدیدی برای پیوند کاشت مو باشد و نتایج کار را با چالش مواجه کند.

دلایل عدم ورزش سنگین بعد از کاشت مو

انجام فعالیت های سنگین برای افرادی که به تازگی عمل کاشت مو را انجام داده اند، آثار زیان باری را به دنبال دارد. بسیاری از افراد در این زمینه اطلاعات چندانی ندارند. در اینجا به چند دلیل ورزش نکردن بعد از کاشت مو اشاره می کنیم.

مشکلات فشار خون

هنگام انجام ورزش های سنگین، ضربان قلب افراد بالا می رود. متعاقبا فشار خون نیز افزایش پیدا می کند. همه این موارد باعث می شود احتمال خون ریزی در ناحیه گیرنده پوست سر یا ناحیه اهدا کننده افزایش یابد.

 

دردسرهای تعریق

پوست سر بعد از پیوند بسیار حساس است؛ لذا باید از انجام فعالیت هایی از قبیل سونا، دویدن یا ورزش های سنگین اجتناب شود. تعریقی که در نتیجه این فعالیت ها ایجاد می شود، امکان دارد به پیوندهای جدید مو آسیب برساند.

آسیب های ناشی از کشش

بعد از کاشت مو از تمرینات ورزشی خاصی که باعث کشش پشت گردن می شود، اجتناب کنید؛ چراکه باعث صدمه دیدن زخم FUT می شود. بنابراین دو ماه بعد از انجام چنین عملی انجام ورزش های کششی را کنار بگذارید.

 

بعد از چه مدت از کاشت مو می توان ورزش کرد؟

بازگشت به فعالیت های ورزشی بعد از انجام عمل کاشت مو برای هر بیمار متفاوت است و متناسب با شرایط جسمانی او تعیین می شود. در کلینیک رویان سلامت این امکان فراهم شده است که برای هر بیمار بسته به شرایط بدنی و فردی، مشاوره های ویژه و تخصصی ارائه شود؛ چراکه این دستورالعمل ها در تسریع روند بهبودی و ترمیم زخم ها بیش از پیش مفید خواهد بود.

به عنوان یک راهنمای کلی باید گفت؛ بلافاصله بعد از جراحی از هر گونه فعالیت غیرضروری حتی فعالیت های سبک از قبیل یوگا، پیاده روی و غیره دوری کنید. حتی از خم کردن و بالا بردن سر به صورت خودآگاه نیز جلوگیری کنید؛ چراکه این ناحیه از سر دارای تورم است و باید با مراقبت های ویژه سطح تورم را به حداقل رساند.

به این ترتیب انجام ورزش بعد از کاشت مو، یک تا سه روز به هیچ وجه توصیه نمی شود. بعد از طی این مدت، در روز چهارم الی نهم فعالیت های سبکی مانند یوگا یا پیاده روی مجاز است. توصیه اکید بر این است در این بازه زمانی از انجام فعالیت هایی نظیر دویدن یا ورزش های قلبی که باعث تعریق بیشتر می شود، به شدت اجتناب شود.

 

پس از گذشت ده روز از کاشت مو، پوست سر شما نباید پوسته پوسته یا متورم باشد. به همین دلیل انجام فعالیت های سنگین ورزشی که به بروز چنین شرایطی کمک می کند، تا مدت زمان مشخصی ممنوع است. انجام ورزش بعد از کاشت مو پس از گذر این مدت، مجاز است و خطری بیمار را تهدید نمی کند. انجام برخی از تمرینات از قبیل کار با وزنه نیز مشکلی را برای فرد ایجاد نمی کند.

بعد از چهار هفته این امکان برای بیمار فراهم است که حتی به ورزش بدنسازی بعد از کاشت مو نیز روی آورد.

 

مراقبت های ورزشی که بیمار باید بعد از کاشت مو باید انجام دهد!

زمانی که بیمار برای کاشت مو اقدام می کند، کادر درمان مشاوره هایی را در زمینه مراقبت های بعد از این نوع جراحی در اختیار وی قرار می دهد که رعایت آن الزامی است. در غیر اینصورت نتیجه ای ایده آل را دربر نخواهد داشت. خودداری از ورزش های سنگین که در این مقاله به صورت مفصل به آن پرداخته شد، یکی از این مسائل مراقبتی است.

علاوه‌بر خودداری از ورزش های سنگین و خطرناک که باعث آسیب به ریشه های تازه مو می شوند، باید حتی پس از گذشت دوره مجاز نیز از تا مدت ها از انجام ورزش های سنگین در بازه های طولانی مدت پرهیز شود. نه تنها ورزش، بلکه هر نوع تحرکی که می تواند این ناحیه از بدن را تحریک کند، در لیست تحریم شما قرار خواهد گرفت. کمی صبور باشید و اجازه دهید نتایج مورد نظر خود را ببینید؛ سپس فرصت دارید که به پروسه تمرینات خود دوباره ادامه دهید.

 

به طور کلی تمام دستورالعمل های مذکور بسیار کلی هستند و هر بیمار بعد از کاشت مو ملزم به رعایت این قوانین است؛ لذا هر بیمار باید از جراح خود مشورت های لازم را اتخاذ کند. کلینیک رویان سلامت با داشتن کادر درمانی مجرب و کارکشته آماده ارائه هر گونه اطلاعات و پشتیبانی کامل در طول هفته ها یا ماه ها بعد از کاشت مو است.

سوالات متداول بعد از کاشت مو

افراد بسیاری برای کاشت مو می خواهند اقدام کنند، به خصوص ورزشکاران که انجام ورزش های سنگین به جزء لاینفک زندگی آنها تبدیل شده است. اینان با ابهامات بسیاری در این زمینه مواجه هستند که این اقدام را برای آنها به کاری سخت تبدیل می کند؛ چراکه گمان می برند از فعالیت های روزمره خود دور خواهند ماند و انجام ورزش بعد از کاشت مو برای آنها به امری محال تبدیل خواهد شد.

اینکه چند وقت بعد از کاشت مو می توان ورزش کرد، ذهن بسیاری از متقاضیان را درگیر کرده است. به این ترتیب با طیب خاطر برای کاشت مو اقدام کنند.

آیا بعد از کاشت مو می توان ورزش کرد؟

پاسخ بله است. بسیاری از افراد بر این گمان اشتباه هستند که شروع ورزش بعد از کاشت مو دیگر امکان پذیر نیست؛ اما سخت در اشتباه هستند. کافی است برای رسیدن به نتایج ایده آل، مدتی از این نوع جراحی بگذرد. سپس انجام فعالیت های ورزشی حتی انواع سنگین آن امکان پذیر خواهد بود.

چند وقت  بعد از کاشت مو می توان ورزش کرد؟

باید یک تا سه روز بدون هیچ گونه فعالیت ورزشی سپری کنید. بعد از آن یعنی در روز چهارم به بعد از فعالیت های سبکی چون پیاده روی یا یوگا این کار را ادامه دهید.

چه مدت طول می کشد پوست سر بیمار بهبود یابد؟

پوست سر معمولا ده روز بعد از انجام عمل جراحی بهبود می یابد و دیگر اثری از پوسته پوسته شدن یا تورم نخواهد بود. البته میانگین بهبودی در افراد مختلف متفاوت است که کاملا به شرایط جسمانی آن ها بستگی دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص با کلینیک رویان سلامت همراه باشید.