لاوروف روسیه با لولا داسیلوا ملاقات کرد. آمریکا برزیل را به تبلیغات “طوطی وار” مسکو در مورد اوکراین متهم می کند

لاوروف روسیه با لولا داسیلوا ملاقات کرد.  آمریکا برزیل را به تبلیغات

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای برزیلی خود مائورو ویرا (خارج از چارچوب) در کاخ Itamaraty در برازیلیا در 17 آوریل 2023 صحبت می کند. (عکس از EVARISTO SA / AFP)

برازیلیا: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه با لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل دیدار کرد. خبرگزاری فرانسه. لولا اخیراً از سفری به چین و امارات متحده عربی بازگشته است که در طی آن با متهم کردن ایالات متحده به “تشویق جنگ” در اوکراین، انتقادهای غرب را برانگیخت.

وی همچنین اظهار داشت که آمریکا و اروپا «باید صحبت درباره صلح را آغاز کنند» و مسئولیت این جنگ بر عهده کیف است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه از پیشنهاد لولا برای تسهیل مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ 14 ماهه استقبال کرد. خبرگزاری فرانسه.

اما این دیدار و اظهارات اخیر لولا، انتقاد کاخ سفید را برانگیخت که منجر به حمایت از اوکراین شد.

مطابق با خبرگزاری فرانسهجان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «در این مورد، برزیل بدون توجه به واقعیات، تبلیغات روسیه و چین را طوطی وار انجام می دهد.»

مائورو ویرا، وزیر خارجه برزیل که پیش از این با لاوروف صحبت کرده بود، پس از آن پاسخ داد و گفت: «نمی‌دانم او چگونه و چرا به این نتیجه رسیده است، اما اصلا موافق نیستم».

برزیل از پیوستن به کشورهای غربی در تحریم روسیه به دلیل تهاجم این کشور خودداری کرده و از ارسال مهمات به اوکراین خودداری کرده است.

لولا قبل از سفر پیشنهاد ایجاد گروهی از کشورها برای میانجیگری در جنگ را داده بود و گفته بود که در پکن در این مورد بحث خواهد کرد.

لاوروف پس از دیدار با همتای برزیلی خود در روز دوشنبه گفت: “ما از دوستان برزیلی خود به خاطر درک واضح آنها از پیدایش وضعیت (در اوکراین) سپاسگزاریم. ما از تمایل آنها برای کمک به یافتن راه‌هایی برای حل این وضعیت سپاسگزاریم.»

لاوروف گفت: ما علاقه مندیم که مناقشه را در اسرع وقت حل کنیم.

اما وی افزود که هر راه حلی باید مبتنی بر “چند قطبی” باشد و غرب را به “تلاش برای تسلط بر عرصه بین المللی” متهم کرد.

سفر لاوروف به برزیل پس از آن انجام شد که سلسو آموریم، مشاور ارشد سیاست خارجی لولا، در ماه مارس با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کرملین برای گفتگو درباره آغاز مذاکرات صلح دیدار کرد.

برزیل اولین مقصد لاوروف در سفر یک هفته ای به آمریکای لاتین است که شامل ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا می شود که همگی روابط نامطلوبی با ایالات متحده دارند.

به گفته لاوروف و ویرا، گفتگوهای آنها انرژی و تجارت را نیز شامل می شود.

بر اساس گزارش ها، حدود یک چهارم واردات کودهای شیمیایی برزیل از روسیه انجام می شود و دو کشور در سال گذشته رکورد 9.8 میلیارد دلار تجارت دوجانبه داشتند. خبرگزاری فرانسه.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام