مقامات ایالات متحده در تلاش برای کشف منبع نشت اطلاعات هستند

مقامات ایالات متحده در تلاش برای کشف منبع نشت اطلاعات هستند

عکس فایل: ساختمان پنتاگون در آرلینگتون ویرجینیا دیده می شود. رویترز/تصویر نمایندگی

واشنگتن: پس از اینکه اسناد بسیار محرمانه حاوی اطلاعات از پدافند هوایی اوکراین تا آژانس جاسوسی موساد اسرائیل در فضای مجازی منتشر شد، مقامات آمریکایی تحقیقاتی را برای مشخص کردن منبع افشای اطلاعات آغاز کردند.

چند کارشناس در ایالات متحده مشکوک هستند که شخصی در داخل کشور به دلیل ماهیت اطلاعاتی که به موضوعاتی مانند اوکراین، چین، خاورمیانه و آفریقا می پردازد، اسناد مورد نظر را فاش کرده است.

مایکل مولروی، یک مقام ارشد سابق پنتاگون به این موضوع گفت رویترز“اکنون تمرکز بر این است که این اطلاعات درز ایالات متحده باشد، زیرا بسیاری از اسناد فقط در دست ایالات متحده بود.”

احتمال وجود یک عنصر طرفدار روسیه در پشت این افشاگری توسط بازرسان رد نشده است. مقامات می گویند که اگر یک منبع خارجی در پشت این افشاگری وجود داشته باشد، این یکی از جدی ترین نقض های امنیتی خواهد بود که ایالات متحده از زمان پرونده ویکی لیکس که بیش از 700000 سند، ویدئو و تلگراف دیپلماتیک در این پلتفرم ظاهر شد، شاهد خواهد بود.

پس از افشای نشت، رویترز رویترز بررسی شده بیش از 50 سند با عنوان “محرمانه” و “بسیار محرمانه” را که برای اولین بار در ماه گذشته در وب سایت های رسانه های اجتماعی ظاهر شد، با Discord و 4Chan بررسی کرده است. در حالی که برخی از این اسناد هفته ها پیش منتشر شده بود، وجود آنها برای اولین بار در روز جمعه توسط سازمان گزارش شد نیویورک تایمز.

اگرچه صحت اسناد را نمی توان به طور مستقل تأیید کرد رویترزبرخی از جزئیات ذکر شده در آنها در مورد برآورد تلفات میدان نبرد از اوکراین صحبت می کند که به نظر می رسد برای به حداقل رساندن خسارات وارده توسط طرف روسیه تغییر کرده است. مشخص نیست که چرا حداقل یکی از آنها طبقه بندی نشده است اما شامل اطلاعات فوق سری است. برخی از اسناد دارای علامت “NOFORN” هستند، به این معنی که نمی توان آنها را در اختیار اتباع خارجی قرار داد.

دو مقام آمریکایی درگیر در این تحقیقات گفتند که احتمال دستکاری اطلاعات روی اسناد برای گمراه کردن بازرسان پس از افشای آنها نیز منتفی نیست. آنها همچنین هشدار دادند که ممکن است اطلاعات نادرست برای آسیب رساندن به منافع امنیتی آمریکا منتشر شده باشد.

در بیانیه‌ای روز یکشنبه، پنتاگون اعلام کرد که در حال بررسی اعتبار اسناد عکس‌برداری شده است که «به نظر می‌رسد حاوی مطالب حساس و بسیار طبقه‌بندی شده‌اند».

پنتاگون این موضوع را به وزارت دادگستری ارجاع داده است که تحقیقات جنایی را آغاز کرده است.

بایدن هفته گذشته گفت: «اسناد جنگی محرمانه که جزئیات برنامه‌های مخفی آمریکا و ناتو برای ایجاد ارتش اوکراین پیش از حمله برنامه‌ریزی‌شده علیه روسیه را نشان می‌دهد، این هفته در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام