مقامات می گویند که آژانس های امنیت ملی ایالات متحده ارتباطات اطلاعات خصوصی را پس از نشت مخرب بررسی می کنند

واشنگتن: به گفته سه مقام آمریکایی، آژانس های امنیت ملی ایالات متحده در حال بررسی نحوه انتقال خصوصی ترین اطلاعات خود در داخل دولت ایالات متحده و مدیریت پیامدهای دیپلماتیک افشای چندین مقاله خصوصی هستند.

به گفته یکی از این افراد، بازرسان همچنین در تلاش هستند تا بفهمند چه کسی یا چه کسی توانایی و انگیزه افشای گزارش های اطلاعاتی را داشته است. افشای این اطلاعات ممکن است بدترین از زمان انتشار هزاران مقاله دولتی ایالات متحده توسط ویکی لیکس در سال 2013 بوده باشد.

رویترز بیش از 50 سند با عنوان “محرمانه” و “بسیار محرمانه” را بررسی کرده است که برای اولین بار در ماه مارس در سایت های رسانه های اجتماعی ظاهر شد و ظاهرا جزئیات آسیب پذیری های نظامی اوکراین و اطلاعاتی درباره متحدانش از جمله اسرائیل، کره جنوبی و ترکیه را فاش می کند.

رویترز به طور مستقل صحت سند را تأیید نکرده است. مقامات ایالات متحده گفته اند که برخی از اسنادی که تخمین تلفات میدان نبرد از اوکراین را ارائه می دهد، به نظر می رسد که به منظور دست کم گرفتن تلفات روسیه تغییر یافته است.

برخی از حساس ترین اطلاعات ظاهراً مربوط به قابلیت ها و کاستی های نظامی اوکراین است.

وزارت دادگستری تحقیقات جنایی را برای افشای این اسناد آغاز کرده است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: پنتاگون از این فرصت استفاده کرده است تا به میزان گسترده ای که برخی اطلاعات در داخل به اشتراک گذاشته می شود و اطمینان حاصل کند که افرادی که به آن نیاز ندارند دیگر به آن دسترسی ندارند، استفاده کرده است.

این مقام گفت که این کار گهگاه در داخل پنتاگون و جامعه اطلاعاتی انجام می‌شد، اما افشای اطلاعات باعث شد تا نگاهی دوباره به برخی از فهرست‌های توزیع شود.

این مقام افزود: پنتاگون به بررسی رویه‌هایی که بر نحوه اشتراک‌گذاری برخی از حساس‌ترین اسرار ایالات متحده نظارت دارد، ادامه می‌دهد.

کریس میگر، سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «گام‌هایی برای بررسی دقیق‌تر نحوه توزیع این نوع اطلاعات و به چه کسی وجود دارد.»

میاگر گفت که لوید آستین، وزیر دفاع، ابتدا در 6 آوریل در مورد اطلاعات فاش شده مطلع شد و در 7 آوریل شروع به دعوت از رهبران ارشد به صورت روزانه برای بحث در مورد درز اطلاعات کرد.

او افزود که به نظر می‌رسد این اسناد در قالبی مشابه با اسنادی هستند که برای ارائه به‌روزرسانی‌ها به رهبران ارشد استفاده می‌شوند، اما به نظر می‌رسد برخی از تصاویر تغییر کرده‌اند.

یکی دیگر از مقامات گفت که برخی از اسناد به احتمال زیاد در دسترس هزاران نفر از افراد دارای مجوزهای امنیتی ایالات متحده و دولت متحدان آنها علیرغم بسیار حساس بوده است، زیرا اطلاعات مستقیماً بر آن کشورها تأثیر می گذارد.

اولین مقام گفت که تعداد افرادی که به اسناد دسترسی داشتند نشان می دهد که اطلاعات حساس احتمالاً به طور گسترده با پرسنلی به اشتراک گذاشته شده است که ممکن است به جزئیات برخی از اسناد موجود نیاز نداشته باشند.

اولین مقام گفت: «پنتاگون نیاز داشت دسترسی لجام گسیخته به برخی از حساس ترین اطلاعات را در صورتی که دلیل موجهی برای داشتن آن نداشته باشد، محدود کند».

این دو مقام همچنین گفتند که اگرچه افشای اطلاعات بسیار نگران‌کننده بود، اما بسیاری از آنها فقط عکس‌های لحظه‌ای از زمان فوریه و مارس را ارائه کردند – زمانی که تاریخ آنها مشخص شد – اما به نظر نمی‌رسد چیزی در مورد عملیات آینده فاش کنند.

اگرچه به نظر می‌رسد این انتشار جدی‌ترین درز عمومی اطلاعات طبقه‌بندی شده در سال‌های اخیر است، اما مقامات می‌گویند که تا کنون به مقیاس و دامنه ۷۰۰ هزار سند، ویدئو و تلگراف دیپلماتیکی که در سال ۲۰۱۳ در وب‌سایت ویکی‌لیکس ظاهر شد، نمی‌رسد.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته در جریان این درز اطلاعات قرار گرفت.

ما نمی دانیم چه کسی مسئول این است. و ما نمی دانیم که آیا آنها بیشتر (که) قصد دارند پست کنند یا نه… آیا این موضوع برای ما نگران کننده است؟ کربی به خبرنگاران گفت: حق با شماست.

جست‌وجوی انگیزه

اولین مقام افزود: از زمانی که افشای فعلی برای اولین بار در ماه مارس فاش شد، بازرسان تئوری هایی را دنبال کردند، از افرادی که به سادگی اسناد را برای نشان دادن کارهایی که انجام می دادند به اشتراک می گذاشتند تا یک خال در داخل جامعه اطلاعاتی یا ارتش آمریکا.

دانیل هافمن، افسر مخفی ارشد سابق سیا، گفت که با توجه به فعالیت‌های گذشته آژانس‌های اطلاعاتی مسکو، «به احتمال زیاد» عوامل روسی اسناد مربوط به اوکراین را به عنوان بخشی از عملیات اطلاعات نادرست روسیه منتشر کرده‌اند.

او گفت که چنین عملیات‌هایی یک رویه «کلاسیک» سرویس‌های جاسوسی روسیه برای افشای اسناد معتبری است که در آن اطلاعات نادرست درج کرده‌اند.

او گفت که به نظر می رسد هدف ایجاد شکاف بین اوکراین و ایالات متحده، بزرگترین تامین کننده حمایت نظامی کیف است.

برخی از کارشناسان امنیت ملی و مقامات آمریکایی می گویند با توجه به گستردگی موضوعاتی که در این اسناد پوشش داده می شود، گمان می کنند که فاش کننده ممکن است آمریکایی باشد، اما آنها بازیگران طرفدار روسیه را رد نمی کنند. آنها گفتند که با پیشرفت تحقیقات می توان نظریه های بیشتری را توسعه داد.

کرملین و سفارت روسیه به درخواستی برای اظهار نظر درباره دست داشتن در افشای اطلاعات پاسخی ندادند.

اوکراین گفت رئیس جمهور این کشور و مقامات ارشد امنیتی روز جمعه برای بحث در مورد راه های جلوگیری از افشای اطلاعات ملاقات کردند.

تاثیر بر متحدان

این افشاگری ها قبلاً با واکنش برخی از دولت های خارجی مواجه شده است.

روز یکشنبه، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، سندی را که مدعی است سازمان اطلاعاتی موساد اعتراضات اخیر علیه نتانیاهو را تشویق کرده است، به عنوان سندی “غم انگیز و بدون هیچ پایه ای” توصیف کرد.

یک مقام ریاست جمهوری کره جنوبی گفت که این کشور از گزارش های مربوط به اسناد فاش شده آگاه بوده و قصد دارد «مسائل مطرح شده» را با واشنگتن گفتگو کند.

یکی از این اسناد جزئیات گفتگوهای داخلی میان مقامات ارشد کره جنوبی را در مورد فشارهای آمریکا بر سئول برای تامین تسلیحات به اوکراین و سیاست این کشور مبنی بر عدم انجام این کار بیان می کرد.

جاسوسی ایالات متحده و سایر کشورها از متحدان خود غیر معمول نیست. اما افشای عمومی چنین جاسوسی ناراحت کننده است.

دومین مقام دفاعی آمریکا که با رویترز مصاحبه کرد گفت: «بازسازی اعتماد با متحدانمان مدتی طول می کشد».

مایکل مولروی، یکی از مقامات ارشد سابق پنتاگون، تأثیر ماندگار را کمرنگ کرد. ممکن است مشکلات کوتاه مدتی برای روابط ایجاد کند، اما من معتقدم در بلندمدت منافع مشترک بین کشورها همچنان قوی خواهد بود.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام