موشک عظیم اسپیس ایکس دقایقی پس از برخاستن از تگزاس منفجر شد

موشک عظیم اسپیس ایکس دقایقی پس از برخاستن از تگزاس منفجر شد

فضاپیمای SpaceX از Starbase در بوکا شیکا، تگزاس پرتاب می شود. AP

جزیره پادر جنوبی، تگزاس: چند دقیقه پس از برخاستن از اولین پرواز آزمایشی خود در روز پنجشنبه، موشک عظیم جدید اسپیس ایکس آتش گرفت و به سمت خلیج مکزیک سقوط کرد.

از لبه جنوبی تگزاس، نزدیک به مرز مکزیک، کسب و کار ایلان ماسک برنامه ریزی کرد تا موشک استارشیپ تقریباً 400 فوتی (120 متری) را در یک سفر دور دنیا پرتاب کند. نه انسان و نه ماهواره در این هواپیما نبودند.

همانطور که موشک از سکوی پرتاب بالا رفت و به ارتفاع 24 مایلی (39 کیلومتری) رسید، تصاویر نشان داد که تعداد کمی از 33 موتور اصلی کار نمی کنند. تعداد موتورهایی که نتوانستند زود روشن شوند یا خاموش شوند فوراً از SpaceX مشخص نبود.

دقایقی پس از بلند شدن، انتظار می رفت که موشک از سفینه فضایی جدا شود، اما این اتفاق نیفتاد. چهار دقیقه پس از پرواز، موشک شروع به غلتیدن کرد و سپس منفجر شد و در خلیج سقوط کرد.

قرار بود این فضاپیما پس از جدا شدن، قبل از سقوط به اقیانوس آرام در نزدیکی هاوایی، به دور زمین بچرخد.

انبوهی از تماشاگران از جزیره پادری جنوبی، چندین مایل دورتر از محل پرتاب ساحل بوکا چیکا، که ممنوع بود، تماشا می کردند. وقتی از زمین بلند شد، جمعیت فریاد زدند: “برو عزیزم برو!”

ماسک در توییتی آن را «یک پرتاب آزمایشی هیجان‌انگیز استارشیپ» خواند.

در هفته‌های منتهی به پرواز، ماسک شانس رسیدن فضاپیما به مدار را 50 تا 50 اعلام کرد.

جان اینسپراکر، مفسر و مهندس اسپیس ایکس، گفت: «شما هرگز نمی دانید دقیقاً چه اتفاقی قرار است بیفتد. اما همانطور که قول داده بودیم، هیجان تضمین شده است و Starship یک پایان نسبتاً تماشایی به ما داد.

این شرکت قصد دارد از Starship برای ارسال افراد و محموله به ماه و در نهایت مریخ استفاده کند. ناسا یک Starship را برای تیم ماهگرد بعدی خود رزرو کرده است و گردشگران ثروتمند در حال رزرو پرواز در ماه هستند.

این دومین تلاش برای پرتاب بود. تلاش روز دوشنبه توسط یک دریچه تقویت کننده منجمد از بین رفت.

با 394 فوت و نزدیک به 17 میلیون پوند نیروی رانش، Starship به راحتی از موشک های ماه ناسا – گذشته، حال و آینده – پیشی می گیرد. موشک فولاد ضد زنگ به گونه‌ای طراحی شده است که به‌طور کامل قابل استفاده مجدد با چرخش سریع، کاهش چشمگیر هزینه‌ها، مشابه آنچه راکت‌های کوچکتر فالکون اسپیس ایکس از کیپ کاناورال، فلوریدا انجام داده‌اند، انجام داده است. قرار بود چیزی از پرواز آزمایشی نجات پیدا نکند.

این فضاپیمای آینده نگر در طی آزمایش چند سال پیش چندین مایل به هوا پرواز کرد و تنها یک بار با موفقیت فرود آمد. اما این قرار بود افتتاحیه تقویت کننده مرحله اول با 33 موتور سوخت متان باشد.

SpaceX تقویت‌کننده‌ها و فضاپیماهای بیشتری برای پروازهای آزمایشی بیشتر آماده کرده است. ماسک می‌خواهد آن‌ها را به‌سرعت شلیک کند، بنابراین می‌تواند از Starships برای پرتاب ماهواره‌ها به مدار پایین زمین استفاده کند و سپس افراد را سوار کند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام