مونتانا یک گام نزدیک‌تر به تبدیل شدن به اولین ایالت آمریکا که اپلیکیشن چینی TikTok را ممنوع می‌کند، آخرین اشاره فرماندار در انتظار است.

مونتانا یک گام نزدیک‌تر به تبدیل شدن به اولین ایالت آمریکا که اپلیکیشن چینی TikTok را ممنوع می‌کند، آخرین اشاره فرماندار در انتظار است.

FILE – نماد برنامه اشتراک‌گذاری ویدیوی TikTok در تلفن هوشمند مشاهده می‌شود. AP

مونتانا روز جمعه یک قدم به اولین ایالت آمریکا نزدیک شد که اپلیکیشن چینی TikTok را به طور کامل ممنوع کرد.

مجلس مونتانا لایحه‌ای را تصویب کرد که تیک‌تاک را از فعالیت در این ایالت منع می‌کند، اقدامی که با چالش‌های قانونی مواجه می‌شود، اما به‌دلیل نگرانی در مورد جاسوسی احتمالی چین، به‌عنوان محل آزمایشی برای آمریکای عاری از TikTok عمل می‌کند.

مجلس ایالتی با 54 رای موافق در برابر 43 به تصویب این قانون رأی داد. این فراتر از ممنوعیت های موجود در تقریباً نیمی از ایالت ها – از جمله مونتانا – و دولت فدرال ایالات متحده است که TikTok را در دستگاه های دولتی ممنوع می کند.

در انتظار تکان پایانی فرماندار بود

این اقدام اکنون به گرگ جیانفورته، فرماندار جمهوری‌خواه تعلق می‌گیرد، که روز جمعه از بیان اینکه آیا قصد دارد آن را به قانون امضا کند، خودداری کرد. در بیانیه‌ای که بروک متریون، سخنگوی این سازمان ارائه کرد، آمده است که فرماندار همه لوایحی را که قانون‌گذار به میز خود ارسال می‌کند، با دقت بررسی خواهد کرد.

Gianforte سال گذشته TikTok را در دستگاه‌های دولتی ممنوع کرد و گفت که این برنامه خطر قابل توجهی برای داده‌های حساس دولتی دارد.

بروک اوبروتر، سخنگوی TikTok، وعده یک چالش قانونی در مورد قانون اساسی این اقدام را داد و گفت که حامیان این لایحه «اعتراف کرده‌اند که هیچ برنامه عملی برای اجرای «این تلاش برای سانسور صداهای آمریکایی» ندارند.

اوبروتر گفت: این شرکت «به مبارزه برای کاربران و سازندگان TikTok در مونتانا ادامه خواهد داد که معیشت و حقوق متمم اول توسط این بیش از حد فاحش دولت در خطر است».

TikTok که متعلق به شرکت فناوری چینی ByteDance است، به دلیل نگرانی‌هایی که ممکن است داده‌های کاربران را به دولت چین بدهد یا تبلیغات و اطلاعات نادرست طرفدار پکن را در این پلتفرم انجام دهد، تحت نظارت شدید قرار گرفته است. رهبران اف‌بی‌آی، سیا و بسیاری از قانون‌گذاران هر دو حزب چنین نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌اند، اما هیچ مدرکی دال بر وقوع آن ارائه نکرده‌اند.

حامیان بان کی مون به دو قانون چینی اشاره می کنند که شرکت های این کشور را مجبور می کند با دولت در زمینه کارهای اطلاعاتی دولتی همکاری کنند. آنها همچنین به اپیزودهای نگران‌کننده‌ای مانند افشای ByteDance در ماه دسامبر اشاره می‌کنند که در آن چهار کارمند را اخراج کرد که به آدرس‌های IP و سایر داده‌های دو روزنامه‌نگار دسترسی داشتند در حالی که تلاش می‌کردند منبع گزارش فاش شده درباره شرکت را کشف کنند.

کنگره در حال بررسی قانونی است که به طور خاص TikTok را مشخص نمی کند، اما به وزارت بازرگانی این امکان را می دهد که به طور گسترده تر تهدیدات خارجی را بر روی پلتفرم های فناوری محدود کند. این لایحه توسط کاخ سفید حمایت می‌شود، اما طرفداران حریم خصوصی، مفسران راست‌گرا و دیگرانی که می‌گویند این زبان بسیار گسترده است، با مخالفت روبرو شده است.

آستین نادسن، دادستان کل مونتانا، که دفتر او این قانون را تهیه کرده است، در پستی در رسانه های اجتماعی روز جمعه گفت که این لایحه “گامی حیاتی برای اطمینان از اینکه ما از حریم خصوصی مونتاناها محافظت می کنیم” است، حتی در شرایطی که او اذعان کرد که یک درگیری دادگاه در راه است.

ممنوعیت مونتانا تا ژانویه 2024 اجرایی نخواهد شد و اگر کنگره یک ممنوعیت ملی را تصویب کند یا اگر TikTok ارتباطات خود را با چین قطع کند، لغو خواهد شد.

TikTok گفته است که برنامه ای برای محافظت از داده های کاربران ایالات متحده دارد.

لایحه مونتانا بارگیری TikTok را در ایالت ممنوع می کند و هر «نهاد» – یک فروشگاه برنامه یا TikTok – روزانه 10000 دلار برای هر بار که به شخصی «امکان دسترسی یا دانلود برنامه پیشنهاد می شود» جریمه می کند. جریمه ای برای کاربران وجود نخواهد داشت.

این لایحه در ماه فوریه، تنها چند هفته پس از حرکت یک بالن جاسوسی چینی بر فراز مونتانا، ارائه شد، اما پیش از آن تهیه شده بود.

نماینده ای از گروه تجاری فناوری TechNet به قانونگذاران مونتانا گفت که فروشگاه های اپلیکیشن توانایی geofence برنامه ها را بر اساس ایالت به ایالت ندارند، بنابراین اپ استور اپل و فروشگاه گوگل پلی نمی توانند قانون را اجرا کنند.

اشلی ساتون، مدیر اجرایی TechNet در ایالت واشنگتن و شمال غرب، روز پنجشنبه گفت که “مسئولیت باید بر عهده یک برنامه برای تعیین محل کار آن باشد، نه فروشگاه برنامه.”

نادسن، دادستان کل، گفته است که برنامه‌های قمار آنلاین را می‌توان در ایالت‌هایی که اجازه آن را نمی‌دهند غیرفعال کرد، بنابراین همین امر باید برای TikTok نیز امکان‌پذیر باشد.