میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا، در نظرسنجی که تنها نامزد آن بود، برای دومین بار پیروز شد.

میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا، در نظرسنجی که تنها نامزد آن بود، برای دومین بار پیروز شد.

میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا وارد 24 مارس 2023 Ibero – اجلاس سران ایالات متحده آمریکا در سانتو دومینگو، جمهوری دومینیکن شد. رویترز

میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهور کوبا پس از پیروزی برای دومین دوره پنج ساله در روز چهارشنبه در رای‌گیری پارلمانی که تنها نامزد آن در کشوری بود که مخالفت سیاسی غیرقانونی است، قول داد که «ناکارآمدی‌ها را حل کند».

استبان لازو، رئیس این حزب در مجلس اعلام کرد که پیشنهاد دیاز کانل با رأی دادن 459 از 462 قانونگذار حاضر در حزب کمونیست مجلس ملی متحد کوبا به انتخاب مجدد وی تأیید شد.

رئیس جمهور سپس از کابینه خود خواست برای «افزایش عرضه کالاها و خدمات و کنترل تورم» با «موانع و رفع ناکارآمدی ها» روبرو شوند.

دیاز کانل همچنین از “بوروکراتیسم، بی تفاوتی (و) فساد غیرقابل قبول” انتقاد کرد که به گفته او کشور را در زمان های سخت عقب نگه می دارد.

این مرد 62 ساله در سال 2018 به عنوان اولین رهبر غیرنظامی کوبا پس از نزدیک به 60 سال هژمونی توسط برادران کاسترو، زمام امور را در دست گرفت و به دنبال آزادسازی اقتصادی محتاطانه بود.

اولین دوره تصدی با اعتراضات بی سابقه ای خدشه دار شد

پنج سال اول ریاست جمهوری او با بدترین بحران اقتصادی در سه دهه گذشته و واکنش گسترده به اعتراضات تاریخی ضد دولتی که منجر به تشدید تحریم های ایالات متحده شد، مشخص شد.

459 رای دیاز کانل 97.66 درصد از 470 نماینده مجلس ملی بود که هشت نفر از آنها برای رای گیری حضور نداشتند.

لازو گفت: “با در نظر گرفتن نتایج اعلام شده، من قانونگذار میگل ماریو دیاز-کانل برمودز را به عنوان رئیس جمهور منتخب جمهوری اعلام می کنم.”

مجلس ملی همچنین به انتخاب مجدد لازو ۷۹ ساله، معاون او آنا ماریا ماری ماچادو ۵۹ ساله و معاون رئیس جمهور سالوادور والدس مسا ۷۷ ساله رای داد.

دیاز کانل مصمم است ضربه دیگری به اصلاحات بزند و اخیراً به شبکه تلویزیونی پان عرب المیادین گفت که «ناراضی» است که تلاش‌هایش برای رسیدگی به مشکلات اقتصادی کوبا «کارآمدتر و مؤثرتر» نبوده است.

تحت مدیریت دیاز-کانل، یک مهندس الکترونیک با آموزش، کوبا به دنبال تسریع در باز کردن اقتصاد به روی مشاغل کوچک در صدها بخش بود که قبلاً تحت کنترل انحصاری دولت بودند.

دو سال پیش، او اصلاحات پولی را آغاز کرد که به برابری مصنوعی با دلار آمریکا پایان داد، اما به تورم دامن زد و ارزش پول محلی را به شدت کاهش داد – ضربه ای دیگر به اقتصاد بیمار که از سال 1962 تحریم های ایالات متحده به شدت آسیب دیده بود و افت گردشگری ناشی از آن. پاندمی ویروس کرونا.

آرتورو لوپز-لوی، تحلیلگر دانشگاه خودمختار مادرید، گفت که اصلاحات تحت دیاز-کانل “به معنای انتقال کامل و جامع به اقتصاد مختلط” شرکت های خصوصی و دولتی نبوده است. خبرگزاری فرانسه

اکثر شرکت ها در کوبا هنوز تحت کنترل دولت هستند.

لوپز-لوی گفت: «برخی تغییرات اقتصادی صورت نگرفته است و برخی دیگر که اتفاق افتاده است، شک و تردید زیادی را به وجود آورده است.

کوبایی‌های رنج‌دیده روزانه با کمبود غذا، دارو و سوخت مواجه هستند و از زمان ورود اینترنت موبایل در سال 2018، به طور فزاینده‌ای به رسانه‌های اجتماعی برای ابراز نارضایتی خود مراجعه کرده‌اند.

اما در سال 2021، بزرگترین تظاهرات پس از انقلاب 1959 به رهبری کاسترو با واکنش شدیدی مواجه شد که به گفته ناظران حقوق، یک کشته، ده ها زخمی و بیش از 1300 زندانی برجای گذاشت.

از آن زمان، کوبا مهاجرت بی سابقه ای را تجربه کرده است و بیش از 300000 نفر از اتباع آن تنها در سال 2022 به سواحل دیگر رفته اند.

بر اساس قوانین کوبا، رئیس جمهور نمی تواند بیش از دو دوره متوالی در این سمت فعالیت کند.

از سال 2021، دیاز کانل به عنوان دبیر اول حزب کمونیست نیز خدمت کرده است – قدرتمندترین موقعیت کشور که مدت ها توسط رهبر انقلابی فیدل کاسترو و سپس برادرش رائول در اختیار داشت.

با ورودی های AFP

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام