نگاهی به اینکه آیا حکومت دو دهه ای طیب اردوغان در 14 می پایان می یابد یا خیر

ترکیه انتخابات سراسری را روز یکشنبه برگزار خواهد کرد که به نظر می رسد سخت ترین آزمون برای زندگی سیاسی طولانی رئیس جمهور رجب طیب اردوغان باشد.

پس از دو دهه حکومت بر کشور، نظرسنجی‌ها نشان داد که اردوغان با رقیبش کمال کیلیچداراوغلو، نامزدی که به طور مشترک توسط ائتلاف ملت مخالف معرفی شده بود، هم‌صدا می‌شد.

اگر هیچ نامزدی بیش از نیمی از آرا را در دور اول کسب نکند، دور دوم انتخابات در 28 می بین دو نامزد پیشتاز برگزار می شود.

مقالات مرتبط

ترکیه

“گاندی” ترکیه: کمال قلیچداراوغلو، رقیب اصلی اردوغان و “آینده” دموکراسی ترکیه کیست؟

ترکیه

دیده بان جهانی | چرا انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای هند و جهان مهم است؟

اردوغان 69 ساله 20 سال پیش با خروج ترکیه از دوره تورم افسارگسیخته به قدرت رسید و پس از متهم شدن ائتلاف آن زمان به سوءمدیریت، نوید یک دولت سالم را داد. در اوج موفقیت، ترکیه از یک رونق اقتصادی طولانی همراه با افزایش استانداردهای زندگی برای 85 میلیون نفرش برخوردار بود.

با سابقه ترین رهبر ترکیه بیش از ده ها پیروزی در انتخابات به دست آورد و از تلاش برای کودتا در سال 2016 جان سالم به در برد.

اردوغان در دهه اول به عنوان رهبر به دلیل تبدیل ترکیه به یک داستان موفقیت اقتصادی و سیاسی مورد تشویق قرار گرفت، اما در 10 سال گذشته او با انتقادهای فزاینده ای – هم در سطح داخلی و هم در سطح بین المللی – برای سرکوب مخالفان و اتخاذ قوانین و قوانین معمول رژیم های خودکامه مواجه شده است.

حزب عدالت و توسعه اردوغان با ریشه اسلام‌گرای حزب ملی MHP را متحد اصلی خود می‌داند. حزب سکولاریست CHP و پنج حزب دیگر یک ائتلاف اپوزیسیون تشکیل می دهند که انتظار می رود از حمایت حزب اصلی کردی HDP برخوردار شود و در برخی نظرسنجی ها به برتری برسد.

تنها سه نامزد، از جمله اردوغان، پس از کناره گیری محرم اینجه، به نمایندگی از یک حزب کوچک، در رقابت برای ریاست جمهوری باقی مانده اند.

رقیب اصلی اردوغان کمال قلیچداراوغلو

رقیب اصلی اردوغان، کیلیچداراوغلو، رئیس حزب اصلی اپوزیسیون جمهوری خواه خلق (CHP)، در ماه مارس به عنوان نامزد ریاست جمهوری ائتلاف شش حزبی اپوزیسیون معرفی شد.

کی ایچداراوغلو یک سیاستمدار سوسیال دموکرات سکولار است که بر پیام های آزادی و دموکراسی در مسیر مبارزات انتخاباتی تاکید کرده است.

ائتلاف اپوزیسیونی که او نمایندگی می کند وعده داده است که تغییرات قانون اساسی پس از همه پرسی سال 2017 که به طور قابل توجهی اختیارات ریاست جمهوری را گسترش داد، لغو کرده و سیستم پارلمانی را بازگرداند.

قلیچداراوغلو، کارمند سابق دولت، در سال 2002 با CHP وارد پارلمان شد.

کیلیچداراوغلو لحنی فراگیر داشته است زیرا او به دنبال جذب رای دهندگان سرخورده از لفاظی های اردوغان و سوءمدیریت اقتصادی ادراک شده، نوید رونق اقتصادی و همچنین احترام بیشتر به حقوق بشر و حاکمیت قانون است.

چالش برانگیزترین آزمون برای اردوغان

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی می تواند چالش برانگیزترین آزمون برای اردوغان 69 ساله باشد.

اکثر نظرسنجی ها حاکی از برتری جزئی رقیب وی، کمال کیلیچداراوغلو است.

اردوغان در این انتخابات به دلیل خشم عمومی از نحوه برخورد وی با زمین لرزه 6 فوریه در جنوب ترکیه که بیش از 50000 کشته برجای گذاشت، شهرها را با خاک یکسان کرد و میلیون ها نفر را بی خانه کرد، با آزمون سختی روبرو است.

مخالفان سیاسی او می گویند که دولت در واکنش کند بود و عدم اجرای قوانین ساختمانی مقصر تعداد بالای تلفات است.

برخی حتی به تخلفات دولت پس از زلزله سال 1999 در شمال غربی ترکیه در نزدیکی شهر ازمیت که حدود 18000 نفر را کشتند، اشاره می کنند و می گویند که مالیات های تحمیل شده از آن فاجعه نادرست هزینه شده و اثرات زلزله امسال را بدتر کرده است.

ترکیه که زمانی یک پوستر برای کشورهای در حال توسعه بود، در حال حاضر نیز با تورم بالا و بحران هزینه زندگی دست و پنجه نرم می کند، که هر دوی آنها به طور منظم توسط مخالفان و اقتصاددانان به خاطر سیاست های اقتصادی غیرمتعارف اردوغان سرزنش می شوند.

آنچه برای اردوغان مفید است

با این حال، حتی با وجود نارضایتی از اردوغان به خاطر نحوه برخورد وی با زلزله فوریه و اقتصاد، تحلیلگران نسبت به دست کم گرفتن او احتیاط می کنند و به جذابیت همیشگی او در میان رای دهندگان مذهبی طبقه کارگر و طبقه متوسط ​​اشاره می کنند که مدت ها با سکولارها و غرب سابق ترکیه احساس بیگانگی می کردند. -نخبگان متمایل

سیاست‌های ملی‌گرایانه اردوغان، موضع اغلب تقابل‌آمیز علیه غرب و حرکت‌هایی که شهرت اسلام را در این کشور افزایش داده است، همچنان در میان حامیان محافظه‌کار طنین‌انداز می‌شود. آنها به رونق اقتصادی در نیمه اول حکومت او اشاره می کنند که بسیاری از مردم را از فقر نجات داد و اضافه می کنند که موفقیت های گذشته او دلیلی بر توانایی او در تغییر اوضاع است.

بسیاری همچنین به پروژه‌های زیربنایی بزرگی اشاره می‌کنند که در دوران تصدی او آغاز شده‌اند – بزرگراه‌ها، پل‌ها، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مسکن کم‌درآمد.

اردوغان خود اعتراف کرده است که در روزهای اولیه زلزله فوریه کمبودهایی وجود داشت، اما تاکید کرد که اوضاع به سرعت تحت کنترل قرار گرفت.

از آن زمان، او کمپین انتخاب مجدد خود را بر بازسازی مناطق زلزله زده متمرکز کرده است و وعده ساخت 319000 خانه در طول سال را داده است. او در یک گردهمایی پشت سر هم، پروژه های گذشته را به عنوان دلیلی بر این که تنها دولت او می تواند منطقه را احیا کند، تبلیغ کرده است.

اردوغان مجموعه ای از اقدامات مخارج را برای تسکین موقت برای کسانی که به شدت تحت تاثیر تورم قرار گرفته اند، اعلام کرده است، از جمله افزایش حداقل دستمزدها و حقوق بازنشستگی، تصویب تدابیری برای بازنشستگی پیش از موعد برخی از مردم و ارائه کمک به مصرف کنندگان برای برق و گاز طبیعی.

چه کسی برنده خواهد شد و بعد چه اتفاقی می افتد؟

در انتخابات ریاست جمهوری، نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که کیلیچداراوغلو با اختلاف حدود دو امتیاز از اردوغان پیشی گرفته است. عقب نشینی دیرهنگام اینس به طور گسترده به نفع کیلیچداراوغلو تلقی می شود و شانس او ​​را برای کسب اکثریت مطلق آرا افزایش می دهد و احتمال دور دوم را در مدت دو هفته کمتر می کند – اما بسیار نزدیک خواهد بود.

مطابق با گاردین، اسبرخی از مفسران هشدار داده‌اند که اگر اردوغان با اختلاف کمی شکست بخورد، ممکن است از کناره‌گیری خودداری کند، همان‌طور که وقتی حزب عدالت و توسعه کنترل آنکارا و استانبول را در انتخابات شهرداری‌ها از دست داد و حتی مجبور به انتخاب مجدد در انتخابات شد.

در نظرسنجی پارلمانی، حزب عدالت و توسعه رئیس جمهور در مسیر ظهور به عنوان بزرگترین حزب واحد قرار دارد، اما اپوزیسیون اتحاد ملت پیش بینی می شود که بزرگترین بلوک سیاسی باشد. با این حال، بسیاری از تحلیلگران هشدار می دهند که نظرسنجی در ترکیه همیشه دقیق نیست.

سایر افراد کلیدی در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی

سینان اوگان

سینان اوگان که به جز اردوغان و قلیچداراوغلو سومین نامزد انتخابات ریاست جمهوری است، چشم انداز کمی برای پیروزی دارد. او که قبلاً دانشگاهی بود و اندیشکده TURKSAM را تأسیس کرد، در سال 2011 با حزب راست افراطی MHP وارد پارلمان شد.

او در سال 2015 یک پیشنهاد ناموفق برای رهبری MHP آغاز کرد و متعاقباً از حزب اخراج شد.

متحدان اردوغان

دولت باهچلی، رهبر MHP

دولت باهچلی، رهبر افراطی ناسیونالیست 75 ساله، پس از حمایت از تلاش اردوغان برای تغییر به ریاست اجرایی در همه پرسی سال 2017، به اردوغان کمک کرد تا قدرت خود را حفظ کند.

حزب جنبش ملی گرای باحچلی (MHP) که پیش از این از مخالفان سرسخت اردوغان بود، پس از کودتای سال 2016 با رئیس جمهور و حزب عدالت و توسعه همکاری کرد.

نفرت از پ ک ک و موضع تندرو علیه احزاب طرفدار کرد بخش کلیدی گفتمان باحچلی است.

چهره های مخالف:

مرال آکشنر، رهبر حزب IYI

مرال آکشنر، وزیر کشور سابق، 66 ساله، دومین حزب بزرگ در ائتلاف مخالفان، حزب میانه رو و ملی گرای IYI را رهبری می کند. او از سال 2016، زمانی که پس از تلاش ناموفق برای برکناری باحچلی از MHP اخراج شد، به شهرت بیشتری رسید.

او از رای دهندگان محافظه کار و کسانی که از اتحاد MHP با حزب عدالت و توسعه ناامید شده اند درخواست می کند.

صلاح الدین دمیرتاش، رهبر سابق HDP

صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP)، 49 ساله، یکی از چهره‌های کلیدی سیاسی است، علیرغم اینکه از سال 2016 در زندان است. که ده ها نفر مردند.

HDP که اعلام کرد از نامزدی کیلیچداراوغلو حمایت خواهد کرد، تحت نظر حزب چپ سبز در انتخابات پارلمانی شرکت خواهد کرد تا بسته شدن احتمالی آن قبل از انتخابات را دور بزند.

رهبر حزب دیو علی بابکان

باباجان، 55 ساله، معاون سابق نخست وزیر و متحد نزدیک سابق اردوغان است که در سال 2019 از حزب عدالت و توسعه به دلیل اختلاف در جهت گیری آن کنار رفت. او حزب Deva (Remedy) را تشکیل داد و خواستار اصلاحات برای تقویت حاکمیت قانون و دموکراسی شد. وی که سابقا وزیر امور خارجه و اقتصاد بود، مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گرفت.

احمد داود اوغلو رهبر حزب آینده

داود اوغلو، 64 ساله، نخست وزیر و وزیر خارجه سابق، در سال 2019 از حزب عدالت و توسعه جدا شد و حزب گلچک (آینده) را تأسیس کرد. در دهه اول حکومت حزب عدالت و توسعه، او از سیاست خارجی کمتر تقابل‌آمیز با شعار «مشکلات صفر با همسایگان» دفاع کرد و از آن زمان به‌عنوان یک فرورفتگی به سوی استبداد تحت ریاست‌جمهوری اجرایی انتقاد کرد.

شهردار استانبول اکرم امام اوغلو

پس از پنج سال به عنوان شهردار CHP در منطقه استانبول، تاجر سابق اکرم امام اوغلو، 52 ساله، در سال 2019 با شکست نامزد حزب عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری استانبول به شهرت رسید. او در سال 2022 به دلیل توهین به مقامات دولتی به بیش از دو سال زندان محکوم شد و در صورت تایید این حکم با ممنوعیت سیاسی مواجه خواهد شد.

منصور یاواس شهردار آنکارا

منصور یاواس، سیاستمدار ناسیونالیست و وکیل 67 ساله، نامزد شهرداری آنکارا در سال 2019 حزب عدالت و توسعه را به عنوان نامزد CHP مورد حمایت ائتلاف مخالفان شکست داد. او تا سال 2009 به مدت 10 سال به عنوان شهردار ملی گرای MHP در یکی از مناطق آنکارا خدمت کرد. او MHP را ترک کرد و در سال 2013 به CHP پیوست.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام