نگهداری دستگاه تصفیه هوا: نحوه تمیز کردن ، هزینه فیلتر تعویض و سایر جزئیات

خرید جدید تصفیه کننده هوا از بین بردن ذرات PM2.5 و PM10 در داخل اتاق آسانترین کار به نظر می رسد. با این حال ، قبل از اینکه مجذوب تبلیغات آنلاین شوید ، به یاد داشته باشید که حفظ دستگاه تصفیه هوا نیز به همان اندازه مهم است. بسیاری از خانوارها در هند تمایل به خرید هر مدل تصفیه کننده هوا با هزینه کم دارند بدون این که در نظر بگیرند هدف واقعی تأمین می شود یا خیر. در اینجا مواردی وجود دارد که باید هنگام انتخاب مدل تصفیه هوا در نظر بگیرید.
هزینه فیلترهای جایگزین و در دسترس بودن
بیش از مارک تصفیه کننده هوا یا قیمت ، باید قیمت فیلترهای جایگزین را در نظر بگیرید. درصورت استفاده مداوم از فیلترهای تصفیه هوا ، حداقل هر 3 ماه یکبار باید تعویض شود. اگر فیلتر را تغییر ندهید ، به راحتی برق را هدر می دهید. تا آنجا که به هزینه فیلترهای جایگزین مربوط می شود ، این مارک ها برای مارک های خاص می توانند 5000 تا 6000 روپیه باشند. از طرف دیگر ، فیلترهای کم هزینه هوا نیز با قیمتی معادل 1000 روپیه وجود دارد. بنابراین ، بسته به اینکه در خرید فیلترهای جایگزین چه مبلغی می توانید صرف کنید ، یک مارک و مدل تصفیه کننده هوا را بر این اساس انتخاب کنید.
همچنین اطمینان حاصل کنید که فیلترهای جایگزین مارک خاصی از دستگاه تصفیه هوا به راحتی در سایت های تجارت الکترونیکی مانند Flipkart یا آمازون و غیره یا در مغازه های اطراف موجود است.
مدلی را انتخاب کنید که همراه با یک فیلتر پیش فیلتر باشد
دستگاه های تصفیه هوا معمولاً روی زمین نگه داشته می شوند و گرد و غبار زیادی را به راحتی جذب می کنند. همچنین ، ذرات بزرگ گرد و غبار می توانند به راحتی فیلترهای هوا را به سرعت مسدود کنند ، بنابراین باعث کاهش طول عمر فیلتر می شوند. برای جلوگیری از این امر ، مدل های تصفیه کننده هوا را انتخاب کنید که به همراه یک پیش فیلتر فیلتر پارچه ای قابل شستشو باشد. این پیش فیلتر معمولاً یک ژاکت پارچه ای است که دریچه های دستگاه تصفیه هوا را می پوشاند و از ورود گرد و غبار به داخل آن جلوگیری می کند. این به افزایش عمر فیلتر هوا کمک می کند که مستقیماً هزینه را کاهش می دهد. همچنین پیش فیلتر در از بین بردن موهای حیوانات خانگی و سایر ذرات بزرگ از دستگاه تصفیه هوا در مرحله تصفیه اولیه کمک می کند.
انواع فیلترهای تصفیه هوا
در حالی که با خرید یک دستگاه تصفیه هوا ، فیلتر همراه آن فراهم می شود که می تواند از گرده ، گرد و غبار ، دود ، بو و سایر آلاینده های مضر جلوگیری کند. چهار نوع فیلتر در دسترس است – HEPA (ذرات معلق با کارایی بالا) ، محیط شارژ شده ، ضد باکتری و میکروب کش و رسوب دهنده الکترواستاتیک.
نوع فیلتر باعث می شود دستگاه تصفیه هوا مثر باشد. به یاد داشته باشید که همه فیلترها نمی توانند از مشکلات بد هوا مراقبت کنند. متداول ترین نوع فیلتر HEPA (ذرات معلق با کارایی بالا) است. بیشتر دستگاه های تصفیه هوا در بازار با فیلترهای HEPA ارائه می شوند. انواع دیگر فیلترها بیشتر برای اتاقهای بزرگ و دفاتر با تهویه متمرکز منظور می شوند. رسوب دهنده الکترواستاتیک و فیلترهای رسانه شارژ پیشرفته در کارخانه ها و فضاهای صنعتی استفاده می شود.
برای استفاده در منزل ، بیشتر باید به فیلترهای HEPA اعتماد کنید. اینها می توانند بیشتر (تا 99.9٪) ذرات معلق در هوا با اندازه های کوچک تا 0.3 میکرون را فیلتر کنند. اکثر دستگاه های تصفیه هوا دارای فیلترهای HEPA هستند. در مورد مقابله با بو ، توجه داشته باشید که فیلترهای HEPA به تنهایی بی اثر هستند و به تنهایی نمی توانند بو را از بین ببرند.
برخی از مدل های تصفیه هوا فیلترهای ذرات فوق العاده ریز را به همراه فیلتر HEPA برای به دام انداختن ذرات ریزتر از 0.3 میکرون.
برای مقابله با بو و انواع دیگر بو در داخل اتاق ، به دنبال فیلتر کربن فعال در امتداد فیلتر HEPA بروید. فیلترهای کربن فعال انواع مختلفی دارند. فیلترهای کربن مش می توانند از پخت و پز یا بوی عمومی دیگر خانگی مراقبت کنند. برای از بین بردن بوهای شیمیایی ، فیلترهای دارای گلوله های کربن فعال را انتخاب کنید.
شما باکتری ها و ویروس ها را از بین می برید ، همچنین می توانید فیلترهایی با پوشش ضد باکتری انتخاب کنید. با گفتن اینکه متداول ترین ترکیب فیلتر هوا فیلتر HEPA با کربن فعال است.
چگونه فیلتر هوا دستگاه تصفیه هوا را تمیز کنیم؟
اگر فیلتر قابل شستشو است ، فقط آن را در آب صابون (دمای طبیعی) خیس کنید و به آرامی آب بریزید تا فیلتر تمیز شود. حتماً فیلتر را قبل از قرار دادن در داخل دستگاه تصفیه هوا کاملاً خشک کنید. برای تمیز کردن فیلتر از جت اسپری استفاده نکنید. همچنین ، آن را آبکشی نکنید. فیلترهای HEPA ظریف هستند ، هر نوع نیرویی آنها را بی فایده می کند. تمیز کردن فیلترهای تصفیه کننده هوا همان تمیز کردن فیلترهای AC نیست.
اگر دستگاه تصفیه هوا با فیلتر غیر قابل شستشو همراه است ، از آب یا مایع دیگر استفاده نکنید. پارچه ای برداشته و به آرامی مالش دهید تا لایه خارجی گرد و غبار خارج شود. سپس روی فیلتر ضربه بزنید تا گرد و غبار از داخل آن خارج شود. قسمت داخلی فیلتر را لمس نکنید و انگشتان را فشار ندهید. هنگام تمیز کردن باید بسیار ملایم باشید و به یاد داشته باشید که نمی توانید فیلتر را کاملاً تمیز کنید. در بهترین حالت ، می توانید به راحتی طول عمر فیلتر را یک ماه بیشتر کنید.
مارک های مختلف طول عمر فیلتر هوا را مشخص می کنند. اگر دستگاه تصفیه هوا را همیشه کار می کنید ، فیلتر حداکثر سه ماه دوام دارد و می توانید با یک بار تمیز کردن ، یک ماه دیگر را فشار دهید. اگر گهگاه از دستگاه تصفیه هوا استفاده می کنید ، می توانید تا شش ماه از فیلتر استفاده کنید.