نیروهای شبه نظامی این کشور اعلام کردند کارکنان سفارت آمریکا با موفقیت از سودان تخلیه شدند

نیروهای شبه نظامی این کشور اعلام کردند کارکنان سفارت آمریکا با موفقیت از سودان تخلیه شدند

خشونت‌ها در سودان شنبه گذشته با تشدید تنش‌ها بین ارتش و نیروهای شبه‌نظامی این کشور آغاز شد. عکس رویترز.

خارطوم: نیروهای شبه نظامی سودان، نیروهای پشتیبانی سریع (RSF)، گفته اند که ارتش آمریکا مقامات سفارت و خانواده های آنها را از این کشور جنگ زده تخلیه کرده است.

درگیری میان ارتش و نیروهای شبه نظامی سودان وارد دومین هفته شده است. این درگیری بیش از 300 کشته و چندین زخمی برجای گذاشته است.

ارتش ایالات متحده عملیات تخلیه را که شامل استقرار شش هواپیما بود، با هماهنگی RSF انجام داد.

یک فرد آشنا با تحولات گفت رویترز ارتش آمریکا با موفقیت پرسنل سفارت را تخلیه کرد. با این حال، پنتاگون بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

در همین حال، اتباع خارجی دیگری نیز روز شنبه از بندری در دریای سرخ نجات یافتند.

هجوم خونین جنگ شهری تعداد زیادی را در پایتخت سودان به دام انداخته و فرودگاه را از کار انداخته و برخی از جاده ها را غیرقابل عبور کرده است.

سازمان ملل و کشورهای خارجی از رهبران نظامی رقیب خواسته اند تا به آتش بس های اعلام شده که عمدتا نادیده گرفته شده اند، احترام بگذارند و گذرگاه امنی را برای غیرنظامیان فراری و تامین کمک های بسیار مورد نیاز باز کنند.

به دلیل بسته شدن فرودگاه ها، چندین شهروند خارجی، از جمله مقامات سفارت، امدادگران و دانشجویان، نتوانسته اند از سومین کشور بزرگ آفریقایی خارج شوند.

عربستان سعودی شهروندان خلیج فارس را از بندر سودان در دریای سرخ در 650 کیلومتری خارطوم تخلیه کرده است. اردن از همین مسیر برای اتباع خود استفاده خواهد کرد.

انتظار می‌رود کشورهای غربی برای شهروندان خود از جیبوتی هواپیما بفرستند، هرچند ارتش سودان گفته است که فرودگاه‌های خارطوم و نیالا، بزرگترین شهر دارفور با مشکل مواجه هستند و مشخص نیست چه زمانی ممکن است این امکان وجود داشته باشد.

یک دیپلمات خارجی که خواست نامش فاش نشود، گفت که برخی از کارکنان دیپلماتیک در خارطوم امیدوارند ظرف دو روز آینده از طریق هوا از بندر سودان خارج شوند. سفارت ایالات متحده به آمریکایی ها هشدار داد که نمی تواند به کاروان های خارطوم به بندر سودان کمک کند و سفر به عهده خود افراد است.

درگیری بین ارتش سودان به رهبری عبدالفتاح البرهان و نیروهای RSF در 15 آوریل آغاز شد و هیچ یک از طرفین نتوانستند آتش بس هایی را که تقریباً هر روز بر سر آن توافق شده بود، از زمان آغاز درگیری ها رعایت کنند.

روز شنبه، درگیری ها آتش بس سه روزه از روز جمعه را نقض کرد تا به شهروندان اجازه دهد در تعطیلات عید فطر به امنیت برسند و با خانواده دیدار کنند. هر دو طرف طرف مقابل را به عدم رعایت آتش بس متهم کردند.

همدی اواخر روز شنبه به تلویزیون العربیه گفت: «من مشکلی با آتش بس ندارم. «آنها (ارتش) به آن احترام نمی گذاشتند. اگر آنها به آن احترام بگذارند، ما هم به آن احترام خواهیم گذاشت.»

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام