هدف “سیاست نگاه به جنوب” چین، تسلط بر خلیج بنگال، منزوی کردن هند در حیاط خلوت است.

هدف

هند در حال افزایش قدرت نظامی کشورهای ساحلی است زیرا خلیج بنگال را منطقه نفوذ فوری خود می داند. با این حال، چین از نظر قدرت خرید از هند پیشی گرفته است

در منطقه سرشار از منابع خلیج بنگال، یک بازی بزرگ در راه است. چین به کشورهای ساحلی در خلیج بنگال کمک می کند تا علاوه بر ساخت ایستگاه های دریایی در منطقه وسیع تر اقیانوس هند، توانایی های دریایی خود را بهبود بخشند تا دامنه نیروی دریایی خود را گسترش دهند.

اخیراً از بنگلادش در ساخت پایگاه زیردریایی برای زیردریایی های ساخت چین خود حمایت کرده است.

نیمی از تجارت در جهان از طریق خطوط دریایی انجام می شود که چین، ژاپن، کره و خاورمیانه را به خاورمیانه و آفریقا متصل می کند، که در بالای خلیج بنگال واقع شده است.

مقالات مرتبط

توضیح داد:

توضیح داد: چرا طوفان‌های استوایی و طوفان‌ها اینقدر کشنده هستند؟

توضیح داد:

چگونه طوفان موکا بر فراز خلیج بنگال دم می‌کند نام خود را از قهوه گرفته است

این منطقه برای استراتژی ایالات متحده در مورد «آزاد، باز و فراگیر هند-اقیانوس آرام» که پوششی برای مهار جاه طلبی های چین است، بسیار مهم است.

این خلیج که بین هند در شرق و اندونزی در غرب واقع شده است، بزرگترین خلیج جهان است. بنگلادش، سریلانکا و میانمار کشورهای ساحلی هستند. قدرت‌های بزرگ شرق و غرب (چین، ژاپن، هند، آمریکا و حتی روسیه) به دلیل اهمیت آن در تجارت، دیپلماسی و امنیت به این منطقه کشیده شده‌اند.

هند در حال افزایش قدرت نظامی کشورهای ساحلی است زیرا خلیج بنگال را منطقه نفوذ فوری خود می داند. با این حال، چین از نظر قدرت خرید از هند پیشی گرفته است.

شیخ حسینا، نخست وزیر بنگلادش، BNS شیخ حسینا، اولین ایستگاه زیردریایی کشور را که در بازار کاکس قرار دارد، افتتاح کرد.

با استفاده از کمک چین، پایگاه زیردریایی “به روز” بر اساس قراردادی که در سپتامبر 2019 امضا شد ساخته شد. شش زیردریایی و هشت کشتی نیروی دریایی می توانند به طور همزمان در تاسیسات زیردریایی پهلو بگیرند.

نخست وزیر بنگلادش خاطرنشان کرد که از آنجایی که کشورش دو زیردریایی دارد، این تاسیسات نه تنها به بنگلادش کمک می کند تا منابع دریایی خود را حفظ کند، بلکه به “کشتی هایی که از خلیج بنگال عبور می کنند” نیز کمک می کند. در نتیجه، یک زیردریایی چینی ممکن است روزی در پایگاه پهلو بگیرد.

برای هند، وجود زیردریایی‌های ساخت چین در خلیج بنگال، به نوعی آن را به یک مجموعه آبی بسیار شلوغ از نظر فعالیت‌های زیر آب تبدیل می‌کند. و همچنین حضور چین را به روش های متعددی مشروعیت می بخشد. به نقل از اورآسیان تایمز، کومودور (متولد) عدی سی. باسکار، مدیر انجمن مطالعات سیاست گذاری، گفت: این تصویر زیر آب را برای هند پیچیده می کند.

بنگلادش، قبلاً پاکستان شرقی، که قبلاً بخشی از هند بریتانیا بود، در سال 1947 از اتحادیه جدا شد. پس از یک جنگ کوتاه بین نیروهای نظامی پاکستان و هند، در سال 1971 آزاد شد.

هند و بنگلادش به دلیل گذشته و ارتباطات مشترک خود همواره روابط صمیمانه ای داشته اند. با این حال، شی جین پینگ، اولین رئیس جمهور چین که به بنگلادش سفر کرد، این کار را در سال 2016 انجام داد و هدایایی با خود آورد.

بنگلادش بعداً دو زیردریایی کلاس مینگ Type-035G خریداری کرد. این زیردریایی ها که هزینه خرید آنها 203 میلیون دلار آمریکا است و اکنون با نام های BNS Nabajatra و Joyjatra در نیروی دریایی بنگلادش شناخته می شوند، ویژگی های معمولی کلاس مینگ را نشان می دهند.

می تواند از اژدرهای سنگین وزن مانند Yu-3 و Yu-4 استفاده کند. این زیردریایی قادر است 32 مین دریایی یا 14 اژدر را حمل کند. نسخه‌های چینی فناوری منشأ غربی، سونار یکپارچه زیردریایی‌ها و مجموعه‌های جنگ الکترونیک.

هند، غول آسیایی که بنگلادش را از سه طرف احاطه کرده و دارای منافع استراتژیک قابل توجهی در خلیج بنگال است، توسط دو زیردریایی نیروی دریایی بنگلادش به طور قابل توجهی تهدید نمی شود. با این حال، مقامات چینی برای آموزش و آشنایی خدمه بنگلادشی با تجهیزات، سوار بر این دو زیردریایی بودند.

کارکنان چینی نیز برای تعمیر و نگهداری و کمک های عملیاتی در پایگاه زیردریایی مورد نیاز خواهند بود. نزدیکی آن به فرماندهی نیروی دریایی شرق هند، جایی که یک زیردریایی هسته‌ای در خاک هند در حال ساخت است، باعث نگرانی می‌شود.

بنابراین، به نوعی، کمک چین به نیروی دریایی بنگلادش در خلیج بنگال به عنوان جبهه ای برای جمع آوری اطلاعات برای حمایت از فعالیت های زیردریایی چین در این منطقه خواهد بود.

اهمیت خلیج بنگال

خلیج بنگال با مرزهایش از آفریقا تا اندونزی، نقش مهمی در منطقه اقیانوس هند دارد. تنگه مالاکا، که اقیانوس هند را به دریای چین جنوبی متصل می‌کند، و خلیج بنگال، دو تا از حیاتی‌ترین نقطه‌های راهبردی جهان هستند. خلیج بنگال بین هند، میانمار و بنگلادش قرار دارد.

چین و هند هر دو از اهمیت تنگه مالاکا برای اقتصادهای در حال توسعه خود آگاه هستند. در نتیجه، هر دو کشور مشارکت خود را با کشورهای ساحلی افزایش داده اند.

یک چهارم جمعیت جهان در منطقه خلیج بنگال ساکن هستند که مجموعاً تولید ناخالص داخلی آن 3 تریلیون دلار است. فعالیت های فراساحلی کشورهای صنعتی که نیروی کار فشرده دارند به نفع کشورهای در حال توسعه بوده است.

همچنین تصور می شود که خلیج بنگال دارای ذخایر بزرگ گاز است. بر اساس برخی برآوردها، بزرگترین کشور آسیا و اقیانوسیه، بنگلادش دارای ذخایری به ارزش 200 تریلیون فوت مکعب است. چهارمین ذخایر بزرگ اثبات شده گاز طبیعی در آسیا و اقیانوسیه در میانمار یافت می شود. بنزین به چین و تایلند صادر می شود.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام