هزاران غیرنظامی به دلیل تیراندازی بین ارتش و شبه نظامیان از خارطوم آسیب دیده از نبرد فرار می کنند.

خارطوم، سودان: به گفته شاهدان، روز چهارشنبه، هزاران غیرنظامی پایتخت سودان را به دلیل تیراندازی بین ارتش و شبه‌نظامیان ترک کردند که پس از آتش‌بس 24 ساعته ادامه یافت.

به گفته سفارت‌های خارجی در روز چهارشنبه، بیش از 270 غیرنظامی در پنج روز جنگ در خارطوم و سایر بخش‌های این کشور شمال شرق آفریقا کشته شده‌اند.

حملاتی به دیپلمات‌های خارجی رخ داده است و مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل، گزارش داد که سازمان از «گزارش‌های حملات و خشونت جنسی علیه امدادگران» مطلع شده است.

دولت ها شروع به آماده سازی برای تخلیه جمعیت خود از جمله چند کارمند سازمان ملل کردند.

خشونت روز شنبه بین نیروهای دو ژنرال که در کودتای 2021 قدرت را به دست گرفتند، آغاز شد: عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و معاون او، محمد حمدان داگلو، که فرماندهی نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) را بر عهده دارد.

این به دنبال اختلاف شدید بین آنها بر سر ادغام برنامه ریزی شده نیروهای RSF در ارتش عادی – شرط کلیدی برای توافق نهایی با هدف بازگرداندن انتقال دموکراتیک سودان بود.

علویه الطیب، 33 ساله که در حال خروج از پایتخت بود، گفت: «زندگی در خارطوم غیرممکن است اگر این جنگ متوقف نشود.

او گفت: «سعی کردم بچه ها اجساد کشته شده را در خیابان نبینند» و افزود که فرزندانش در حال حاضر از شوک رنج می برند و نیاز به درمان دارند.

همانطور که شاهدان گفتند که دود غلیظ سیاه از ساختمان‌های اطراف ستاد ارتش در مرکز خارطوم بیرون می‌آمد، انفجارهای گوش‌خراش ساختمان‌ها را به لرزه درآورد و تیراندازی شدید در خارطوم شنیده شد.

جنگنده های RSF بر فراز خودروهای زرهی و وانت بارهای مملو از سلاح در خیابان ها ازدحام کردند. شاهدان گفتند که جت های جنگنده بالای سرشان غرش کردند و به سمت اهداف RSF شلیک کردند.

غیرنظامیانی که در خانه هایشان جمع شده بودند، با کاهش منابع غذایی، قطع برق و کمبود آب، به طور فزاینده ای مستاصل می شدند.

آتش‌بس 24 ساعته بشردوستانه که توسط سودان جنوبی اعلام شده بود، در زمان آغاز پیشنهادی خود در ساعت 16:00 روز سه‌شنبه به وقت گرینویچ عملی نشد.

تشدید خشونت

به گفته کلمنت دشایس، متخصص سودانی در دانشگاه سوربن پاریس، “به نظر می رسد هیچ یک از طرفین در حال حاضر برنده نشده اند، و با توجه به شدت خشونت، قبل از اینکه دو ژنرال به میز مذاکره بیایند، اوضاع می تواند بدتر شود.”

روز چهارشنبه، RSF گفت که “به طور کامل به آتش بس کامل” متعهد خواهد شد، دوباره از ساعت 1600 GMT و به مدت 24 ساعت. ارتش در مورد چنین تحولی اظهار نظری نکرده بود.

هزاران نفر امور را به دست خود گرفتند و به گفته شاهدان، برخی با اتومبیل و برخی دیگر از جمله زنان و کودکان، خانه های خود را در خارطوم ترک کردند.

آنها می گفتند خیابان ها مملو از اجساد مرده است که بوی تعفن آنها فضا را پر کرده است.

محمد صالح، 43 ساله، یک کارمند دولت، گفت: «ما اکنون در راه مدنی هستیم تا بعد از اینکه خانواده و فرزندانم در وحشت انفجارها زندگی کردند، در کنار اقوام خود بمانیم.

ما بسیار نگران بودیم که جنگجویان شروع به یورش به خانه ها کنند.»

خارجی ها گیر کردند

سفارت ایالات متحده در بیانیه ای که توسط 14 نمایندگی دیپلماتیک دیگر در سودان امضا شد، نوشت: «تعداد زیاد بوده است، با تخمین اولیه تلفات غیرنظامیان بیش از 270 نفر».

به گفته اتحادیه رسمی پزشکان، تصور می‌شود تلفات واقعی بسیار بیشتر باشد و بسیاری از مجروحان نمی‌توانند به بیمارستان‌ها برسند، بیمارستان‌هایی که خود در حال گلوله باران هستند.

این اتحادیه که از «کمبود شدید» در امکانات باقی مانده خبر داد، گفت از 59 بیمارستان اصلی در خارطوم، حدود 39 بیمارستان در حال حاضر “خارج از خدمات” هستند.

ژاپن گفت که وزارت دفاع این کشور «تدارکات لازم» را برای تخلیه حدود 60 شهروند خود از سودان از جمله کارکنان سفارت آغاز کرده است.

به گزارش هفته نامه آلمان، برلین روز چهارشنبه تلاش برای تخلیه سه هواپیمای ترابری نظامی را که 150 شهروند را حمل می کرد، لغو کرد. اشپیگل.

سفارت آمریکا در خارطوم گفت که شروع به جمع آوری اطلاعات شخصی شهروندان کرده و از آنها خواسته است در خانه بمانند و از پنجره ها دور بمانند.

در توییتر آمده است: به دلیل وضعیت نامشخص امنیتی در خارطوم و بسته شدن فرودگاه، هیچ برنامه ای برای (الف) تخلیه با هماهنگی دولت آمریکا وجود ندارد.

در این خشونت ها همچنین یک کاروان دیپلماتیک ایالات متحده تیراندازی شد، سفیر اتحادیه اروپا در خانه مورد حمله قرار گرفت و یک مقام بشردوستانه بلژیکی در اتحادیه اروپا پس از شلیک گلوله در بیمارستان بستری شد.

گروه های امدادی از غارت تجهیزات پزشکی و سایر تجهیزات گزارش کرده اند.

RSF از روز شنبه گروهی از سربازان مصری را در شهر شمالی مرو به اسارت گرفته است. گفت که آنها اکنون به خارطوم منتقل شده اند.

در بیانیه ای آمده است: «هر زمان که فرصتی باشد، آنها (به مصر) تحویل داده می شوند.

برهان، فرمانده ارتش، بر حمایت مصر حساب می کند، که به گفته کارشناسان به صراحت از تشکیلات نظامی حمایت می کند.

سرکوب

هر دو ژنرال خود را به عنوان ناجیان سودان و نگهبانان دموکراسی معرفی کرده اند – در کشوری که فقط میانبرهای دموکراتیک کوتاهی را می شناسد.

نبردهایی که از شنبه آغاز شد، نقطه اوج لشکرهای عمیق بین ارتش و نیروهای RSF است که در سال 2013 توسط عمر البشیر مستبد دیرینه ایجاد شد.

برهان و داگلو در آوریل 2019 پس از اعتراضات گسترده علیه سه دهه حکومت مشت آهنین بشیر را سرنگون کردند.

در اکتبر 2021، این دو نفر کودتای نظامی علیه دولت غیرنظامی را که پس از برکناری بشیر روی کار آمد، رهبری کردند، و یک انتقال تحت حمایت بین المللی را از مسیر خود خارج کرد.

برهان، یک سرباز حرفه‌ای اهل سودان شمالی که در زمان بشیر به رتبه‌های بالاتر رسید، اظهار داشت که کودتای او برای مشارکت دادن جناح‌های بیشتری در سیاست «ضروری» است.

اما داگلو، که RSF آن از شبه نظامیان جانجاوید در دارفور پدیدار شد، از آن زمان کودتا را “اشتباهی” نامید که نتوانست تغییری ایجاد کند و به بقایای بشیر نیرو بخشید.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام