هشدار آمریکا به روسیه: «فناوری حساس آمریکایی در نیروگاه هسته‌ای اوکراین را لمس نکنید».

هشدار آمریکا به روسیه: «فناوری حساس آمریکایی در نیروگاه هسته‌ای اوکراین را لمس نکنید».

نمایی کلی از نیروگاه اتمی Zaporizhzhia تحت کنترل روسیه در جنوب اوکراین. خبرگزاری فرانسه

دهلی نو: آمریکا فناوری هسته ای حساسی در یک نیروگاه هسته ای در داخل اوکراین دارد و به روسیه هشدار می دهد که به آن دست نزند.

بر اساس نامه‌ای که وزارت انرژی آمریکا به شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه «روساتوم» ارسال کرده است، «آندریا فرکیله، مدیر دفتر سیاست منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای وزارت انرژی، به مدیرکل روس اتم می‌گوید که نیروگاه هسته‌ای Zaporizhzhia در Enerhodar «شامل داده‌های فنی هسته‌ای منشأ ایالات متحده که توسط دولت ایالات متحده کنترل می‌شود.»

در همین حال، رئیس سازمان دیده بان انرژی اتمی سازمان ملل از خط مقدم جنگ در اوکراین عبور کرد تا از بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا در ماه مارس بازدید کند و هشدار داد که به راحتی می توان شواهدی از تشدید جنگ در این منطقه را دید که تهدیدی برای تاسیسات است. ایمنی

رافائل ماریانو گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که نبردهای فزاینده، یافتن راهی برای جلوگیری از یک حادثه هسته‌ای فاجعه‌بار بالقوه در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا را ضروری می‌کند.

او در مورد این تاسیسات که در بخشی از اوکراین تحت اشغال روسیه قرار دارد، گفت: «بدیهی است که این منطقه احتمالاً با مرحله خطرناک تری مواجه است. ما باید تلاش های خود را برای دستیابی به توافقی در مورد حفاظت از کارخانه افزایش دهیم.

گروسی به سختی با مقامات روسیه و اوکراین بر سر توافقی برای تامین امنیت این نیروگاه که چندین بار در طول جنگ اوکراین ضربه خورده است، توافق کرده است. این سایت همچنین متحمل چندین تلفات برق خارجی مورد نیاز برای خنک کردن شش راکتور خاموش شده خود شده است که آن را مجبور کرده است به ژنراتورهای پشتیبان اضطراری تکیه کند.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام