وزرای اتحادیه اروپا برای ناامیدی اوکراین در مورد طرح مهمات آماده شدند

وزرای اتحادیه اروپا برای ناامیدی اوکراین در مورد طرح مهمات آماده شدند

دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین رویترز

لوکزامبورگ: دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین روز دوشنبه این فرصت را خواهد داشت تا خشم خود را از تاخیر در پیشنهاد اتحادیه اروپا برای خرید تسلیحات برای حمایت از دفاع اوکراین در برابر تهاجم روسیه به وزرای خارجه اتحادیه اروپا ابراز کند.

کوله با هفته گذشته در توییتی گفت که توافق دستیابی به توافق برای کشورهای اتحادیه اروپا برای خرید دسته جمعی گلوله های توپخانه برای اوکراین به دلیل اختلافات در مورد اینکه چقدر از تجارت باید در اروپا باقی بماند، هنوز اجرایی نشده است.

کوله با روز پنجشنبه گفت: «ناتوانی اتحادیه اروپا در اجرای تصمیم خود در مورد خرید مشترک مهمات برای اوکراین ناامیدکننده است.

او هشدار داد: «برای اوکراین، هزینه بی‌عملی با جان انسان‌ها سنجیده می‌شود.

هنگامی که کوله‌با در مورد وضعیت جنگ و الزامات اوکراین از طریق پیوند ویدیویی به نشست عادی وزرای خارجه اتحادیه اروپا که در لوکزامبورگ برگزار می‌شود، صحبت می‌کند، ممکن است شخصاً ادعای خود را مطرح کند. به گفته دیپلمات های اتحادیه اروپا، انتظار می رود که او این کار را انجام دهد.

در حالی که نیروهای اوکراینی و روسی درگیر یک نبرد شدید فرسایشی هستند، گلوله های توپخانه، به ویژه گلوله های 155 میلی متری، برای این مبارزه بسیار مهم شده است. به گفته مقامات، کیف در حال حاضر بیشتر از آنچه دوستانش می توانند ارائه کنند، از دور استفاده می کند.

طرح خرید مشترک جزئی از توافقنامه چند مسیره اتحادیه اروپا است که ماه گذشته توسط وزرای خارجه به تصویب رسید و هدف آن افزایش تولید تسلیحات اروپایی و تحویل 1 میلیون گلوله یا موشک به اوکراین ظرف یک سال است.

اولین عنصر فوری ترین است. این کشور 1 میلیارد یورو (1.1 میلیارد دلار) را برای بازپرداخت هزینه های دولت های اتحادیه اروپا برای ارسال مهمات به اوکراین از ذخایر موجود کنار می گذارد.

مقامات اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه این مسیر سریع راه اندازی شده است و مهمات در حال حاضر به کیف جریان دارد، انتقادات کولهبا را پس زدند.

اما مسیر دوم، به ارزش 1 میلیارد یورو دیگر برای تامین مالی تدارکات مشترک، هنوز نهایی نشده است.

کشورهای اتحادیه اروپا موافقت کردند که این مهمات را از شرکت های اتحادیه اروپا و نروژ که روابط اقتصادی نزدیکی با این اتحادیه دارد، خریداری کنند.

اما دیپلمات‌ها می‌گویند فرانسه – قهرمان بخش دفاعی قوی‌تر اتحادیه اروپا، با صنعت تسلیحاتی قابل توجه خود – اصرار دارد که تولید خود باید در اروپا انجام شود.

این موضع دیگر اعضای اتحادیه اروپا از جمله آلمان، هلند و لهستان را ناامید کرده است. آنها ابراز تردید کرده اند که صنعت اروپا ظرفیت تولید سریع پوسته های کافی را دارد.

مقامات و دیپلمات های اتحادیه اروپا گفتند که انتظار دارند در روزهای آینده توافقی به دست آید که همه طرف ها را راضی کند. اما برخی قبلاً پیشنهاد کرده بودند که توافقی در هفته گذشته، پس از تعطیلات عید پاک انجام می‌شود تا این امیدها از بین برود.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود، گفت: ما نباید هدفمان را در اینجا غافل کنیم و آن کمک به اوکراین است.

(1 دلار = 0.9100 یورو)

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام