وزرای خارجه ایران و آذربایجان در بحبوحه افزایش تنش ها در حال مذاکره هستند

وزرای خارجه ایران و آذربایجان در بحبوحه افزایش تنش ها در حال مذاکره هستند

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران عکس- رویترز

دبیرسانه دولتی ایران گزارش داد: در حالی که تنش ها بین ایران و آذربایجان در ماه های اخیر به طور پیوسته افزایش یافته و حوادث تفرقه انگیز تقریباً به یک اتفاق هفتگی تبدیل شده است، وزرای امور خارجه ایران و آذربایجان در دو تماس تلفنی درباره «مشکلات و سوء تفاهمات» بین دو کشور گفتگو کردند. در روز شنبه.

این تحول یک روز پس از آن رخ داد که باکو چهار دیپلمات ایرانی را به دلیل «اقدامات تحریک آمیز» اخراج کرد.

این اخراج در بحبوحه وخامت روابط، تا حدی به دلیل بهبود روابط باکو با اسرائیل، دشمن سرسخت تهران انجام شد. این اختلاف زمانی به اوج خود رسید که هفته گذشته باکو سفارت خود را در اسرائیل افتتاح کرد.

رسانه های دولتی درباره تماس های تلفنی جمعه و شنبه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و جیحون بایرام اف، همتای آذربایجانی وی، گفتند: در این گفتگوهای صریح و شفاف، مشکلات و سوء تفاهم های موجود و راه حل ها … مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این گزارش آمده است: «دو طرف بر حسن همجواری و احترام متقابل به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر تأکید کردند».

در خلال این درگیری، آذربایجان احتمال داد که ایران با سوء قصد به یک قانونگذار آذربایجانی مخالف تهران مرتبط بوده است. تهران این اتهام را رد کرده است.

ایران که جمعیت زیادی از آذری‌ها در شمال غربی خود دارد، به شدت از آذربایجان به دلیل نزدیک‌تر شدن به اسرائیل انتقاد کرده است و وزارت خارجه این کشور گفته است که روابط بین آذربایجان و اسرائیل را «ضدایرانی» می‌بیند.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام