وزرای خارجه در نشست بریکس در مورد چه چیزی بحث خواهند کرد؟

اعضای جدید، ارز جدید: وزرای خارجه در نشست بریکس در مورد چه چیزی بحث خواهند کرد؟

وزرای خارجه چین (از سمت چپ) چین گانگ، برزیل، مائورو ویرا، آفریقای جنوبی، نالدی پاندور، روسیه، سرگئی لاوروف و اس جیشانکار هند در نشستی از بلوک اقتصادی کشورهای در حال توسعه بریکس در کیپ تاون آفریقای جنوبی. AP

همه نگاه ها به کیپ تاون در آفریقای جنوبی معطوف شده است زیرا وزرای امور خارجه از اقتصادهای نوظهور برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی برای نشست وزرای خارجه بسیار مهم بریکس گرد هم آمده اند.

در این نشست که برای 1 تا 3 ژوئن برنامه ریزی شده است، مائورو ویرا از برزیل، سرگئی لاوروف از روسیه، اس جایشانکار از هند، ما ژائوسو (معاون وزیر امور خارجه) از چین و نالدی پاندور از آفریقای جنوبی درباره موضوعات کلیدی و همچنین تعیین دستور کار پانزدهمین برجام گفتگو خواهند کرد. نشست سران قرار است در آگوست در آفریقای جنوبی برگزار شود.

آفریقای جنوبی پیشتر با اعطای مصونیت به همه نمایندگان، راه را برای حضور ولادیمیر پوتین از روسیه در نشست اوت هموار کرده بود. حضور پوتین در این نشست با توجه به حکم بازداشت دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) به اتهام جنایات جنگی، تحت تأثیر قرار گرفت.

مقالات مرتبط

دلار

دتوکس دلار: رئیس جمهور کوبا می گوید: «زمان آن رسیده که دلار را کنار بگذاریم».

دلار

آفریقای جنوبی به پوتین و دیگر مقامات برای نشست بریکس مصونیت دیپلماتیک اعطا می کند

در ابتدای این نشست، وزیر امور خارجه هند، اس جایشانکار، گفت: «اجلاس ما باید پیامی قوی ارسال کند که جهان چندقطبی است، در حال متعادل‌سازی مجدد است و روش‌های قدیمی نمی‌توانند به موقعیت‌های جدید رسیدگی کنند. ما نماد تغییر هستیم و باید مطابق آن عمل کنیم.»

جایشانکار همچنین تاکید کرد: “ما اصرار داریم که بریکس تمرکززدایی اقتصادی را که برای دموکراتیک سازی سیاسی بسیار ضروری است، ترویج کند.”

دستور کار وزرای خارجه در نشست بریکس چیست؟

اعضای جدید

یکی از بزرگترین موضوعاتی که وزرای امور خارجه در مورد آن بحث خواهند کرد، اضافه شدن اعضای گروه بریکس است.

بر اساس گزارش ها، حدود 20 کشور برای پیوستن به گروه BRICS در صف هستند. از جمله کشورهایی مانند آرژانتین، نیکاراگوئه، مکزیک، اروگوئه، ونزوئلا از آمریکای لاتین. نیجریه، الجزایر، مصر، سنگال، مراکش از آفریقا؛ عربستان سعودی، امارات، ترکیه، سوریه، ایران از غرب آسیا؛ قزاقستان از آسیای مرکزی؛ بنگلادش و افغانستان از جنوب آسیا؛ و اندونزی و تایلند از جنوب شرق آسیا.

تحلیلگران ژئوپلیتیک می گویند که گسترش این گروه بندی و شامل شدن سه کشور از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان می تواند به عنوان چالشی برای ایالات متحده و غرب تلقی شود.

اگرچه تصمیم نهایی در مورد این موضوع اتخاذ نشده است، معاون وزیر امور خارجه چین به نقل از Ma Zhaoxu گفت: «ما خوشحالیم که می بینیم کشورهای بیشتری تمایل خود را برای پیوستن به ما در خانواده بریکس ابراز کردند. چین از دعوت این کشورها برای پیوستن به بریکس استقبال خواهد کرد و ما انتظار داریم که کشورهای بیشتری به خانواده بزرگ ما بپیوندند.

جالب توجه است که سرگئی روسیه در حاشیه نشست بریکس در روز پنجشنبه با شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفتگو کرد – نشانه ای از اینکه این کشور خاورمیانه مشتاق پیوستن به این گروه است.
کارشناسان خاطرنشان می کنند که اکنون بسیاری از کشورها برجام – که چین و روسیه را در آن حضور دارند – به عنوان نقطه مقابل هژمونی غرب و همچنین گروه G7 می دانند.

اعضای جدید ارز جدید وزرای امور خارجه در نشست بریکس در مورد چه چیزی بحث خواهند کرد
سرگئی لاوروف روسیه و شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه عربستان سعودی در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای بریکس در کیپ تاون آفریقای جنوبی با یکدیگر دیدار کردند. رویترز

راجیو باتیا، همکار برجسته در اندیشکده سیاست گیت‌وی هاوس و یک دیپلمات سابق هندی، به ایندین اکسپرس توضیح داد که چرا کشورها به دنبال بریکس هستند. اولاً، احساسات ضد آمریکایی قابل توجهی در جهان وجود دارد و همه این کشورها به دنبال گروهی هستند که بتوانند از این احساسات برای جمع شدن استفاده کنند. دوم، اشتهای زیادی برای چندقطبی شدن وجود دارد، برای بستری که کشورهای جنوب جهانی بتوانند همبستگی خود را ابراز کنند.»

بیایید در مورد پول صحبت کنیم

جای تعجب نخواهد بود که وزرای امور خارجه همچنین در مورد همکاری اقتصادی بین کشورها و همچنین ایده تجارت با واحد پول مشترک یا ارزهای محلی گفتگو خواهند کرد.

در حال حاضر روسیه و چین و همچنین چین و برزیل با یوان معامله می کنند. بر اساس گزارشی که اوایل ماه آوریل منتشر شد، در واقع، یوان چین یا رنمینبی، از یورو پیشی گرفت و به دومین ارز ذخیره بین المللی بزرگ برزیل تبدیل شد. این گزارش نشان داد که RMB تا پایان سال 2022 5.37 درصد از ذخایر ارز بین المللی برزیل را به خود اختصاص داده است که از سهم یورو 4.74 درصد پیشی گرفته است که نشان دهنده تعمیق روابط اقتصادی بین برزیل و چین است.

اعضای جدید ارز جدید وزرای امور خارجه در نشست بریکس در مورد چه چیزی بحث خواهند کرد
اس جایشانکار، وزیر امور خارجه، نالدی پاندور از آفریقای جنوبی و سرگئی لاوروف از روسیه، در جریان نشست وزرای خارجه بریکس، لحظاتی سبک‌تر را به اشتراک می‌گذارند. رویترز

آنیل تریگونایات، سفیر سابق هند در اردن، لیبی و مالت که مشاور ارشد اتاق بازرگانی بریکس نیز می باشد، احتمالاً در نشست وزرای خارجه در کیپ تاون، چنین معاملاتی تشویق خواهد شد.

همچنین موضوع ایجاد یک ارز مشترک در چارچوب بریکس وجود دارد – ایده ای که اولین بار توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اجلاس بریکس پکن در سال گذشته مطرح شد. در ابتدا، این ایده مورد استقبال محتاطانه قرار گرفت، اما از زمان جنگ روسیه و اوکراین، این ایده مورد توجه قرار گرفت.

همچنین بخوانید : دور انداختن دلار: آیا ارز جدید بریکس جایگزین ارز آمریکا برای تجارت خواهد شد؟

در ماه مارس سال جاری، الکساندر باباکوف، قانونگذار روس به نقل از این خبر گفت اسپوتنیک اخباری مبنی بر اینکه رهبران ممکن است در اجلاس اوت بریکس «ایده‌هایی» درباره ارز مشترک ارائه کنند. ایده پشت یک ارز مشترک، کنار زدن دلار است – یک حرکت دلارزدایی.

با این حال، ایجاد یک ارز جدید با مجموعه ای از چالش ها همراه است. همانطور که نالدی پاندور از آفریقای جنوبی گفته بود بلومبرگ در اوایل سال جاری که این ایده نیاز به “به درستی” مورد بحث قرار می گرفت. او گفت: «من فکر نمی‌کنم که ما همیشه فکر کنیم که این ایده جواب می‌دهد، زیرا اقتصاد بسیار دشوار است و باید به همه کشورها توجه کرد، به‌ویژه در شرایط رشد پایین که از بحران‌ها خارج می‌شوید».

علاوه بر پیچیدگی های اقتصادی، جنبه های سیاسی نیز وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال، مشخص نیست که آیا هند و چین می توانند در میان بن بست مرزی به توافقی دست یابند.

اعضای جدید ارز جدید وزرای امور خارجه در نشست بریکس در مورد چه چیزی بحث خواهند کرد
تظاهرکنندگان به جنگ اوکراین در محلی که وزرای خارجه روسیه و چین برای نشست بریکس گرد هم می‌آیند اعتراض کردند. AP

طرح صلح برای اوکراین

همچنین انتظار می‌رود که جنگ روسیه و اوکراین که به پانصدمین روز نزدیک می‌شود نیز در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گیرد. انتظار می رود که چین ممکن است طرح صلح 12 ماده ای خود را پیش ببرد، اما دستیابی به اجماع بین کشورهای عضو در مورد این طرح بعید به نظر می رسد.

کمال مدیشتی، محقق ارشد موسسه مطالعات صلح و منازعه (IPCS)، گفت: چاپ“ممکن است بحث گسترده تری در مورد فوریت پایان جنگ و همچنین در برخورد با تاثیر درگیری اوکراین بر جنوب جهانی، به ویژه بر امنیت غذایی و انرژی وجود داشته باشد.”

ماه گذشته، سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی گفت پوتین و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین توافق کرده‌اند تا با گروهی از رهبران آفریقا دیدار کنند تا درباره طرح صلح بالقوه گفتگو کنند.

مبارزه با تروریسم

موضوع تروریسم نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت و بریکس بیانیه ای مشترک با عنوان دماغه امید خوب صادر خواهد کرد که در آن تروریسم را “هر زمان، هر کجا و توسط هر کسی که مرتکب شده باشد” به شدت محکوم می کند.

اس جایشانکار وزیر امور خارجه نیز روز پنجشنبه گفت که تروریسم یکی از تهدیدهای کلیدی برای صلح و امنیت بین المللی است و از همه کشورها خواست تا اقداماتی را «در برابر این تهدید از جمله تأمین مالی و تبلیغاتی آن» انجام دهند.

جالب است که ببینیم نشست وزرای خارجه چه نتیجه ای خواهد داشت، اما مطمئناً علاقه وجود دارد زیرا گروه پنج کشور 41 درصد از جمعیت جهان، 24 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی و 16 درصد از تجارت جهانی را تشکیل می دهند.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام