وزیر دفاع راجنات سینگ امروز برای تقویت روابط دفاعی و استراتژیک دوجانبه به مالدیو سفر می کند

وزیر دفاع راجنات سینگ امروز برای تقویت روابط دفاعی و استراتژیک دوجانبه به مالدیو سفر می کند

وزیر کشور اتحادیه راجنات سینگ. عکس فایل- PTI

با هدف تقویت روابط دفاعی و استراتژیک دوجانبه، وزیر دفاع راجنات سینگ قرار است از امروز سفری سه روزه به مالدیو را آغاز کند.

سفرهای برنامه ریزی شده وزیر دفاع و رئیس ستاد هوایی از دو همسایه اصلی دریایی هند در بحبوحه تلاش های پیگیر چین برای گسترش نفوذ خود در کشورهای منطقه انجام می شود.

مالدیو یکی از همسایگان کلیدی دریایی هند در منطقه اقیانوس هند است و روابط دوجانبه کلی از جمله در حوزه های دفاعی و امنیتی در چند سال اخیر در مسیر صعودی بوده است.

نوسازی، خوداتکایی دستور کار اصلی در کنفرانس فرماندهان ارتش

راجنات سینگ به همتای چینی خود گفت: «نقض مرزی اساس روابط دوجانبه را از بین برد.

سینگ در طول سفر خود به مالدیو احتمالاً با ابراهیم محمد سلیح رئیس جمهور مالدیو، عبدالله شهید وزیر امور خارجه و ماریا دیدی وزیر دفاع و سایرین دیدار خواهد کرد.

سینگ یک کشتی گشت زنی سریع و یک فروند کرافت را به عنوان “هدیه” هند در جریان سفر خود به این کشور جزیره ای از 1 تا 3 می به مالدیو تحویل خواهد داد.

وزارت دفاع این مطلب را روز یکشنبه، یک روز قبل از سفر سینگ به مالدیو، یکی از همسایگان دریایی استراتژیک مهم هند، گفت. در این بیانیه آمده است که سفر سینگ یک “نقطه عطف مهم” در ایجاد پیوندهای دوستی قوی بین دو کشور خواهد بود.

در آگوست سال گذشته، نخست‌وزیر نارندرا مودی و سولیح پروژه اتصال مردانه بزرگ (GMCP) را با بودجه هند آغاز کردند که به عنوان بزرگ‌ترین طرح زیرساختی در این کشور جزیره‌ای شناخته می‌شود.

بر اساس پروژه GMCP، یک پل به طول 6.74 کیلومتر و مسیر گذرگاه ساخته خواهد شد تا پایتخت شهر ماله را با جزایر مجاور ویلینلی، گلهیفلهو و تیلافوشی متصل کند. مالدیو همچنین یکی از بزرگترین ذینفعان سیاست اول همسایگی هند است.

گیردار آرامانه، وزیر دفاع ماه گذشته از مالدیو بازدید کرد و طی آن با همتای مالدیویی خود، ژنرال عبدالله شمال، گفتگو کرد. فرمانده نیروی هوایی مارشال چاوداری قرار است در اول ماه مه از سریلانکا بازدید کند.

مالدیو به دلیل قرار گرفتن در اقیانوس هند از اهمیت استراتژیک برای هند تحت سیاست دولت مودی “اول همسایگی” برخوردار است. با این حال، روابط دو کشور تحت رژیم طرفدار چین عبدالله یمین، رئیس جمهور سابق آنها تیره بود.

در سال های اخیر، مالدیو به عنوان یک شریک استراتژیک کلیدی برای کشورهایی که به دنبال افزایش حضور و نفوذ خود در منطقه اقیانوس هند هستند، ظاهر شده است.

اصطلاح آسایش استراتژیک به احساس امنیت و اطمینان یک کشور در روابط خود با سایر کشورها اشاره دارد. در مورد مالدیو، قرار گرفتن آن در اقیانوس هند، آن را به یک بازیگر کلیدی در امنیت و ثبات منطقه تبدیل می کند. نزدیکی آن به خطوط اصلی کشتیرانی و منطقه وسیع اقتصادی انحصاری (EEZ) آن را به شریکی جذاب برای کشورهایی تبدیل کرده است که به دنبال تقویت حضور استراتژیک خود در منطقه هستند.

هند به ویژه در سال های اخیر مایل به تقویت روابط خود با مالدیو بوده است. دو کشور سابقه طولانی در روابط فرهنگی و اقتصادی مشترک دارند و هند در طول سال ها کمک های توسعه قابل توجهی به مالدیو ارائه کرده است. با این حال، آشفتگی سیاسی در مالدیو در سال 2018 روابط بین دو کشور را تیره کرد و به دوره تنش و بی اعتمادی منجر شد.

با این حال، از آن زمان، هند با درک اهمیت استراتژیک این کشور جزیره ای، به دنبال بازسازی روابط خود با مالدیو بوده است. در سال 2019، نارندرا مودی، نخست وزیر هند از مالدیو بازدید کرد و نشان از تعهد مجدد به این روابط داشت. دو کشور از آن زمان تاکنون تعدادی توافقنامه با هدف تقویت روابط خود از جمله در زمینه های دفاعی، امنیتی و همکاری های اقتصادی امضا کرده اند.

کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده و ژاپن نیز در سال های اخیر به دنبال تقویت روابط خود با مالدیو بوده اند. ایالات متحده، به ویژه، اهمیت موقعیت مالدیو در اقیانوس هند را درک کرده و به عنوان بخشی از استراتژی گسترده تر خود برای مقابله با نفوذ فزاینده چین، به دنبال تقویت مشارکت خود با کشورهای این منطقه است.

به طور کلی، مفهوم “آسایش استراتژیک” با مالدیو نشان دهنده شناخت روزافزون اهمیت این کشور در منطقه اقیانوس هند است. از آنجایی که کشورها به دنبال تقویت حضور استراتژیک خود در منطقه و مقابله با نفوذ چین هستند، مالدیو احتمالاً یک شریک کلیدی در این تلاش باقی خواهد ماند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام